دلایل سفر موگرینی به آمریکا

چهار شنبه 29 خرداد 1398 - 22:46:34
دلایل سفر موگرینی به آمریکا

تهران - الکوثر : روابط اروپا و آمریکا از زمان روی کارآمدن دونالد ترامپ  به سردی گراییده و اختلافات دو طرف در موارد مختلفی مانند توافق هسته ای برجام آشکار شده است.با توجه به این اختلافات،  سفر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به آمریکا از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، موگرینی روز سه شنبه 18 ژوئن راهی واشنگتن شد تا با مقامات ارشد آمریکایی درباره برخی  موضوعات مهم گفت‌وگو کند. 

با توجه به مسائل پیش روی بروکسل و واشنگتن ، آینده توافق هسته ای برجام از مهترین مباحث در مذاکرات این مقام ارشد اتحادیه اروپا یا مقامات آمریکایی محسوب می شود . 

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد روز سه شنبه مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و روابط دو طرف را بررسی کردند. 

دو طرف همچنین مسائل مورد علاقه از جمله چالش‌های موجود میان آمریکا و اروپا در رابطه با بخش دفاعی و امنیتی اروپا، افغانستان، کوبا، ایران، لیبی، مولداوی، بالکان غربی، روسیه، اوکراین و ونزوئلا را بررسی کردند. 

در عین حال همان گونه که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا تصریح شده، اکنون یکی از مسائل مورد اختلاف بین واشنگتن و بروکسل ، مساله ایران است.

در حال حاضر مهمترین دغدغه اروپا در رابطه با ایران ، آینده توافق هسته ای برجام است که با توجه به خروج آمریکا از آن و ضرب الاجل ایران به اروپا در وضعیت خطیری قرار دارد.

ضمن اینکه افزایش تنش ها در حوزه خلیج فارس با توجه به حوادث اخیر برای نفتکش ها باعث شده تا موگرینی در این زمینه هشدار جدی بدهد.

موگرینی  قبل از سفر خود به آمریکا به قصد ایران برای عبور از سقف ذخائر اورانیوم واکنش نشان داد و گفت: ایران به تعهداتش ذیل برجام پایبند بوده است. تمرکز اتحادیه اروپا در حال حاضر روی حفظ توافق هسته‌ای با ایران و برخوردار شدن مردم ایران از عواید برجام قرار دارد.

موگرینی از ایران خواست به توافق هسته‌ای پایبند بماند.

به رغم این خواسته موگرینی، اما تهران بارها از عملی نشدن وعده های اروپا در زمینه ایجاد ساز وکارهای لازم برای مقابله و کاهش تاثیرات تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران انتقاد کرده و اساسا ضرب الاجل مطرح شده از جانب تهران برای مشخص شدن تکلیف برجام و در واقع به مثابه آزمونی بزرگ برای اتحادیه اروپا و تروئیکای اروپایی (آلمان ، فرانسه و بریتانیا) در زمینه جدیت آنها در زمینه حفظ برجام است.

هر چند که واکنش اروپایی ها به اقدامات اخیر ایران بیشتر واکنشی منفی بوده است .

آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان گفته است: «ما از ایران می‌خواهیم که به توافق هسته‌ای پایبند باشد، در غیر این صورت قطعاً با پیامدهایی مواجه خواهد شد.» امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه  نیز بدون اشاره به بدعهدی اروپایی ها در قبال "برجام" از ایران خواست در خصوص این توافق همچنان "صبور" باشد.

در واقع اروپایی ها به جای اینکه لبه تیز انتقادات و هشدارهای خود را متوجه ایران کنند ، باید دولت ترامپ را هدف هشدارها و انتقادات خود قرار دهند .

ترامپ بدون هیچ دلیل موجهی و برخلاف تعهدات قانونی که آمریکا در چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و توافق برجام بر عهده داشت ، در مه 2018 خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم های هسته ای علیه ایران را اعلام کرد.

پس از آن نیز دولت آمریکا تمام تلاش خود را صرف  متلاشی کردن برجام و در نهایت ایجاد اجماع بین المللی جدیدی علیه ایران کرده است . با توجه به این مسائل اروپایی ها باید به جای متهم کردن ایران ، به مقامات واشنگتن فشار وارد آورند تا موضع غیرقانونی و تنش آفرین خود در قبال ایران و برجام را تغییر دهند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 29 خرداد 1398 - 18:49:28