آیاتی که در شأن امام حسین(ع) نازل شده است

جمعه 30 شهریور 1397 - 16:31:45
آیاتی که در شأن امام حسین(ع) نازل شده است

قرآن کریم در طول 23 سال از طرف خداوند متعال و توسط جبرئیل بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد. معجزه جاودانی پیامبر اسلام دارای 114 سوره است که به مناسبت های مختلف بر قلب مقدس آن حضرت فرود آمد تا اسباب هدایتی باشد برای تمامی انسان‌ها.

 

تهران – الکوثر: مفسران با توجه به آیاتی که از رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) نقل شده، برخی از آیات و سوره‌های قرآن را در شأن اهل بیت پیامبر(ع) مثل حضرت زهرا(س) و امیر مؤمنان و یا امام حسن و امام حسین(ع) می‌دانند.

 

از جمله آیاتی که در شأن اهل بیت(ع) نازل شده و امام حسین(ع) را نیز شامل می‌شود می توان به آیه تطهیر اشاره کرد. در این آیه خداوند متعال می فرماید:

«إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَیطَهِّرَکمْ تَطْهِیرًا»

از ام‌سلمه روایت شده که این آیه در خانه من نازل شد و در خانه هفت نفر بودند. رسول خدا(ص)، جبرئیل، میکائیل، علی، فاطمه، حسن و حسین(ع).

 

و از جمله آیاتی که به صورت اختصاصی در خصوص امام حسین(ع) نازل شد، می‌توان به آیه 33 سوره اسراء اشاره کرد. در این آیه خداوند متعال می‌فرماید:

«وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالحَقِّ وَمَن قُتِلَ مَظْلُومًا فَقَدْ جَعَلْنَا لِوَلِیهِ سُلْطَانًا فَلاَ یسْرِف فِّی الْقَتْلِ إِنَّهُ کانَ مَنْصُورًا»

و نفس محترمی را که خدا قتلش را حرام کرده نکشید مگر به حکم حق و آن کسی که کشته شده برای ولی او سلطه (حق قصاص) قرار دادیم اما در قتل اسراف نکنید چرا که او مورد حمایت است.

 

در تفسیر عیاشی ذیل این آیه از امام باقر(ع) روایتی نقل شده که حضرت می فرماید: «این آیه در مورد امام حسین(ع) است که مظلوم کشته شد، و امام زمان(عج) ولی او می‌باشد وقتی قیام کند، از قاتلان آن حضرت خونخواهی خواهد کرد».

 

از دیگر آیاتی که در شأن امام حسین(ع) نازل شده آیه 15 سوره احقاف می باشد. در این آیه آمده است:

« وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا ۖ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا ۖ وَحَمْلُهُ وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا»

طبق روایتی از رسول خدا(ص) ، آیه مذکور در حق امام حسین(ع) نازل شده است.

 

آیه «ثُمَّ رَدَدْنَا لَکمُ الْکرَّةَ عَلَیهِمْ»

سپس شما را بر آنها چیره مى‏کنیم، نیز در خصوص خروج امام حسین(ع) با اصحابش در هنگام رجعت نازل شده است.

 

اما سوره‌ای که به عنوان سوره امام حسین(ع) معرفی شده، سوره فجر است. در روایتی که در خصوص فضیلت این سوره از امام صادق(ع) نقل شده، حضرت می فرماید: «سوره فجر را در نمازهای واجب و مستحبی تان بخوانید که این سوره، سوره حسین بن علی(ع) است و هر کس این سوره را بخواند روز قیامت با امام حسین(ع) در درجه ای از درجات بهشت است».

 

در پایان این سوره آمده است:

«یا أَیتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ـ ارْجِعِی إِلَى رَبِّک رَاضِیةً مَّرْضِیةً ـ فَادْخُلِی فِی عِبَادِی ـ وَادْخُلِی جَنَّتِی»

تو ای روح آرام یافته به سوی پروردگارت باز گرد در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود و در سلک بندگانم و در بهشتم داخل شو.

 

بنا به گزارش «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات» شیخ عبدالله بحرانی پس از نقل روایتی که از امام صادق(ع) در خصوص این سوره و اختصاص آن به امام حسین(ع) بیان شد، می‌نویسد: «یکی از حاضران پس از بیان امام صادق(ع) عرض کرد: چگونه این سوره، سوره امام حسین(ع) است؟ حضرت فرمود: مراد از (نفس مطمئنه) در این آیه (امام حسین(ع) و اصحاب و شیعیان آن حضرت) می‌باشد».


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه معارف اسلامی دیدن فرمایید


جمعه 30 شهریور 1397 - 16:25:30