تجربه موفق نیروهای مردمی در منطقه

پنج شنبه 26 مهر 1397 - 22:53:53
تجربه موفق نیروهای مردمی در منطقه

بیروت - الکوثر : ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق در نشست خبری مشترک با جبران باسیل همتای لبنانی خود در بیروت ، با اشاره به تجربه مشترک ارزشمند دو کشور در نبرد با تروریسم ، حشدالشعبی عراق را همچون حزب الله لبنان دانست که هردو مایه مباهات و سرافرازی ملتهای منطقه در رویارویی پیروزمندانه با تهدیدات هستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حزب الله لبنان یکی از مولفه‌های اصلی قدرتمند این کشور درمواجهه با توطئه‌هاست و یکی از شاخص‌های اصلی مثلث طلایی دفاعی این کشور را تشکل  «ارتش - ملت - مقاومت» تشکیل می‌دهد و این معادله رمز موفقیت لبنان برای عبور از هر شرایط خطیری است.

در نتیجه تلاش‌های ارکان دفاعی لبنان به ‌ویژه مقاومت اسلامی این کشور، در تاریخ 26 اوت سال 2017 اراضی این کشور به‌ صورت کامل از وجود گروه‌های تروریستی پاکسازی شد. موفقیت لبنان در برابر تروریسم تحت عنوان «آزادسازی دوم» درحالی رقم خورد که نیروهای مقاومت با همکاری ارتش لبنان توانستند بخش‌های شرقی این کشور را از اشغال گروه‌های تروریستی تکفیری آزاد کنند.

در لبنان از این رویداد به‌ عنوان «آزادسازی دوم» پس از آزادسازی بخش عمده‌ای از این کشور از اشغال رژیم صهیونیستی در سال 2000 یاد می‌شود که آن موفقیت را نیز حزب الله رقم زد. این درحالی است که حشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) نیز به عنوان نسخه دیگر از مقاومت مردم منطقه درعراق ایجاد شد و با تشکیل این تشکل با فرمان مرجعیت این کشور، عملا شکست تروریسم در عراق محقق شد.

سلیم بدوره نماینده لبنان در شورای حقوق بشر سازمان ملل چندی پیش با تاکید بر اینکه حزب الله بخشی اساسی در بدنه جامعه لبنان است تصریح کرد حزب الله نمایندگانی در پارلمان و دولت این کشور دارد که این موضوع جایگاه مردمی و قانونی حزب الله لبنان را نشان می دهد. 

این درحالی است که جریان مقاومت نیز درعراق از جایگاه بالایی در پارلمان عراق برخوردار بوده است و آرای بالای این تشکل در انتخابات پارلمانی اخیر در این کشور موید چنین واقعیتی است. به لحاظ کارکردی ، حشد الشعبی درچهار سال حیات خود در روند پاکسازی عراق از وجود تروریست های داعشی و در امنیت سازی در عراق و مناطق مرزی آن با سوریه نقش اساسی ایفا کرد.

تشکلهای مقاومت مردمی نظیر حزب الله و حشد الشعبی در راستای منافع آمریکا قرار ندارند زیرا واشنگتن درصدد است امنیت سازی در عراق را به حضور خود در این کشور مربوط سازد. در حوزه عملکردی نیز اگرچه حشد الشعبی از حضور مستقیم در عرصه سیاسی منع شده است، اما گروههای وابسته به آن حضور پررنگی درعرصه سیاسی عراق داشته و فهرست «النصر» که رهبران حشد الشعبی از آن حمایت کردند در انتخابات اخیر پارلمانی آرای بالایی را به دست آوردند. این درحالی است که حدود دو سال پیش نیز مجلس نمایندگان عراق با الحاق نیروهای الحشد الشعبی به نیروهای مسلح و بدنه ارتش این کشور موافقت کرد.  

وحدت و انسجام سیاسی، لازمه موفقیت عراق و لبنان در عرصه‌های سیاسی و نظامی است. در چنین شرایطی تثبیت و تقویت جایگاه نیروهای الحشد الشعبی و حزب الله درعرصه دفاعی عراق ، حاکی از کارآیی و حقانیت این نیروها  در دفاع از عراق و لبنان است و بی تردید تکیه  به این نیروها ، حفظ تمامیت ارضی این دو کشور را تضمین  خواهد کرد. 

تحولات منطقه نشان می دهد که علیرغم تحرکات آمریکا برای به حاشیه راندن مقاومت در منطقه چه در فلسطین و چه در لبنان و عراق و سوریه و یمن با توطئه های مختلف از جمله معامله قرن نشان می دهد که مردم منطقه حاضر به معامله آرمانها و منافع و مصالح کشورشان نیستند و مقاومت را یگانه راه پایداری در برابر دشمنانشان می دانند. این موضوع موجب پررنگ تر شدن نقش مقاومت در عرصه های مختلف سیاسی و دفاعی و سازندگی در سرتاسر منطقه در سال های اخیر شده است، موضوعی که آمریکا و رژیم صهیونیستی و حکام عربی را به ستوه آورده است . 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


پنج شنبه 26 مهر 1397 - 21:18:10