اولویت های دولت جدید فلسطین و قابلیت های اجرایی آن

یک شنبه 25 فروردین 1398 - 19:53:57
اولویت های دولت جدید فلسطین و قابلیت های اجرایی آن

تهران - الکوثر : کابینه جدید فلسطین به ریاست «محمد اشتیه» آغاز به کار کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، رامی حمدالله 30 ژانویه 2019 از سمت خود به عنوان نخست وزیر دولت وفاق ملی فلسطین استعفاء داد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز 10 مارس 2019 «محمد اشتیه» را به عنوان نخست وزیر جدید معرفی کرد. «محمد اشتیه» نیز پس از گذشت یک ماه کابینه جدید فلسطین را معرفی کرده است.

کابینه «محمد اشتیه» یک معاون نخست وزیر و 22 وزیر دارد که 5 وزیر از کابینه رامی حمدالله هنوز در آن حضور دارند و 15 وزیر جدید نیز معرفی شده اند. در کابینه جدید هنوز تکلیف دو وزارتخانه کشور و اوقاف مشخص نشده است که معرفی نشدن وزیر کشور موضوع حایز اهمیتی است.  

«محمد اشتیه» در مراسم سوگند کابینه خود چند اولویت مهم برای دولت جدید معرفی کرده که تحقق وحدت ملی، دفاع از قدس و تدارک برای برگزاری انتخابات پارلمانی از مهمترین این اولویت ها است.

به نظر می رسد تحقق وحدت ملی در قالب کابینه «محمد اشتیه» امکانپذیر نیست زیرا از همان زمان که رامی حمدالله استعفا داد، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جهاد اسلامی به آن اعتراض کردند. علت اصلی اعتراض این بود که رامی حمدالله نخست وزیر دولت وفاق ملی بود و بدون نظر حماس و جهاد اسلامی از سمت خود استعفاء داد. در واقع، حماس و جهاد اسلامی پیش از اینکه به معرفی «محمد اشتیه» و اکنون نیز به کابینه جدید اعتراض کنند، به استعفا «رامی حمدالله» و پذیرش آن توسط محمود عباس اعتراض کرده بودند زیرا این اقدام به منزله فروپاشی دولت وفاق ملی و تشدید اختلاف ها میان گروههای فلسطینی بود.  

در همین راستا، جنبش حماس پس از معرفی کابینه جدید در بیانیه ای کابینه «اشتیه» را تداوم سیاست حذفی با هدف تحقق منافع جنبش فتح و برتری دادن منافع این جنبش بر منافع ملت فلسطین عنوان کرد. حماس در این بیانیه تاکید کرد که: «کابینه محمد اشتیه، کابینه ای جدایی طلب و فاقد مشروعیت قانونی و ملی است و شرایط را برای افزایش شکاف میان کرانه باختری و باریکه غزه به عنوان پیش درآمدی برای اجرایی شدن طرح معامله قرن تقویت می کند.»

با توجه به این واکنش جنبش حماس باید گفت تحقق وحدت ملی به عنوان یک اولویت برای کابینه «محمد اشتیه» صرفاً اولویتی شعاری است که جنبه عملی نخواهد گرفت.

دفاع از قدس یکی دیگر از اولویت های ذکر شده توسط نخست وزیر جدید فلسطین است. تشکیلات خودگردان فلسطین پس از معرفی قدس به عنوان نخست وزیر جدید اسرائیل توسط دونالد ترامپ، رابطه خود را با آمریکا قطع کرده است. در عین حال، آمریکا نیز اقدام های تنبیهی علیه این تشکیلات انجام داده است. با این حال، با توجه به شکافی که میان کرانه باختری و باریکه غزه به وجود آمد و از آنجایی که تشکیلات خودگردان تحت نفوذ جریان سازش عربی نیز قرار دارد، امکان دفاع از قدس برای کابینه «اشتیه» سخت خواهد بود، اما دفاع از قدس ضرورتی است که موجب می شود گروههای فلسطینی تنش ها میان خود را با هدف ممانعت از الحاق قدس به اسرائیل کاهش دهند.

برگزاری انتخابات پارلمانی یکی از مهمترین موضوعات برای گروههای فلسطینی است اما از سال 2006 تاکنون انتخابات برگزار نشده است. تا کنون دو انتخابات پارلمانی در فلسطین در سال های 1996 و 2006 برگزار شد. در انتخابات پارلمانی سال 2006 گروههای مقاومت حایز اکثریت کرسی ها شده و پیروزی مهمی به دست آورده اند. از همین رو، از سال 2006 تاکنون انتخاباتی در فلسطین برگزار نشد. اگرچه «محمد اشتیه» برگزاری انتخابات پارلمانی را از اولویت های خود اعلام کرد، اما اجرای آن دشوار به نظر می رسد.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 25 فروردین 1398 - 17:26:11

پربازدیدها