آزادی نفتکش ایرانی ؛ شکست انگلیس ، بی‌آبرویی آمریکا

جمعه 25 مرداد 1398 - 17:53:53
آزادی نفتکش ایرانی ؛ شکست انگلیس ، بی‌آبرویی آمریکا

تهران - الکوثر : سرانجام با دیپلماسی موثر ایران و رای دادگاه عالی منطقه جبل‌الطارق، نفت‌کش ایرانی "گریس- یک" رفع توقیف شد و به مسیر دریایی بین‌المللی خود بازگشت.   

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، دادگاه عالی جبل‌الطارق روز پنجشنبه به‌رغم درخواست دولت آمریکا برای ادامه توقیف نفت‌کش ایرانی و حتی مصادره آن به‌نفع آمریکا، حکم به آزادی این کشتی داد.

این اقدام دادگاه عالی جبل‌الطارق، شکست دیگری در کارنامه انگلیس ثبت کرد و همزمان دولت آمریکا را بی‌آبرو کرد، چرا که با رسانه‌ای شدن درخواست آمریکا از این دادگاه، عملا  دولت "دونالد ترامپ" نزد افکار عمومی تحقیر شد.

آزادی کشتی "گریس- یک" درپی مخالفت ایران با شرط‌هایی که دولت انگلیس برای آزادی این کشتی اعلام کرده بود، بار دیگر نشان داد، جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی و میدانی پیروز شده است.

علاوه بر این؛ حکم دادگاه عالی جبل‌الطارق در رفع توقیف غیرقانونی نفت‌کش ایرانی به‌رغم درخواست آمریکا برای مصادره آن، نشان می‌دهد انگلیس همچنان به آمریکا بی‌اعتماد است و حاضر نیست تمام‌وقت در زمین این کشور بازی کند.

هنگامی که دولت "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، این کشور خود را درگیر تنش در خلیج‌فارس نمی‌کند و انگلیس باید به‌تنهایی از منافع خود در خلیج‌فارس دفاع کند، نشان از بی‌اعتمادی بین دو کشور دارد.

درچنین شرایطی؛ انگلیس حاضر نیست تنش در منطقه خلیج‌فارس تداوم یابد، چرا این کشور اکنون با بحران برگزیت روبه‌رو است. دیپلماسی قدرتمند و موفقیت میدانی ایران از یک‌طرف و درگیری انگلیس با اتحادیه‌اروپا بر سر برگزیت از طرف‌دیگر، عملا لندن را مجاب کرد، در مسیر آزادی نفت‌کش ایرانی گام بردارد.   

به‌همان اندازه که اقدام غیرقانونی نیروهای ویژه انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی نتوانست لندن را به اهداف خود برساند، اقدام قانونی ایران در توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه‌هرمز، این پیام را به‌غرب به ویژه انگلیس و آمریکا مخابره کرد که ایران در برخورد با بی‌قانونی جدی است و در چنین شرایطی دست برتر را دارد و معامله نمی‌کند.

اقدام غیرقانونی انگلیس در توقیف نفتکش ایرانی بارها مورد تاکید وزیر خارجه ایران بوده است و "محمدجواد ظریف" پنجشنبه‌شب باردیگر در توئیتر با اشاره به بیانیه وزارت خارجه انگلیس در حمایت از تحریم‌های اتحادیه‌اروپا نوشت: هیچ چیزی تغییر نکرده است و توقیف نفت‌کش "گریس- یک" صددرصد غیرقانونی بود.    

دولت انگلیس ادعا داشت، نفتکش ایرانی "گریس- یک" به مقصد سوریه در حرکت بود و این اقدام نقض تحریم‌های اتحادیه‌اروپا ضد سوریه بوده است.

این درحالی است که اولا تحریم‌های اتحادیه‌اروپا ضد سوریه برای ایران صدق نمی‌کند و ثانیا ار روز نخست اعلام شد، مقصد نفتکش ایرانی سوریه نبوده است.

ماجرای نفتکش‌ها در جبل‌الطارق و تنگه‌هرمز نشان می‌دهد، اقدام سیاسی و غیرقانونی انگلیس در سایه حمایت آمریکا، ایران را در پیگیری سیاست درست و قانونی در منطقه خلیج‌فارس تحت تاثیر قرار نخواهد داد.

راهزنی دریایی انگلیس در جبل‌الطارق، نقض مواد متعدد کنوانسیون حقوق دریاها بود، اما اقدام ایران در توقیف نفتکش انگلیسی در تنگه‌هرمز درچارچوب اجرای قوانین دریانوردی معنا می‌شود.

ایران به‌عنوان کشوری که نقش اصلی و تعیین کننده‌ای در برقراری امنیت کشتیرانی در تنگه‌هرمز و خلیج فارس دارد، رعایت و اجرای صریح قانون را فدای سیاسی‌بازی انگلیس نمی‌کند. حکم دادگاه عالی منطقه جبل‌الطارق در آزادی نفتکش ایرانی "گریس- یک" به‌منزله باخت انگلیس در برابر ایران در ماجرای نفتکش‌هاست. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 25 مرداد 1398 - 17:49:24