تولید نرم‌افزار دانشنامه فضائل اهل‌بیت(ع) در منابع اهل سنت

جمعه 9 شهریور 1397 - 11:54:48
تولید نرم‌افزار دانشنامه فضائل اهل‌بیت(ع) در منابع اهل سنت

تهران - الکوثر: نرم‌افزار «دانشنامه فضائل اهل‌بیت (ع) در منابع اهل سنت»، به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) تولید و به زودی عرضه می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، با توجه به اهمیت گردآوری، فراگیر ساختن و برجسته کردن ویژگی‌ها، مناقب و فضائل اهل‌بیت (ع)، که از جمله مصادیق خدمت، مودت و رعایت منزلت ایشان است، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) با تجمیع و عرضه آن در بستر رسانه‌ای جدید و ساده، برای نخستین بار اقدام به تولید نرم‌افزار دانشنامه فضائل اهل‌بیت (ع) در منابع اهل سنت کرده است.


این نرم‌افزار می‌کوشد که از طریق گردآوری فضائل و کمالات ناب ائمه معصومین(ع)، افضلیت و برتری مطلق ایشان بر سایرین را به اثبات رسانده و مخاطبان اهل سنت را به این حقیقت مغفول در مرجعیت اهل‌بیت (ع) متوجه و آگاه سازد و امید دارد که از این طریق، زمینه بازگشت ایشان به سفارش و وصیت پیامبر اکرم (ص) در حدیث ثقلین فراهم شود.


دانشنامه فضائل اهل‌بیت (ع) در منابع اهل سنت، دربردارنده درختواره‌ای است که با تکیه بر پنج محور شامل ۱. معرفی و شناخت، ۲. فضائل و مناقب، ۳. حقوق، ۴. مدائح و ۵. سیره اهل بیت (ع)، مجموعه فیش‌های پژوهشی را از روایات نبوی، اقوال صحابه، تابعین و دانشمندان، از ۳۳ عنوان کتاب در ۲۲۷ جلد، از برترین منابع حدیثی و تفسیری اهل سنت و سایر کتاب‌هایی که با موضوع فضائل اهل‌بیت (ع) نگاشته شده، استخراج و به‌گونه‌ای مرتب و منظم به کاربر ارائه می‌کند.


صحیح بخاری، صحیح مسلم، سنن نسائی، سنن ترمذی، سنن ابی‌داود، سنن ابن ماجه، مسند احمد بن حنبل، الریاض النضرة فی مناقب العشرة و ذخائر العقبی فی مناقب ذوی‌القربی محب‌الدین طبری، الذریة الطاهرة دولابی، الکشاف زمخشری، تفسیر ثعلبی، مناقب خوارزمی و تاریخ مدینة دمشق و.. برخی از مهم‌ترین کتاب‌هایی است که داده‌های پژوهشی از آن‌ها استخراج و سپس در درختواره به آن‌ها متصل شده است. 

همچنین، این دانشنامه علاوه بر تمرکز بر استخراج فضائل اهل‌بیت (ع)، در بخش «سیره اهل‌بیت (ع)» نیز به‌طور مختصر به تبیین فضائل و مناقب در سیره ائمه معصومین (ع)، بر اساس روایات اهل سنت پرداخته و حکایت از آن دارد که اخلاق، رفتار و روش فردی و اجتماعی ائمه معصومین (ع) در زندگانی، به‌گونه‌ای است که برای همگان، بهترین الگو برای تأسی است و به‌یقین نمی‌توان کسی را با ایشان مقایسه کرد.


این نرم‎افزار امکانات بسیاری دارد که برخی از آن شامل امکان تغییر اندازه صفحه نمایش در نمایشگر‌های مختلف و تغییر قلم و رنگ، انتقال مطالب کتاب (فیش‌برداری) به‌طور مستقیم از برنامه به پرونده‌های word و درج خودکار نشانی مطلب منتقل‌شده، شامل نام کتاب، شماره جلد و صفحه، درج اطلاعات شناسنامه‌ای کتاب هم‌زمان با انتقال مطالب به پرونده word با هدف سهولت استناددهی کاربر، شامل نام مؤلف، نام کتاب، تعداد جلد، ناشر، محل نشر، نوبت چاپ و سال نشر اشا امکان ساخت دامنه کتب دلخواه توسط کاربر و جستجو در دامنه دلخواه است.


امکان انجام جست‎وجوی ساده و پیشرفته با استفاده از عملگر‌ها و نیز از طریق ریشه کلمات و الگوسازی، امکان انجام جستجوی مستقل و هم‌زمان در چند کتاب به دلخواه کاربر، ارائه لغت‌نامه هوشمند دربردارنده ۹ عنوان از کاربردی‌ترین کتب واژه‌شناسی، غریب الحدیث و القرآن به زبان عربی و فارسی، امکان نمایش و عدم نمایش اِعراب کلمات، جداکننده صفحات و پاورقی در بخش نمایش و نیز امکان انتقال و عدم انتقال اعراب به پرونده word، ارائه متن قرآن کریم به‌همراه ترجمه با قابلیت جستجو در آیات بر اساس ریشه، مشتق و کلمات قرآن، ارائه پژوه‌نگار برای مدیریت پژوهش در فیش‌برداری، نمایه‌زنی و تعلیقه‌نویسی و نیز امکان انتقال آن‌ها از برنامه به پرونده‌های WORD و یادداشت نور، برخی دیگر از مهم‌ترین امکانات و ابزار‌های نرم‌افزار دانشنامه فضائل اهل‌بیت (ع) در منابع اهل سنت است که به‌منظور تسهیل مطالعه و پژوهش در این برنامه در اختیار کاربر گرفته است.


جمعه 9 شهریور 1397 - 11:28:6