ترامپ: اروپا باید فوراً 2 درصد از درآمد ناخالصش را به ناتو اختصاص دهد

چهار شنبه 20 تیر 1397 - 22:32:1
ترامپ: اروپا باید فوراً 2 درصد از درآمد ناخالصش را به ناتو اختصاص دهد

تهران- الکوثر: رئیس‌جمهور آمریکا ساعتی پس از دیدار با سران کشورهای عضو ناتو، برای آنها تکلیفی روشن و معین تعیین کرد و گفت که اروپایی‌ها باید 2 درصد از تولید ناخالص ملی خود را به مخارج ناتو اختصاص دهند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا ساعاتی پس از پایان نشست سران ناتو در بروکسل، درخواست‌های قدیمی خود مبتنی بر لزوم افزایش سهم اعضای ناتو در مخارج این سازمان را با لحنی جدی‌تر تکرار کرد.

ترامپ از زمان کارزار انتخاباتی خود بارها گفته بود که در صورت ورود به کاخ سفید، ترتیبی می‌دهد که پول کم‌تری از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی به سمت خزانه ناتو برود.

دونالد ترامپ امروز در نشست سران کشورهای عضو ناتو در بروکسل پیشنهاد داد که کشورهای عضو بودجه نظامی خود را از دو درصد تولید ناخالص داخلی به چهار درصد افزایش دهند.
این در حالی است که ترامپ همواره از کوتاهی کشورهای اروپایی به ویژه آلمان در تامین بودجه دفاعی مصوب ناتو که دو درصد تولید ناخالص داخلی بود، انتقاد می کرد.
ترامپ ناتو را به باد انتقاد گرفت و گفت که آمریکا بیش از دیگر کشورهای عضو این سازمان، برای آن هزینه کرده است. وی در توییتی عنوان کرد که کشورهای ناتو باید سهم بیشتری پرداخت کنند و سهم پرداختی آمریکا باید کمتر شود.
پیش ‌از این جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا نیز در نامه ای به همتای انگلیسی خود 'گاوین ویلیامسون' هشدار داده بود که چنانچه انگلیس بودجه نظامی خود را افزایش ندهد، این کشور چاره‌ای نخواهد داشت جز اینکه به فرانسه به‌عنوان متحد نزدیک واشنگتن رو کند.
ترامپ در دیدار با دبیرکل ناتو با لحنی تند علیه آلمان گفت که کشورهای عضو ناتو از جمله آلمان، میلیاردها دلار صرف خرید انرژی از روسیه می کنند و حال آنکه آمریکا باید میلیاردها دلار برای محافظت از این کشورها در قبال مسکو اختصاص دهد.
نشست سران ناتو امروز و فردا در بروکسل در بحبوحه‌‌ای برگزار می‌شود که روابط فراآتلانتیکی به سبب اقدامات و مواضع ترامپ بیش از هر زمان دیگری تحت فشار است و چالش‌های داخلی و خارجی متعدد، انسجام داخلی و کارآیی خارجی ناتو را تحت‌تاثیر قرار داده است.

ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اولین روز نشست خود را امروز برگزار کرد. ناتونشست روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای درباره ایران پایان داد. دراین بیانیه ادعاهای همیشگی را علیه ایران تکرار و تهران را به بی‌ثبات کردن منطقه غرب آسیا متهم کرده است. 

این بیانیه از آنچه «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده» و تشدید فعالیت‌های موشکی ایران خوانده شده ابراز نگرانی کرده است.  

خبرگزاری رویترز این بیانیه را «موافقت آشکار» با انتقادات دونالد ترامپ دانسته است. بعد از تهدیدات اخیر آمریکا مبنی بر خروج از ناتو، سران اروپایی این ائتلاف برای جلب نظر مقامات آمریکایی، در تلاش برای اتخاذ مواضع تندتری هستند که نظر واشنگتن را بیش از پیش تأمین کند.


 برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


چهار شنبه 20 تیر 1397 - 22:28:47