مخالفت آلمان با پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس

چهار شنبه 9 مرداد 1398 - 17:28:39
مخالفت آلمان با پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا در خلیج فارس

تهران - الکوثر : بروز تنش ها در خلیج فارس با تقویت حضور نظامی آمریکا در این منطقه ژئو استراتژیک و نیز توقیف نفتکش بریتانیایی توسط ایران به دلیل تخلف آشکار از قوانین دریایی، موجب تلاش واشنگتن و لندن برای ایجاد ائتلاف دریایی برای به اصطلاح حفاظت از آزادی کشتیرانی در خلیج فارس شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، با این حال این طرح با مخالفت متحدان اروپایی واشنگتن مواجه شده است. "هایکو ماس" وزیر امور خارجه آلمان در سخنانی بر مخالفت کشورش با تشکیل ائتلاف دریایی از سوی آمریکا تاکید کرد. وزیر امور خارجه آلمان گفت: «اولویت برلین کاهش تنش است.» 

ماس تاکید کرد، آلمان با پیشنهاد آمریکا در تشکیل ائتلافی در خلیج (فارس) به منظور تامین امنیت کشتیرانی در این منطقه مخالف است.
آمریکا به عنوان قدرت مداخله گر فرامنطقه ای با گسترش ایران هراسی، در صدد توجیه حضور خود وایجاد ائتلاف های منطقه ای برآمده است. در این راستا مساله توقیف نفتکش بریتانیایی" استنا ایمپرو" به بهانه ای برای واشنگتن و متحد استراتژیک آن یعنی لندن برای تلاش به منظور ایجاد ائتلاف دریایی در خلیج فارس تبدیل شده است.

در این راستا در مقر سازمان تروریستی "ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) روز پنجشنبه 25 ژوئیه نشستی بین‌المللی با موضوع امنیت تردد کشتی‌ها در خلیج فارس برگزارشد.

نمایندگان برخی کشورهای عربی مانند امارات و چند کشور دیگر از جمله بریتانیا و کشورهای اروپایی در این نشست در شهر "تامپا" در ایالت فلوریدا حاضر شده و درباره برنامه دولت ترامپ موسوم به "عملیات سنتینل" که ادعا می‌کند برای محافظت از کشتیرانی در خلیج فارس طراحی شده رایزنی کردند.

"جان ریگسبی" سخنگوی سنتکام مدعی شد: "عملیات استینل" در واکنش به حوادث اخیر در خلیج فارس و با هدف ارتقاء امنیت تردد دریایی طراحی شده است. وی «تسهیل عبور و مرور، آزادی تردد دریایی و کاستن از تنش‌ها در آبراه‌های بین‌المللی» را اهداف این برنامه دانست.
دولت بریتانیا  بعد از توقیف نفتکش تحت پرچم این کشور توسط ایران از قصد خود برای راه‌اندازی عملیات جداگانه‌ای با همکاری نیروی دریایی کشورهای اروپایی جهت تأمین امنیت تردد در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داد.

در عین حال لندن بر آزادی نفتکش خود پافشاری می کند. "دومینیک راب" وزیر خارجه جدید بریتانیا خواستار آزادی این نفتکش شده است. وی گفته مبادله‌ای درباره نفتکش‌ها صورت نخواهد گرفت. 
بریتانیا اکنون قصد دارد تا با همراهی آمریکا و در قالب یک ائتلاف دریایی چند ملیتی، به اصطلاح حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس را صورت دهد. راب درباره طرح ارائه شده از سوی بریتانیا برای آنچه حمایت از آزادی کشتیرانی در خلیج فارس خوانده ادعا کرد که آمریکا از طرح امنیتی برای تامین امنیت خلیج فارس به فرماندهی اتحادیه اروپا حمایت می‌کند.

وزیر خارجه بریتانیا در حالی این ادعا را مطرح کرده که بسیاری از کشورها طرح پیشنهادی را رد کرده‎اند.نمونه آن مخالفت صریح آلمان در زمینه مشارکت در این ائتلاف دریایی است.

آلمانی ها به خوبی آگاهند که مساله حمایت از آزادی کشتیرانی در خلیج فارس، صرفا بهانه  واشنگتن برای تشدید فشارها علیه ایران در چارچوب سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ است و به همین دلیل حاضر نیستند که در سناریوی واشنگتن بازی کنند. 

وزیر خارجه آلمان چند روز پیش در این باره گفته بود: اقدامات ما درباره تنگه هرمز باید دارای نمادی اروپایی باشد و در راهبرد «فشار حداکثری» که آمریکا در حال اجرای آن است، شرکت نمی‌کنیم.این در حالی است که تهران خود را متعهد به حفظ صلح و امنیت منطقه از جمله خلیج فارس می داند. 

به گفته "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران : «این ایران است که امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز را تضمین می‌کند.‌» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 9 مرداد 1398 - 17:1:39