ابراز پشیمانی دیپلمات ارشد آمریکایی از توهین به ایرانیان

شنبه 10 شهریور 1397 - 13:47:24
ابراز پشیمانی دیپلمات ارشد آمریکایی از توهین به ایرانیان

تهران- الکوثر: وندی شرمن معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا از این که زمانی گفته بود «فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است» ابراز پشیمانی کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، معاون «جان کری» وزیر خارجه پیشین آمریکا و مسئول تیم مذاکره کننده این کشور در گفت‌و‌گوهای ایران و 1+5، پنج سال بعد از توهین آشکارش به مردم ایران، از این موضوع ابراز پشیمانی کرد.

وندی شرمن یازدهم مهر سال ۱۳۹۲ در اوج مذاکرات هسته‌ای، در توهینی آشکار به مردم ایران در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «مقامات (آمریکایی) به دیپلماسی زمان دادند که کارساز شود اما می‌دانم که فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است».

وی که در دو مذاکرات هسته‌ای این کشور با کره شمالی (در دولت بیل کلینتون) و ایران (دولت باراک اوباما)، مسئول تیم واشنگتن در مذاکرات بوده، در مصاحبه با شبکه سی بی اس نیوز درباره کتابی که به تازگی منتشر کرده، حرف زد؛ کتابی که به گفته او با استفاده از تجربیاتش در مذاکرات با ایران و کره شمالی نوشته شده و برای خوانندگان درس‌های زندگی دارد.

مجری «سی‌بی‌اس نیوز» از شرمن پرسید: شما در کتابتان درباره مذاکره با ایران نوشته‌اید و حتی در یک جا از گریه کردن نوشته‌اید درباره یک اظهارنظری که منجر به شعار مرگ بر وندی شرمن در خیابان‌های ایران شده بود، نوشتید. من وقتی به کتاب نگاه کردم متوجه این شدم که شما می‌خواستید کتابی موثق و معتبر بنویسید اما این هم به ذهنم آمد که شما (در مقام دیپلمات) باید درباره آنچه که می‌گویید خیلی مراقب باشید و دقت کنید چرا که خیلی خطرناک است.

شرمن پاسخ داد: بله همینطور است به طرزی باورنکردنی خطرناک است. من از گفتن آن اظهارنظر پشیمان هستم... آن اظهارنظر این بود که فریبکاری بخشی از دی‌ان‌ای(DNA) ایرانیان است و این اظهارنظر در پاسخ به سوال یک سناتور کمیته روابط خارجی مجلس سنا بود و این اظهارنظر به شعار مرگ بر وندی شرمن در خیابان‌های تهران منجر شد.

شرمن در بخش دیگری از این مصاحبه‌ همچنین گفت: در طول مذاکرات اتمی با ایران، ایمیل‌هایی به دست من و دخترم می‌رسید که مطالبی تهدیدآمیز داشت؛ در آنها ادعا شده بود که وقتی من در اروپا مشغول مذاکره بر سر برجام هستم؛ شوهرم با زنان دیگر در ارتباط است؛ اما من هیچ گاه به این مطالب اهمیتی نمی‌دادم...


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 10 شهریور 1397 - 13:29:51