اجرای گام سوم ؛ واکنش ایران به فرصت‌سوزی اروپا 

پنج شنبه 14 شهریور 1398 - 13:7:10
اجرای گام سوم ؛ واکنش ایران به فرصت‌سوزی اروپا 

تهران - الکوثر : رئیس جمهوری اسلامی ایران همزمان با صادر کردن فرمان اجرای گام سوم کاهش تعهدهای برجامی ایران از 6 سپتامبر 2019 گفت: مهلت 60روزه دیگری پیش‌رو اروپایی‌‎هاست و هر زمان به تعهدهای خود برگردند، ایران هم به تعهدات برجامی برمی‌گردد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، "حسن روحانی" چهارشنبه‌شب در پایان نشست سران قوای سه‌گانه ایران اظهار کرد: درچارچوب گام سوم، سازمان انرژی اتمی ایران همه تعهدهای برجامی در زمینه تحقیق و توسعه را کنار بگذارد و گسترش تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژهای جدید و هر آنچه برای غنی‌سازی نیاز است با سرعت عمل انجام دهد. 

اروپایی‌ها در جریان دو گام پیشین کاهش تعهدهای برجامی ایران نتوانستند نیازهای ایران را درچارچوب برجام عملی کنند و به همین سبب گام سوم ایران با دستور روحانی از روز جمعه اجرایی می‌شود.  

گام نخست و دوم ایران سطح و میزان غنی‌سازی اورانیوم تعیین شده در برجام را تغییر داد. بندهای 26 و 36 برجام اجازه می‌دهد هر کشوری به تعهدهای خود عمل نکند، طرف دیگر می‌تواند تعهدهای خود را متناسب با وضعیت موجود کاهش دهد.

خروج آمریکا از برجام در هشتم ماه مه 2018، بازگشت تحریم‌های این کشور ضد ایران و ناتوانی اروپا در موازنه‌سازی تعهدهای برجامی و جبران هزینه‌های برجام منهای آمریکا، سبب شد ایران در مسیر کاهش تعهدها گام بردارد.  

کنار گذاشتن هرگونه محدودیت و زمان‌بندی گسترش تحقیق و توسعه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایران در برجام درچارچوب قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام می‌شود و نقض برجام نیست.   

هر سه گام ایران در زمینه کاهش تعهدهای برجامی برگشت‌پذیر است، به شرط اینکه اروپایی‌ها تعهدهای برجامی خود را عملی کنند. ایران همزمان با برداشتن گام سوم، 2ماه دیگر به طرف اروپایی برجام فرصت داد تا با مذاکره و دیپلماسی راهی را برای خروج از بُن‌بست برجام بیابد.

رئیس جمهوری ایران درحالی دستور تداوم کاهش تعهدهای برجامی را صادر کرد که در دو ماه گذشته فرانسه تلاش فراوانی کرد تا با طرح‌های مختلف ایران متقاعد شود گام سوم را اجرایی نکند.    

تلاش‌های رئیس جمهوری فرانسه اما به دو علت نتوانست رضایت ایران را جلب کند؛ نخست اینکه اروپایی‌ها همچنان اراده واقعی برای اجرای برجام از خود نشان نداده‌اند و حاضر به ریسک و هزینه کردن نیستند. دوم اینکه، پیشنهادهای فرانسه ازجمله مطرح شدن یک خط اعتباری به ارزش 15 میلیارد دلار برای نجات برجام با تعهدهای 11گانه اروپایی‌ها همخوانی ندارد.

در همین زمینه؛ "محمدجواد ظریف"، وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه راشاتودی درباره آخرین وضعیت برجام، گفت: اروپا همچنان آماده ریسک کردن برای حفظ برجام نیست.

ریسک ناپذیری اروپا و همخوانی نداشتن پیشنهاد فرانسه با سطح تعهدهای برجامی اروپایی‌ها، نشان می‌دهد طرف اروپایی برجام درپی خروج آمریکا از این توافق چندجانبه نمی‌تواند و یا اجازه ندارد برجام را از بُن‌بست کنونی خارج کند و نجات دهد.    

اظهارنظر "ژان ایو لودریان"، وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه عملی شدن خط اعتباری 15 میلیارد دلاری به اجاره دولت آمریکا منوط است، نشان از ناتوانی اروپا در برابر آمریکا دارد.

تداوم وضعیت موجود مورد رضایت ایران نیست، به ویژه اینکه آمریکا با تداوم تحریم‌ها روشنایی مسیر رایزنی‌ها و فرصت به دیپلماسی را تاریک و تاریک‌تر می‌کند.

تغییر سطح و اندازه غنی‌سازی اورانیوم در برجام و اکنون کنار گذاشتن زمان‌بندی و محدودیت در زمینه توسعه و پیشرفت صلح‌آمیز هسته‌ای به معنای برخورد و رفتار ایران با برجام به سبک اروپایی‌هاست، چرا که حیات توافق چندجانبه برجام در گرو عملی شدن تعهد همه طرف‌هاست. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 14 شهریور 1398 - 12:57:12