انتقاد روسیه از تناقض بین شعارها و اقدامات اروپا در زمینه حفظ برجام

یک شنبه 16 تیر 1398 - 10:44:28
انتقاد روسیه از تناقض بین شعارها و اقدامات اروپا در زمینه حفظ برجام

تهران - الکوثر : اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی(آلمان ، فرانسه و بریتانیا) به عنوان اعضای اروپایی گروه 1+4 بارها بر لزوم حفظ برجام تاکید کرده و حتی مدعی ایجاد ساز وکارهایی برای این هدف شده اند. با این حال شعارهای مطرح شده از جانب اروپایی ها با اقدامات آنها در تعارض قرار دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، در این راستا وزارت خارجه روسیه روز جمعه 5 ژوئیه  در بیانیه ای تاکید کرد، اقدام بریتانیا در توقیف یک فروند نفتکش ایرانی در تنگه"جبل‌الطارق" درتضاد با ادعاهای اروپایی‌ها مبنی بر ضرورت حفظ برجام است. وزارت خارجه روسیه در این بیانیه تصریح کرد، «لندن، واشنگتن و سایر بازیگران غربی به جای یافتن راهی برای کاهش تنش‌ها با ایران، تلاش می‌کنند تا اوضاع را بدتر کنند. توقیف نفتکش ایرانی در تنگه جبل‌الطارق با هدف پیچیده کردن اوضاع حول ایران و سوریه بوده است. 

نیروی دریایی بریتانیا،  روز پنجشنبه  4 ژوئیه در اقدامی غیرقانونی نفتکش"گریس ۱" Grace 1  حامل نفت ایران را در  تنگه "جبل الطارق" توقیف کرد. در حالیکه لندن مدعی شده توقیف این کشتی با هدف ممانعت از نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه انجام گرفته، اما دولت اسپانیا که بر سر"جبل‌الطارق" با بریتانیا اختلاف دارد، معتقد است دولت لندن این اقدام را به درخواست آمریکا انجام داده است. "ژوزف بورل " Josep Borrell سرپرست وزارت امور خارجه اسپانیا در این باره گفت: توقیف نفتکشی که از ایران حرکت کرده بود پس از ارائه درخواست آمریکا از بریتانیا صورت گرفته است.آمریکا ادعا کرده است این  نفتکش در حال حمل نفت خام برای سوریه بوده است.واشنگتن و تل آویو از این اقدام نیروی دریایی بریتانیا که آشکارا راهزنی دریایی است حمایت کرده اند.

به نظر می رسد بریتانیا که در فرایند جدا شدن از اتحادیه اروپا قرار دارد، به عنوان متحد استراتژیک آمریکا و برای جلب نظر بیشتر دولت ترامپ این اقدام غیر قانونی را انجام داده است باتوجه به اینکه سوریه از طرف شورای امنیت سازمان ملل تحریم نفتی نشده، لذا اعمال تحریم های یک جانبه اتحادیه اروپا از طرف یک  کشور عضو آن یعنی بریتانیا علیه نفتکش یک کشور غیر اروپایی کاملا برخلاف حقوق وقوانین بین المللی است. رئیس اداره سوم غرب اروپای وزارت امور خارجه ایران با اشاره به حرکت این نفتکش در آبراه های بین المللی، اقدام نیروی دریایی بریتانیا را معادل با راهزنی دریایی دانسته و گفت: این کشور حق ندارد تحریم های یکجانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال نماید. این همان سیاست زورمدارانه آمریکا است که کشورهای اروپایی همواره نسبت به آن معترض بوده اند. 

اما مساله مهمتر این است که بریتانیا،  به عنوان یک عضو تروئیکای اروپایی مدام در اظهارات مقام این کشور و نیز بیانیه های مشترک مدعی می شود که خواهان حفظ برجام است و از تدابیر مد نظر از جمله سازو کار ویژه  تبادلات مالی با ایران موسوم به "اینستکس" حمایت می کند. هدف اعلامی از ایجاد این سازو کار ، مقابله با تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران است که پس از خروج دولت ترامپ از برجام در مه 2018 در دو مرحله  یعنی در اوت و نوامبر 2018 به اجرا در آمده اند. یکی از اجزای مهم این تحریم ها ، تحریم نفتی ایران است. دولت ترامپ در مه 2019 معافیت های نفتی ایران را لغو و اعلام کرد که هدفش به صفر رساندن صادرات نفت ایران است. اکنون لندن که مدعی مقابله با تحریم های واشنگتن علیه تهران است، با توقیف نفتکش ایرانی دقیقا در راستای هدف آمریکا یعنی جلوگیری از صادرات نفت ایران حرکت کرده است. 

مسلما این اقدام نه فقط باعث تقویت برجام نمی شود، بلکه به مثابه ضربه ای به آن از طرف اروپایی های مدعی حفظ این توافق شمرده می شود . این نکته ای است که مسکو به آن توجه کرده و در بیانیه وزارت خارجه روسیه به خوبی منعکس شده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 16 تیر 1398 - 10:42:53