تاکید روسیه بر حفظ برجام و تلاش های فرانسه در این زمینه

پنج شنبه 14 شهریور 1398 - 10:37:11
تاکید روسیه بر حفظ برجام و تلاش های فرانسه در این زمینه

تهران - الکوثر : پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای برجام در مه 2018، برخلاف دیدگاه واشنگتن که خواهان اقدامی مشابه از سوی اعضای باقی مانده در این توافق بود، آنها بر تداوم موجودیت برجام تاکید کرده اند. روسیه نیز به عنوان عضو گروه 1+4 بر حفظ توافق هسته ای برجام تاکید کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در کنفرانس مطبوعاتی به مناسبت آغاز دوره ریاست این کشور بر شورای امنیت در سپتامبر 2019 و تشریح برنامه‌های روسیه در این رابطه، اعلام کرد که روسیه دائماً تلاش‌هایی را برای حفظ توافق هسته ای برجام انجام می‌دهد. 

نبنزیا گفت: ما از مه 2018 که آمریکا به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد، چنین تلاش‌هایی را آغاز کرده‌ایم. ما به همراه چین و سه کشور اروپایی تلاش می‌کنیم تا این توافقنامه را نجات دهیم و این اواخر نشانه هایی دال بر احتمال پیشرفت در روند اوضاع دیده می شود.
اشاره این مقام بلند پایه روسی به ابتکارات و تلاش های فرانسه برای نجات برجام است ؛ آن هم در آستانه 6 سپتامبر یعنی پایان موعد ضرب الاجل 60 روزه ایران که به اعضای اروپایی گروه 1+4 برای ایفای تعهدات برجامی آنها داده شده است.

پس ازرایزنی های "امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه با "حسن روحانی" رئیس جمهور ایران وسفرهای "محمد جواد ظریف" به فرانسه در حاشیه برگزاری نشست سران گروه 7 ، اکنون به نظر می رسد پاریس در پی اجرایی کردن طرحی در باره دادن امتیازات مالی و اقتصادی به ایران در قبال بازگشت تهران به تعهدات برجامی خود است.

در این راستا "برونو لومر" وزیر دارایی فرانسه به واشنگتن رفته و روز سه‌شنبه با "استیون منوچین"، وزیر خزانه‌داری آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. سفر لومر به واشنگتن در راستای پیشبرد طرحی است که فرانسه برای نجات برجام قصد دارد به ایران پیشنهاد دهد. 

یک مقام فرانسوی به بلومبرگ گفت وزیر دارایی فرانسه در دیدار  با منوچین خواستار صدور معافیت‌های تحریمی برای شرکت‌هایی شده که به ایران اجازه خواهد داد به چین، هند و ژاپن نفت بفروشد.
بخش مهم طرح فرانسه راه اندازی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران است که البته منوط به اجازه آمریکا است. "ژان ایو لودریان" وزیر امور خارجه فرانسه هم سه‌شنبه اعلام کرد که رایزنی‌ها بر سر راه‌اندازی این خط اعتباری، که نفت ایران تضمینی برای اعتبار آن به شمار می‌رود، ادامه دارد. 

به گفته لودریان : «این طرح عبارت است از راه‌اندازی یک خط اعتباری با ضمانت پول نفت ایران در ازای بازگشت ایران به برجام، انجام مذاکراتی در خصوص امنیت خلیج فارس و منطقه و وضعیت توافق هسته‌ای پس از سال ۲۰۲۵.» با این حال وی تاکید کرد که پیش‌فرض اجرایی شدن این طرح موافقت "دونالد ترامپ" رئیس‌جمهور آمریکا برای صدور معافیت از تحریم‌های نفت برای برخی از مشتری‌های نفت ایران است.
به رغم مشروط بودن طرح پاریس برای حفظ برجام به موافقت ترامپ، موضع تهران انجام تعهدات برجامی اروپایی ها به هر طریق ممکن است. تهران ضمن تاکید بر اینکه بر سر خطوط قرمز خود درباره توافق هسته ای برجام به هیچ عنوان مذاکره نمی کند ، اعلام کرده که بازگشت ایران به اجرای کامل برجام منوط به دریافت ۱۵ میلیارد دلار برای یک دوره چهار ماهه است و در غیر این صورت روند کاهش تعهدات ایران ادامه خواهد یافت.

محور مذاکرات کنونی ایران با فرانسه نیز در خصوص نحوه تامین مطالبه ایران در خصوص فروش نفت و نحوه تامین درآمدهای حاصله است. به گفته سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران :بعد از دریافت این مبلغ، جمهوری اسلامی ایران آمادگی گفتگو با کشورهای ۱+۴ را دارد، اما واقعیت آن است که هنوز در خصوص دستور کار این گفتگوها اختلاف نظرهای جدی بین طرفین وجود دارد.
ایران بارها اعلام کرده است تنها در صورتی به اجرای کامل برجام بر می‌گردد که قادر به فروش نفت خود و دسترسی به درآمد حاصل از آن به صورت کاملا قابل استفاده و بدون هرگونه محدودیتی باشد. طرح فرانسه نیز در همین راستا مطرح شده،  با این حال آمریکا به عنوان طرف دیگر این قضیه که کماکان سیاست فشار حداکثری علیه ایران را دنبال می کند، چندان همراهی با طرح فرانسه ندارد وبر تداوم سیاست خصمانه ضد ایرانی خود تاکید می ورزد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 14 شهریور 1398 - 10:12:19