يادداشت عطوان درباره درخشش ستاره مقاومت: مرحله شکست آمریکا در منطقه آغاز شده است

چهار شنبه 24 بهمن 1397 - 13:49:26
يادداشت عطوان درباره درخشش ستاره مقاومت:  مرحله شکست آمریکا در منطقه آغاز شده است

با شکست طرح های آمریکا از جمله طرح موسوم به معامله قرن و ایجاد ائتلاف علیه ایران اکنون منطقه در برابر تحول جدیدی قرار دارد.

تهران- الکوثر:  عبد الباری عطوان ­سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم که از لندن به روز می شود، در سرمقاله جدید خود در این روزنامه نوشت : برای پی بردن به شکست دیپلماسی آمریکا در خاور میانه(غرب آسیا)، تنها باید به سطح پایین اعضای 60 کشوری توجه کنیم که قرار است در کنفرانس (به اصطلاح) صلح و امنیت خاور میانه تحت عنوان «کنفرانس ورشو» شرکت کنند؛ کنفرانسی که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در شهر ورشو پایتخت لهستان آن را برگزار خواهد کرد.
این کنفرانس به نشست وزرای خارجه یا نمایندگان آنها تبدیل شد و بانیان آمریکایی آن به جای تمرکز بر ایجاد یک ائتلاف سیاسی، اقتصادی و نظامی علیه ایران به بررسی مسائل کلی منطقه خاور میانه روی آوردند.
بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل برای مشارکت در این کنفرانس اشتیاق بیشتری دارد؛ زیرا می خواهد به منظور افزایش شانس برنده شدن حزب راست گرای افراطی خود در انتخابات پارلمانی ماه آوریل آینده، به سوی برخی از وزرای خارجه کشورهای عربی دست دوستی دراز کند و بعید نمی دانیم که کسانی را هم برای دست دادن، لبخند زدن و چه بسا در آغوش گرفتن در برابر دوربین های شبکه های تلویزیونی پیدا کند.
آمریکا در سوریه، ایران، عراق و افغانستان شکست خورد و شاخ "معامله قرنش" هم دیگر شکسته شد؛ زیرا هیچ مسئول فلسطینی را پیدا نکرد که تمایلی به گفتگو و مذاکره در خصوص این توافق داشته باشد، حتی محمود عباس رئیس تشکیلات خود گردان هم با وجود فشارهای مالی و روانی اعمال شده علیه وی برای تغییر مواضعش، حاضر به مذاکره در این خصوص نشد.
در ادامه این یادداشت آمده است: جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا به هیچ وجه به تعهدات خود که در کنفرانس مخالفان ایران در پاریس آنها را بیان کرد، عمل نخواهد کرد. وی در آن کنفرانس گفت: در جشن سقوط نظام ایران پیش از فرا رسیدن چهل سالگی انقلاب اسلامي شرکت خواهد کرد و اکنون این ایرانی ها هستند که با رونمایی از موشک بالستیک دور برد (با برد 1300 کیلومتر) که به سرزمین های اشغالی هم می رسد، جشن چهل سالگی انقلاب خود را برگزار کردند.
روزنامه های اسرائیلی در آستانه برگزاری کنفرانس ورشو برخی از جزئیات معامله قرن را فاش کردند که مهم ترین آن تسلط بر مسجد الاقصی و الحاق کانون های صهیونیست نشین به کرانه باختری رود اردن است. همچنین تامین مالی برخی طرح های ساختاری در نوار غزه و صحرای سینا در مجاورت آن، از دیگر جزئیات این معامله به شمار می رود. قرار است، جرد کوشنر داماد و مشاور ویژه دونالد ترامپ به منظور تامین منابع مالی لازم برای اجرای این طرح ها، به کشورهای عربي و حاشيه خلیج فارس سفر کند. افزون بر آن به آوارگان فلسطینی هم در ازای لغو حق بازگشت به سرزمینشان امتیازاتی داده خواهد شد.
عطوان در ادامه نوشت: در این معامله از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس یا برخی از آنها خواسته می شود، برای از بین بردن آرمان فلسطین وهمچنین یهودی سازی مسجد الاقصی و قانونی کردن شهرک سازی اسرائیلی ها در کرانه باختری رود اردن اقدام به تامین منابع مالی آن کنند و به یهودیان عربی که سال 1948 و پس از آن به فلسطین اشغالی مهاجرت کردند، غرامت 300 میلیارد دلاری بدهند. در عجبیم که این چه اهانتی است که رایگان هم نیست و تاوان آن پرداخت شده است!
ترامپ که اکنون پس از گذشت 16 سال از حمله به عراق و اشغال آن و خسارت شش تریلیون دلاری تنها به صورت محرمانه می تواند به پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه عین الاسد برود، آیا می تواند ایران را شکست دهد و آن را به اشغال در آورد؟
آن که در مرحله آینده به صلح، امنیت و ثبات در منطقه نیاز دارد، کشورهای عربی نیستند بلکه رژیم اشغالگر اسرائیل است که در هیچ یک از جنگ های خود طی 50 سال گذشته پیروز نبوده است و آخرین آن هم جنگ غزه بود که بیش از 48 ساعت به طول نینجامید و به عنوان کوتاه ترین جنگ اسرائیل در کتاب رکورد گینس ثبت شد؛ زیرا در صورتی که این جنگ یک روز دیگر ادامه می یافت، تل آویو مورد عنایت موشک های فلسطین قرار می گرفت.
سید حسن نصر الله سه هفته پیش در مصاحبه اخیر خود با شبکه تلویزیونی «المیادین» به دو موضوع مهم اشاره کرد: نخست اینکه نیروهای مقاومت اسلامی به اندازه کافی موشک های نقطه زن در اختیار دارند که قادر هستند، هر نقطه از خاک فلسطین اشغالی را هدف قرار دهند. دوم: طرح این نیروها برای حمله به شهر الجلیل و آزاد سازی آن همچنان در هر جنگ آینده جدی است؛ همچنین یدالله جوانی یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران ایران در سخنان خود در تجمع میلیونی مردم که در جشن انقلاب شرکت کرده بودند، تهدید کرد، در صورت حمله آمریکا به تهران، تل آویو و حیفا ویران و از صحنه روزگار محو خواهد شد.
در ادامه این یادداشت آمده است: مهم ترین کنفرانسی که شاید صلح خاور میانه، امنیت و ثبات آن را حفظ کند و همه معادلات سیاسی و نظامی را تغییر دهد، همان کنفرانسی است که با حضور سران کشورها در شهر سوچی روسیه به میزبانی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور و مشارکت روسای جمهور ترکیه و ایران به منظور گفتگو درباره آینده ادلب، شمال سوریه وشرق فرات برگزار خواهد شد و چه بسا مقدمه ای برای آغاز همگرایی میان سوریه و ترکیه هم باشد.
طرح تحریم آمریکا علیه ایران شکست خورد و هیچ یک از اهداف جنگ تجاری علیه چین نیز محقق نشد. اکنون ترامپ برای دیدار با رهبر کره شمالی به امید تحقق دستاوردی در حال آماده شدن برای رفتن به ویتنام است، با وجود آنکه می داند، این شخص به او می خندد و هرگز دست از سلاح هسته ای بر نخواهد داشت. 
مهم تر از همه اینها، کودتای آمریکا علیه دولت قانونی ونزوئلا با حمایت ارتش از نیکولاس مادورو همراه شد.
عطوان در پایان نوشت: خاور میانه شاهد دوره تحول جدیدی قرار دارد که عنوان آن شکست آمریکا و دستپاچگی و ترس متحد اسرائیلی آن است. از سوی دیگر، ستاره محور سیاسی و نظامی مقاومت در حال درخشش است و حوادث غافلگیر کننده خوبی برای فلسطین، سوریه، عراق، لبنان، ایران و یمن در راه است.منبع خبرگزاری صداوسیما


چهار شنبه 24 بهمن 1397 - 13:20:54