چه کسی پادشاه عربستان خواهد شد ؟

یک شنبه 18 شهریور 1397 - 17:16:24
چه کسی پادشاه عربستان خواهد شد ؟

احمد بن عبدالعزیز برادر شاه سعودی با تکذیب آنچه شبکه سعودی الاخباریه به نقل از وی منتشرکرد بار دیگر سلمان و فرزندش را فاقد صلاحیت تکیه بر تخت پادشاهی عربستان دانست.

تهران- الکوثر:  اواخر هفته گذشته پایگاه خبری عرب 48 گزارش داد: احمد بن عبدالعزیز شاهزاده برجسته سعودی، برادرش ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی و محمد بن سلمان ولیعهد این کشور را مسوول جنگ یمن دانست و در واکنش به اعتراضاتی که در بدو ورود وی به محل اقامتش در لندن برگزار شد گفت: رفتارهای ملک سلمان و محمد بن سلمان ربطی به خانواده آل سعود ندارد. 
هم زمان گزارش هایی نیز از تکاپوی پادشاه عربستان برای تغییر ولیعهد منتشر شد که با فاصله اندکی شبکه الاخباریه سعودی با تکذیب این گزارش ها به نقل از شاهزاده احمد بن عبدالعزیز گزارش داد که آنچه در خصوص پادشاه و ولیعهد عربستان در شبکه های اجتماعی و رسانه ها به نقل از وی منتشر شده است، درست نیست. 
اما میدل ایست آی روز یکشنبه به نقل از یک منبع نزدیک به احمد بن عبدالعزیز با تکذیب گزارش الاخباریه که سخنانش را غیر دقیق توصیف کرده بود بار دیگر تاکید کرد او به سخنان خود در تجمع معترضان در لندن ، پایبند است. 
محمدبن سلمان در روندی غیر معمول در خاندان آل سعود در جایگاه ولیعهدی قرار گرفته است بطوریکه می توان گفت با این اتفاق حکومت از آل سعود به آل سلمان منتقل شده و همین موضوع سبب شده است اختلافات در داخل خاندان آل سعود شدت گیرد. البته سلمان برای زمینه چینی این اتفاق ابتدا مقرن بن عبدالعزیز را که در مقام ولیعهدی بود از قدرت خلع و به جای او محمدبن نایف را جایگزین نمود و فرزندش ولی ولیعهد شد و همین ترفند فریب سبب شد تا با برکناری محمدبن نایف و جایگزینی محمدبن سلمان به مقام ولیعهدی به عنوان اتفاقی که سابقه داشته است در ظاهرعادی تلقی شود. اما با این حال حمله پهپادی به کاخ یمامه در ریاض و گزارش هایی از زخمی شدن محمدبن سلمان و سپس پنهان شدن او از انظار نشان داد که اختلافات در داخل خاندان آل سعود وجود دارد و سلمان برای جایگزینی فرزندش با مشکلات بسیاری روبروست.
عملکرد محمدبن سلمان در طول تصدی پست وزارت دفاع و سپس ولیعهدی چندان رضایت بخش نبوده است او با تجاوز نظامی به یمن که با گذشت سه سال و نیم هنوز دستاوردی نداشته و همچنین محاصره قطر و تیره کردن روابط با دیگر کشورهای همسایه نشان داد که در سیاست خارجی به هیچوجه قابل اتکا نیست. از سوی دیگر او با به تاراج دادن ثروت عربستان و امضاء قراردادهایی به ارزش بیش از 450 میلیارد دلار با ترامپ رئیس جمهور امریکا و مراودات با رژیم صهیونیستی، تصور می کرد با اتکا به راستگرایان حاکم بر کاخ سفید و تل آویو می تواند جایگاه خود را تثبیت نماید اما شکست های پی در پی او در سیاست خارجی و همچنین شکست سیاست های به اصطلاح اصلاح طلبانه او در داخل که این روزها با دستگیری فعالان حقوق بشر خود را نمایان ساخته است می تواند در حکم این باشد که حتی امریکایی ها هم با آگاهی او اوضاع داخلی عربستان به این نتیجه رسیده اند که دیگر نمی توانند روی او حساب کنند و مدت زمان این گاو شیرده منقضی شده است.
در همین ارتباط به توئیت مشاور منتسب به محمدبن نایف ولیعهد برکنارشده عربستان اشاره می شود که در صفحه خود در توئیتر نوشت: محمد بن سلمان برای متقاعد کردن نهادهای ذیربط در آمریکا به منظور نشستن بر اریکه قدرت در عربستان سعودی (بجای پدرش سلمان) بسیار عجله دارد اما این نهادها از او و سیاست هایش واهمه دارند و به او به عنوان فردی بی پروا و بی تجربه نگاه می کنند. 
در چنین شرایطی به نظر می رسد امریکا برای جلوگیری از فروپاشی خاندان آل سعود به این نتیجه رسیده است که روی مهره هایی حساب نماید که در خاندان آل سعود هنوز احترام خود را دارند و از سویی احمد بن عبدالعزیز از افرادی است که با محمدبن سلمان بیعت نکرد و چه بسا تلاش او برای جدا کردن آل سعود از عملکرد سلمان و فرزندش در راستای طرحی باشد که ممکن است او را پس از سلمان به عنوان پادشاه عربستان جایگزین نماید.
مجتهد، کاربر سرشناس سعودی و افشا کننده اسرار پشت پرده در عربستان سه شنبه گذشته در صفحه خود در توئیتر نوشت... افراد نزدیک به چهره های مهم خاندان حاکم بر عربستان به من گفتند مایلند از این هشتگ "با احمد بن عبدالعزیز به عنوان پادشاه بیعت می کنیم" حمایت کنم. 
مجتهد در توئیتی دیگر نوشت... سازمان های اطلاعاتی عربستان و کشورهای غربی رصد کرده اند که جریان های جهادی منتظر نتیجه محاکمه شیخ سلمان العوده هستند و آرزو می کنند این محاکمه به قتل وی منجر شود تا افکار عمومی برای پذیرش موج جدید خشونت ها آماده شوند و در پی آن بر تعداد نیروهایشان افزوده شود. 
در این چارچوب ممکن است گمانه ها در خصوص تغییرات غافلگیرکننده در راس حاکمیت عربستان درست باشد چرا که در غیر این صورت باید منتظر انفجار از درون در این کشور بود. اما آیا بازگرداندن دوباره قدرت به آل سعود پایان همه چیز خواهد بود؟ 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


یک شنبه 18 شهریور 1397 - 16:54:22