خروج اردن از صف ریاض علیه دوحه

جمعه 28 تیر 1398 - 7:48:59
 خروج اردن از صف ریاض علیه دوحه

تهران - الکوثر : عبدالله دوم ، پادشاه اردن ، «زید اللوزی» را به عنوان سفیر جدید این کشور در دوحه معرفی و شیخ تمیم، امیر قطر نیز «سعود بن ناصر بن جاسم آل ثانی» را به عنوان سفیر قطر در امان منصوب کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر ژوئن 2017 روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع کردند. یکی از اصلی ترین راهبردهای سیاست خارجی عربستان در قبال کشورهای عربی به خصوص کشورهایی نظیر اردن، تحت فشار قرار دادن آنها برای تبعیت از سیاست های منطقه ای ریاض است.

پس از اینکه در روابط قطر با چهار کشور عربی تنش ایجاد شد، عربستان مطابق معمول بر برخی از کشورهای عربی از جمله اردن فشار آورد روابط خود را با دوحه قطع کنند تا بدین نحو دولت قطر تحت فشار دیپلماتیک از جانب کشورهای عربی قرار گیرد.

اردن در زمره کشورهایی قرار ندارد که ژوئن 2017 روابط خود را با قطر قطع کرده اند، اما اردن سطح روابط خود را با دوحه تحت فشار عربستان سعودی کاهش داده بود. اردن ژوئن ۲۰۱۷ سطح روابط سیاسی خود را با قطر کاهش داد و سفیر خود را از دوحه فرا خواند و طی دو سال گذشته این کشور در دوحه سفیر نداشته است. در همین حال، اردن مجوزهای شبکه قطری الجزیره را در این کشور نیز لغو کرده بود.

تصمیم اخیر دو کشور درباره عادی سازی روابط به سفر ماه گذشته محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر به اردن و دیدار وی با عبدالله دوم، پادشاه این کشور باز می گردد. وزیر خارجه قطر در این سفر به پادشاه اردن درباره ایجاد 10 هزار فرصت شغلی در دوحه و سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری در اردن قول داد.

«احمد بن سعید الرمحی» ، مدیر دفتر اطلاع‌ رسانی وزارت خارجه قطر در این خصوص نوشت: «امیر قطر متعهد شد که ۱۰ هزار فرصت شغلی را برای جوانان اردنی در قطر فراهم کند.»

«الرمحی» همچنین درباره سرمایه گذاری قطر در اردن نیز نوشت: « این سرمایه ‌گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در پروژه‌ های زیرساختی و گردشگری اردن انجام می شود که می تواند به رونق اقتصاد این کشور منجر شود.»

یک مسئول اردنی نیز در این خصوص گفته بود: «کمک قطر واضح و روشن بود و بسیار بهتر از کمک ‌های عربستان و امارات که در نشست مکه تصویب شد، است.»

دولت اردن اکنون در حالی «زید اللوزی» را به عنوان سفیر جدید این کشور در دوحه معرفی کرد که «اللوزی» یک دیپلمات مجرب است و شخصیت دوم در وزارت خارجه اردن محسوب می ‌شود. این انتخاب گویای این است که پادشاه اردن اعتبار خاصی برای قطر در نظر گرفته است. گفته می شود پس از تبادل سفرا، از سرگیری تشکیل کمیسیون عالی وزارتی میان دو کشور با هدف تسریع در همکاری ‌های اقتصادی و سرمایه‌ گذاری، نخستین ایده کابینه اردن خواهد بود.

معرفی سفیر جدید اردن در دوحه ضمن اینکه به منزله تمایل دو کشور برای تقویت روابط است، بیانگر شکست راهبرد عربستان در قبال قطر از طریق تحت فشار قرار دادن کشورهای دیگر برای قطع یا کاهش سطح روابط دیپلماتیک با دوحه است.

بهبود روابط امان و دوحه همچنین می تواند سبب شود بتدریج برخی دیگر از کشورهایی که تحت فشار عربستان روابط خود را با قطر قطع کرده یا کاهش داده بودند، در جهت عادی سازی روابط با دوحه گام بردارند.

دور از انتظار نخواهد بود که امارات نیز پس از شدت گرفتن اختلافاتش با عربستان در یمن، روابط دیپلماتیک خود را با قطر از سر گیرد تا شکست ریاض در مقابل دوحه آشکارتر شود. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 28 تیر 1398 - 7:45:15