سفر ظریف به کویت ؛ تاکید بر همگرایی های منطقه ای

شنبه 26 مرداد 1398 - 12:13:52
سفر ظریف به کویت ؛ تاکید بر همگرایی های منطقه ای

تهران - الکوثر : «محمدجواد ظریف» وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی های منطقه ای، امروز(شنبه) درسفری  یک روزه به کویت، با وزیر امورخارجه و سایر مقامات عالی رتبه این کشور دیدار و درباره مسائل دوجانبه و تحولات منطقه ای گفت و گو و تبادل نظر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، وزیر امورخارجه ایران، هفته گذشته نیز در سفری به دوحه با مقامات قطر، در باره تحولات منطقه رایزنی کرد.

ثبات و امنیت منطقه وکشورهای همسایه خواست همیشگی جمهوری اسلامی ایران است  . جمهوری اسلامی ایران  علیرغم آنکه از برخی کشورها بی مهری دیده، اماهیچگاه علیه کشورهای همسایه اقدامی نکرده‌است.

هدف اصلی ایران دستیابی به تفاهم منطقه‌ای است ورایزنی با کشورهای منطقه برای پیشبرد این هدف ازاولویت های  سیاست خارجی ایران است.

سفر منطقه ای رییس دستگاه دیپلماسی ایران به کویت را نیز می بایست در همین راستا  و درجهت  تقویت همه جانبه همکاری ها ارزیابی کرد.

"حسن هانی زاده" کارشناس مسائل منطقه در ارزیابی دیپلماسی منطقه ای ایران  می گوید : وضعیت منطقه اکنون به گونه ای است که کشورهای منطقه نیاز به ایجاد همگرایی بیشتری دارند  و این سفر به دلیل تحولات منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و در شکل گیری یک نوع همکاری منطقه ای میان ایران و برخی از کشورهای منطقه موثر خواهد بود.

با این حال لازم است گام‌هایی عملی از سوی برخی کشورهای منطقه نیز برداشته شود. 

شیخ ناصر صباح الاحمد الصباح معاون اول نخست وزیر و وزیر دفاع کویت در گفت و گوی تلفنی اخیر خود با امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با اظهار تمایل به تقویت روابط دو کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران جایگاه تعیین‌کننده و موثری در حفظ صلح و ثبات منطقه دارد.

 شیخ صباح الخالد الصباح جانشین نخست وزیر و وزیر خارجه کویت هم در دیدار اخیر خود با ظریف تصریح کرد : "همه کشورهای منطقه متفق القول هستیم که ضرورت دارد هرچه سریعتر گفت‌وگوی فراگیر منطقه‌ای با ایران به عنوان یک کشور مهم و تاثیرگذار را آغاز کنیم و در حالی که ما با بسیاری از کشورها و سازمانهای منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌های مختلف گفت‌وگو و تعامل داریم، چرا نباید چنین گفت‌وگو و همکاری را با ایران داشته باشیم."

ایران تا کنون از هیچگونه اقدامی برای حفظ امنیت دریانوردی در خلیج‌فارس، تنگه هرمز و دریای عمان فروگذار نکرده است.در این چارچوب  همگرایی با کشورهای منطقه به‌ ویژه همسایگان دراولویت دیپلماسی ایران  قرار دارند . 

به عبارتی دیگر باید گفت ،امنیت منطقه فصل مشترک ایران و سایر همسایگان در خلیج‌فارس است ، لذا کشورهای منطقه  باید در این زمینه وارد گفتگوهای سازنده شوند.در این فرآیند جمهوری اسلامی ایران یک کشور بسیار مهم برای حفظ و تأمین امنیت خلیج‌فارس است.

آنچه مسلم است ؛امنیت منطقه نیازمند مشارکت همههمسایگان در خلیج‌فارس است .اما در نقطه مقابل سیاست های مداخله جویانه  آمریکا  امنیت کل منطقه را در خطر قرار داده است .از زمانی که ترامپ قدرت را در آمریکا به دست گرفته این تنش‌ها رو به فزونی هستند.

حضور بیگانگان در منطقه  در جهت امنیتی کردن محیط تجارت دریایی خلیج فارس ، زمینه ساز فروش میلیارد ها دلار سلاح به کشورهای عربی منطقه است که نتیجه ای جز ایجاد بی اعتمادی در میان کشورهای منطقه نداشته است .

راهبرد قطعی  ایران اعتماد سازی با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است و در این چارچوب  گفت وگو را به نفع همه کشور‌های منطقه می داند .

جمهوری اسلامی ایران برای جفظ امنیت در خلیج فارس و دریای عمان پیشنهاد تشکیل مجمع گفت ‌و گوهای منطقه‌ای را مطرح کرده است . ایران  همچنین پیشنهاد پیمان عدم تعرض را در میان کشورهای منطقه ارائه کرده است واین پیشنهاد ها همچنان روی میز قرار دارد.

محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه ایران هفته گذشته  با انتشار بخش‌هایی از مصاحبه  خود با شبکه الجزیره انگلیسی در توئیتر، با تاکید بر لزوم همکاری کشورهای منطقه برای تأمین امنیت نوشت ؛ بهترین راه‌ تأمین امنیت این است که بایکدیگر باشیم و ما آماده آن هستیم. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 26 مرداد 1398 - 12:4:32