به مناسبت زادروز سردار حاج قاسم سلیمانی!

یک شنبه 19 اسفند 1397 - 21:3:14
به مناسبت زادروز سردار حاج قاسم سلیمانی!

تهران- الکوثر: دوشنبه 20 اسفند زادروز سردار دلاور ایرانی حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس است که این روزها نام او لرزه براندام صهیونیست ها و تروریست ها و حامیان کوچک و بزرگ آنها می اندازد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این مناسبت بهانه ای شد تا نگاهی به زندگینامه و خدمات این سردار بزرگ که رهبر انقلاب به او لقب «شهید زنده» داده اند بیندازیم.

20 اسفند زادروز سردار قاسم سلیمانی، شهید زنده و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. حسن سليماني از روستایيان قنات ‌ملک در شهرستان رابر استان کرمان در 20 اسفند 1335 صاحب پسري شد و نام وی را قاسم گذاشت. قاسم 13 ‌ساله بود که پس از پايان دوران تحصیل در دبستان، شهر خود را ترک کرد. او در 18 سالگي پيمانکار سازمان آب کرمان شد.
در سال 1355 با حجت‌الاسلام رضا کامياب از اهالي شهر مشهد که در ماه‌های رمضان براي تبليغ به کرمان مي‌آمد، آشنا شد و به انقلابيون پيوست. کامیاب در هفتم مرداد 1360 توسط ترور شد اما آشنایی با او باعث شد قاسم با یک روحاني‌ دیگر از شهر مشهد به نام سيدعلي خامنه‌ای آشنا شود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران قاسم سلیمانی وارد سپاه شده و فرمانده پادگان قدس سپاه پاسداران در کرمان می‌شود. با شروع جنگ ایران و عراق در شهريور 59 به همراه يک گروهان به سوسنگرد مي‌رود تا جلوي پيشروي دشمن را در جبهه مالکيه بگيرد و این شروع راهي برای حضور قاسم سليماني در اکثر عمليات‌های نظامي هشت ساله جنگ مانند عمليات والفجر 8 ، کربلاي 4، کربلاي 5 و تک ‌شلمچه بود. او پس از جنگ به کرمان برمي‌گردد و با اشراري که از مرزهاي شرقي وارد ایران مي‌شدند، به مبارزه ادامه مي‌دهد.

در سال 1379 قاسم سليماني به‌عنوان دومين فرمانده نيروي قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامي توسط رهبر ایران انتخاب می‌شود. پس از این انتصاب است که حضور قاسم سليماني در مجامع عمومي و اخبار کم‌رنگ مي‌شود. 10 سال بعد و در چهارم بهمن 1389 درجه سرلشکري خود را از رهبر ایران دريافت مي‌کند و آيت‌الله خامنه‌ای در تقديري از وی، او را شهيد زنده می‌نامد.
این کمرنگ بودن حضور سردار سلیمانی در مجامع عمومی و اخبار همچنان ادامه پیدا می‌کند تا زمانی که نام او برای نخستین‌بار پس از حمله آمریکا به عراق در رسانه‌های غربی به میان می‌آید. چند سال پس از سرنگونی صدام به تدریج مقامهای میانی کردستان عراق و برخی مقامهای حکومت مرکزی در بغداد، از قاسم سلیمانی به عنوان تصمیم‌گیرنده شماره دو ایران درباره عراق پس از آیت‌الله علی خامنه‌ای یاد می‌کنند. سرانجام در سال 2012 نیویورک‌تایمز به نقل از رسانه‌های کرد عراقی که به وی لقب ژنرال بی‌سایه را داده‌اند از روابط وی با طیفی از سیاستمداران عراقی نظیر طالبانی، عادل عبدالمهدی، حکیم، ابراهیم جعفری و… خبر می‌دهد.

با آغاز فعالیت داعش در خرداد سال 1393 در عراق و تصرف شهرهای این کشور توسط این گروه تروریستی، عکس سردار سليماني با موهاي سفيد شده روی جلد مجلات خارجي نقش می‌بندد.

حضور حاج قاسم سلیمانی در رسانه‌های داخل و خارج از ایران با ظهور داعش و حضور قدرت‌های نظامی در سوریه روز به روز افزایش یافت و امروز کمتر کسی در دنیا پیدا می‌شود که با نام و چهره سیاسی ایران در دنیا آشنا باشد ولی نام سردار سلیمانی را نشنیده باشد.

​اما شاید اوج این حضور مربوط به تهدیدهای ترامپ علیه ایران و به نوعی جنگ لفظی میان وی و حسن روحانی رئیس جمهور ایران باشد. در جایی که روحانی اظهار داشته بود که "آمریکایی ها باید خوب بفهمند که صلح با ایران مادر صلح‌ها و جنگ با ایران مادر جنگ‌هاست" و هشدار داده بود که آمریکایی‌ها نباید "با دم شیر بازی ‌کنند" و ترامپ نیز در پاسخ به این تهدید در حساب توئیتری خود با حروف بزرگ برای نشان دادن تهدید آمیز بودن پیام خود نوشت: دیگر هرگز آمریکا را تهدید نکن، در غیر این صورت پیامدهایی را خواهید دید که کمتر کسی در طول تاریخ دیده است! درست در این زمان بود که سردار سلیمانی وارد ماجرا شده و به ترامپ اینگونه پاسخ داد که چنانچه ترامپ بخواهد از زبان تهدید علیه ایران صحبت کند باید با او صحبت کند که یک سرباز هست نه حسن روحانی، که رئیس جمهوری ایران است. اصطکاک میان دونالد ترامپ و سردار سلیمانی به همین یک مورد ختم نمی‌شود. ترامپ که با دستور وی ایالات متحده در روز هشتم مه 2018 به صورت یک طرفه از برجام خارج شده بود با انتشار عکسی با الگو گرفتن از پوستر سریال بازی تاج و تخت در حساب توئیتری خود فرا رسیدن زمان تحریم‌ها را به ایرانیان یادآور شد.

​این پیام تهدید آمیز ترامپ با واکنش حاج قاسم روبرو شد، حساب اینستاگرامی به نام وی با انتشار عکسی شبیه به عکس ترامپ نوشت: شما برای ما خط و نشان می‌کشید؟ (مقابله با شما) ایران را نمی‌خواهد، نیروهای مسلح ایران را نمی‌خواهد؛ من حریف شما هستم؛ نیروی قدس حریف شماست.

نشریه آمریکایی فارن پالیسی در ویژه‌نامه سالانه خود، سردار قاسم سلیمانی را به عنوان یکی از 10 چهره برتر حوزه دفاعی-امنیتی سال 2018 در جهان معرفی کرد.
در بعد داخلی و رسانه‌های ایران نیز حضور پررنگتر سردار سلیمانی در سالیان اخیر به وضوح مشخص است. حضور قاسم سلیمانی بعنوان شخصیت محوری و قهرمان انیمیشن «نبرد خلیج فارس2» که روایتی از رویایی ناوگان دریایی ایران و آمریکا در آب‌های خلیج فارس است، خود تصدیقی بر این ادعاست.

سهراب سلیمانی برادر کوچکتر سردار سلیمانی در مورد شخصیت وی می‌گوید: حاج قاسم خیلی وقت نمی‌کند به خانواده برسد اما آدمی بسیار عاطفی است و حتی تا زمانی که نسبت به مسائل زندگی من اطمینان پیدا نکرد، مرا رها نکرد، مدام من را کنترل می‌کرد چون من در سازمان زندان‌ها کار می‌کردم و با زندانیان در ارتباط بودم؛ حتی اگر یک موتور می‌خریدم تا اطمینان پیدا نمی‌کرد که چگونه آن را تهیه کرده‌ام راحت نمی‌شد، شاید به نوعی تمام زندگی اطرافیان ما را زیر نظر داشت تا خدای ناکرده به راه کج و آلوده کشیده نشویم.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 19 اسفند 1397 - 18:38:14