انتقاد شدید لاوروف از رویکرد مخرب آمریکا در خاورمیانه

جمعه 28 تیر 1398 - 17:49:57
انتقاد شدید لاوروف از رویکرد مخرب آمریکا در خاورمیانه

تهران - الکوثر : آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ رویکرد مداخله گرانه خود را در منطقه غرب آسیا تشدید کرده است. واشنگتن ضمن اصرار بر رویکرد ایران هراسی، می کوشد با تقویت حضور نظامی و ایجاد ائتلاف منطقه ای موجب بی ثباتی و ناامنی هرچه بیشتر منطقه شود. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، این مساله انتقاد شدید روسیه را برانگیخته است. در این راستا سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه هشدار داد، سیاست تحریک آمیز آمریکا علیه ایران، بازی قدرت نمایی در منطقه و تلاش برای بی‌اعتبار کردن ایران و مقصر جلوه دادن این کشور در تمامی مشکلات منطقه، بسیار خطرناک و مسئولیت عواقب فاجعه‌آمیز آن برعهده واشنگتن است. در مقابل، مسئول دستگاه سیاست خارجی روسیه بر نقش ثبات ساز ایران در غرب آسیا تاکید کرده است. لاوروف گفت: مقامات تهران بارها علاقمندی خود را برای برقراری ثبات از طریق گفت‌وگوهای سازنده با همه طرف ها  از جمله کشورهای عربی خلیج فارس را مورد تاکید قرار داده‌اند و  ایران هرگز سیاست تهاجمی علیه هیچ کشوری نداشته است.»  

اذعان لاوروف درباره رویکرد ایران مبنی بر نداشتن رویکرد تهاجمی در قبال کشورهای منطقه، در واقع مبتنی بر سابقه تاریخی مواضع و اقدامات تهران است. از دیدگاه روسیه، رویکرد مناسب برای امنیت غرب آسیا به ویژه در حوزه خلیج فارس، اصل امنیت جمعی و غیرقابل تقسیم بودن آن در این حوزه است و به همین دلیل مسکو خواهان حل و فصل تدریجی مناقشات منطقه ای از طریق اقدامات سازنده در جهت تقویت اعتماد و کنترل اوضاع است. این رویکرد، مشابه رویکرد منطقه ای ایران است. 

آمریکا اما به عنوان قدرت مداخله گر در منطقه، در راستای سیاست اعمال فشار حداکثری ضد ایران، نه فقط تحریم های خود را علیه این کشور به حد بی سابقه ای افزایش داده، بلکه با افزایش حضور نظامی در خلیج فارس و آب های اطراف آن به بهانه مقابله با تهدیدات ایران، عملا زمینه افزایش بی ثباتی و نا امنی را در منطقه فراهم کرده است. "علی رحیم پور" کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی با اشاره به افزایش تنش در غرب آسیا می گوید: سیاست آمریکا اقتضا می کند که به دنبال بهبود اوضاع در غرب آسیا نباشد بلکه با ایجاد تنش در منطقه، شرایط حضور خود را توجیه کند و درصدد اجرای مقاصد و نقشه های مورد نظر خود باشد.

آمریکا در چارچوب ایران هراسی به بی ثباتی تنش در منطقه دامن زده است تا بتواند توجیهی برای ادامه حضور در خلیج فارس بیابد. تقابل ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر و پس از وقوع چندین حادثه برای نفتکش‌ها در خلیج فارس و دریای عمان بالا گرفته است. آمریکا ایران را به دست داشتن در این حوادث متهم کرده است اما ایران قویا این اتهام را رد می‌کند. تنش‌ها بین دو کشور پس از سرنگونی پهپاد جاسوسی پیشرفته آمریکایی که به قلمروی هوایی ایران تجاوز کرده بود، به اوج رسید و حتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد که دقایقی قبل از شروع حمله به مواضعی در ایران، دستور توقف این حملات را داده است. با این حال تهران معتقد است که توان نظامی بازدارنده ایران، مانع از هرگونه اقدام احتمالی واشنگتن برای حملات انتقامی به ایران شده است.

در عین حال دولت ترامپ درصدد است تا به بهانه گسترش تهدیدات ایران در حوزه خلیج فارس، کشورهای عرب این حوزه را به وابستگی سیاسی و نظامی بیشتر به خود سوق دهد. این در حالی است که سیاست ها و اقدامات منطقه ای ایران در راستای مقابله با تروریسم و شکست طرح های ائتلاف سه گانه آمریکا، رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی برای سلطه بر منطقه و اجرای طرح های مد نظر آن است.

در حال حاضر خلیج فارس به سبب رویکرد مداخله گرانه آمریکا و حضور نظامی پررنگ آن با چالش امنیتی مواجه و الگوی امنیت آن از الگوی امنیتی قدرت های مداخله گر متأثر شده است. با این حال روسیه به عنوان قدرت بین المللی رقیب امریکا بر این گمان است که حفظ امنیت و ثبات در خلیج فارس نیازمند ساختار امنیتی فراگیر منطقه ای با همکاری کشورهای منطقه است. بدین ترتیب جایی برای ادامه حضور نظامی آمریکا باقی نمی ماند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


جمعه 28 تیر 1398 - 17:27:3