تحریم ملت ایران ؛ نقض حقوق‌بشر به‌سبک آمریکا

جمعه 22 شهریور 1398 - 14:28:14
تحریم ملت ایران ؛ نقض حقوق‌بشر به‌سبک آمریکا

تهران - الکوثر : نماینده ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو، آثار منفی تحریم‌ها و اقدامات قهری یکجانبه بر بهره‌مندی از حقوق اساسی بشر را در حکم جنایت ضد بشریت دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، اسماعیل بقایی‌هامانه روز پنجشنبه در نشست اقدمات قهری یکجانبه شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو، گفت: کسانی که خود را استاد تحریم معرفی می‌کنند باید به‌عنوان نقض کنندگان حقوق بشر و قاتل بیماران و کودکان بی‌گناه معرفی شوند.

تحریم و فشار سیاسی، دو ابزار دولت آمریکا در برابر ایران است که تلاش دارد با این روش، سیاست ملت و دولت ایران را تغییر دهد. با پیروزی انقلاب اسلامی، تحریم همواره سیاست ثابت دولت‌های آمریکا در برابر ملت ایران بوده است.

ملت ایران با پیروزی انقلاب اسلامی به استقلال عمل و هویت ایرانی خود رسید و بر اساس اصولی که انقلاب اسلامی تعریف کرد، عمل کرده است.

همین استقلال عمل و وابسته نبودن بهانه شد تا دولت‌های آمریکا با ابزار تحریم بکوشند سیاست ملت مستقل ایران را تغییر دهند تا دست از اصول اساسی خود بردارد.

این سیاست در دولت "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا به اوج خود رسیده و با "فشار حداکثری" در کنار انواع تحریم‌ها به جنگ ملت ایران آمده است.

دولت ترامپ با ابزار تحریم به طور مستقیم بر زندگی ملت ایران تاثیر گذاشته و این سیاست نقض حقوق اولیه و اساسی آنان در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی و اجتماعی است. به عبارتی، تحریم‌های کنونی آمریکا درچارچوب ضربه زدن به ملت ایران است.

در همین زمینه؛ "آنتونیو گوترش"، دبیرکل سازمان ملل متحد هفته گذشته در گزارشی با بیان اینکه آمریکا از پنجم نوامبر 2018 تاکنون تحریم‌هایی را ضد 700 فرد، سازمان و شرکت هواپیمایی و کشتیرانی مرتبط با ایران اعمال کرده است، گفت: این تحریم‌ها تاثیر منفی بر وضعیت حقوق بشر در ایران  اعم از بهره‌مندی از حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گذاشته است.

اوج خصومت دولت ترامپ با ملت ایران با تحریم دارو کاملا آشکار شده است و بر اساس قوانین بشردوستانه نقض اساسی حقوق‌بشر محسوب می‌شود.

تحریم دارو، تجهیزات و لوازم پزشکی در ایران به‌سبب تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه آمریکا به طور مستقیم بر سلامت ملت ایران تاثیر می‌گذارد و آثار منفی دارد.

در همین زمینه، "سعید نمکی" وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران اخیرا در نامه‌ای به "تدروس‌ آدهانوم گبریسوس" دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، از این نهاد خواسته است تا در برابر جنایت‌های آمریکا سکوت نکند و اجازه ندهد سیاست‌های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا بر سلامت مردم ایران تاثیر مُخرب بگذارد.

درچنین شرایطی، تاکید "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا بر تداوم فشارهای اقتصادی ضد ملت ایران نشان‌دهنده استفاده ابزاری آمریکا از مقوله حقوق‌بشر برای رسیدن به اهداف سیاسی است.

ملت ایران در 40سال گذشته ثابت کرده است تحت هیچ شرایطی، اصول انقلاب اسلامی را کنار نمی‌گذارد. ملت ایران امروز در سایه تحریم‌ها به ملتی الگوساز و مورد اعتماد دیگر ملت‌های آزادی‌خواه جهان تبدیل شده است و ریشه دشمنی و خصومت آمریکا با ملت ایران را باید درهمین چارچوب جست‌وجو کرد.  

با توجه به اینکه تحریم‌های غیرقانونی و فراسرزمینی آمریکا فقط ملت ایران را هدف قرار نمی‌دهد و تاثیر منفی جهانی دارد، اجماع جامعه‌جهانی و اتخاذ تدابیر حقوقی برای بی‌اثر کردن آثار تحریم‌های آمریکا ضروری است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 22 شهریور 1398 - 13:56:16