اذعان نیکی‌ هیلی به مسئولیت دولت عربستان در قتل "خاشقجی"

یک شنبه 18 آذر 1397 - 18:5:55
اذعان نیکی‌ هیلی به مسئولیت دولت عربستان در قتل "خاشقجی"

تهران - الکوثر : نیکی هیلی نماینده مستعفی آمریکا در سازمان ملل متحد سرانجام اذعان کرد که دولت عربستان مسئول قتل "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد سعودی است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  اذعان هیلی در حالی است که مقامات واشنگتن علیرغم همه مدارکی که از قتل خاشقجی دارند ، همچنان در تلاش برای لاپوشانی نقش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این قتل هستند.  

با وجود گذشت بیش از دو ماه از قتل خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول و علیرغم موضعگیری های کشورهای مختلف جهان علیه سیاست های غیر بشری عربستان همچنین افشای نقش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی ، هنوز برخی مقامات آمریکا از جمله دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور درصدد تبرئه بن سلمان و ادامه حمایت از وی هستند. 

"جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد سیاست های بن سلمان بود که در فهرست افراد بازداشتی و تحت تعقیب رژیم سعودی قرار داشت. وی 2 اکتبر پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه ناپدید شد و رژیم سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب کشتن وی، سرانجام تحت فشارهای جامعه جهانی قتل وی در کنسولگری عربستان را تایید کرد. 

کشتن این روزنامه نگار و سیاست های ضد بشری عربستان در سرکوب مخالفان در داخل و خارج از این کشور همچنین ادامه جنگ افروزی عربستان علیه یمن سبب شده تا بسیاری از فعالان مدنی در جهان خواستارتحت فشار قرار دادن رژیم سعودی وشخص بن سلمان ولیعهد سعودی همچنین کاهش روابط  به ویژه در موضوع فروش اسلحه با این کشور شوند. با این حال مقامات واشنگتن و در راس آنها ترامپ همچنان نه تنها معتقد به نقش محمد بن سلمان در کشتن خاشقچی نیستند بلکه مخالف هرگونه اعمال فشار به بن سلمان در این زمینه هستند.

ترامپ چندی پیش گفت : آمریکا شریک عربستان باقی خواهد ماند حتی اگر ولیعهد سعودی از طراحی قتل خاشقجی ، مطلع بوده باشد.

در واقع وجود روابط سیاسی و اقتصادی ، قراردادهای کلان تسلیحاتی و تبعیت بن سلمان از سیاست های واشنگتن در منطقه از یکسو و از سوی دیگر فعالیت لابی سعودی در واشنگتن و نفوذ آن به ویژه در میان سیاستمداران ، سبب شده تا مقامات دولت آمریکا علیرغم شواهد بسیار به حمایت از بن سلمان و تلاش برای مبرا کردن وی از دخالت در قتل خاشقجی برآیند.  

در این راستا وزارت امور خارجه آمریکا با درخواست ها برای اخراج خالد بن سلمان  سفیر رژیم سعودی در آمریکا در ارتباط با قتل جمال خاشقچی مخالفت کرده و مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا از وی حمایت کرد. 

این موضعگیری ها خشم بسیاری از فعالان مدنی و سیاسی در داخل آمریکا را نیز برانگیخته است. " رند پال" Rand Paul  سناتور جمهوریخواه امریکا در این زمینه گفت:چشم بستن به روی اقدامات سعودی ها به ویژه قتل بی رحمانه "جمال خاشقجی" روزنامه نگار منتقد عربستان، موجب افزایش اعدام زندانیان و ادامه روند حذف و ترور چهره های سیاسی این کشور خواهد شد.

اذعان نیکی هیلی نماینده مستعفی آمریکا در سازمان ملل متحد به مسئولیت رژیم سعودی در قتل خاشقجی، نشان می دهد مقامات دولت آمریکا به ویژه ترامپ رئیس جمهوری این کشور اگر چه از نقش بن سلمان در این قتل کاملا آگاه هستند اما تلاش می کنند کماکان از وی در راستای سیاست ها و منافع آمریکا در منطقه و عربستان حمایت کنند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


یک شنبه 18 آذر 1397 - 18:3:48