جنگ یمن در انتظار استراتژی جنگی دولت نجات ملی

دو شنبه 20 خرداد 1398 - 18:15:9
جنگ یمن در انتظار استراتژی جنگی دولت نجات ملی

تهران - الکوثر : سرلشکر «محمد ناصر العاطفی»، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن شنبه گذشته برای اولین بار طی 50 ماه جنگ ائتلاف سعودی علیه این کشور، وارد خاک عربستان شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سوال مهم این است که پیامها و اهداف این اقدام وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن چیست.

به نظر می رسد نخستین پیام این اقدام این است که وزن کنشگران در بحران یمن در حال تغییر است. شکی نیست که توان نظامی ائتلاف سعودی قابل مقایسه با توان ارتش و کمیته های مردمی یمن نیست. یمن در اثر این جنگ با بزرگترین فاجعه انسانی دهه های اخیر در جهان و از بین رفتن بیش از 80 درصد از زیرساختهایش مواجه شد. نیروهای یمنی بیش از آنکه مهاجم باشند، در حال دفاع بودند. حضور وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در منطقه مرزی نجران عربستان، این پیام را منتقل می کند که فرسایشی شدن جنگ بیش از آنکه برای نیروهای یمنی تهدید باشد برای نیروهای ائتلاف سعودی تهدید است زیرا نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن ثابت کرده اند که با گذر زمان، قدرت بازدارندگی و توان تهاجمی خود را افزایش داده اند.

پیام مهم دیگری که اقدام وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن در بازدید از منطقه مرزی نجران عربستان دارد، این است که ارتش و کمیته های مردمی یمن در صدد اجرای استراتژی جنگی جدیدی هستند که در این استراتژی حمله به شهرهای عربستانی پیش بینی شده است. «کامل المعمری»، خبرنگار یمنی در تحلیلی برای روزنامه رای الیوم در این خصوص نوشت: «حوثی ها با بازدید وزیر دفاع شان از منطقه نجران، این پیام قدرتمند را به نظام سعودی مخابره کردند که حمله به شهر نجران بسیار نزدیک و از گزینه های روی میز است.» وی افزود: «جنگ در مرزهای جنوبی عربستان دیگر به سقوط راکت و خمپاره های حوثی ها در مناطق مرزی جنوب خلاصه نمی شود. حالا دیگر چیزی که عربستان از آن هراس داشت، به سرش آمد. درگیری ها در نجران، جازان و عسیر از مهمترین اتفاق های این روزهای جنگ در یمن است، در حالی که پیش از این جبهه های داخلی یمن که عربستان از آن حمایت می کند، در صدر اتفاق های جنگ قرار داشت.»

نکته مهم دیگر این است که بازدید وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن از منطقه مرزی نجران عربستان تنها یک روز پس از اعلام سخنگوی ارتش یمن مبنی بر تسلط بر بیش از 20 پایگاه عربستان در نجران رخ داد. در همین حال، حمله پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی آرامکو نیز چند روز پیش از بازدید وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن از منطقه مرزی نجران رخ داد. این اتفاق ها سبب شد سرلشکر «محمد ناصر العاطفی»، وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که اتفاق های غیرمنتظره ای در انتظار ائتلاف سعودی قرار دارد و مسیر جنگ علیه یمن تغییر خواهد کرد.

نکته پایانی اینکه، بازدید وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن از منطقه مرزی نجران عربستان سعودی سبب تحقیر آل سعود در شبکه های اجتماعی شد زیرا کشوری که مدعی بود طی 20 روز جنگ در یمن را با پیروزی خاتمه می دهد، اکنون باید نگران تسلط نیروهای یمنی بر شهرها و جغرافیای خود باشد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


دو شنبه 20 خرداد 1398 - 18:11:35