عطوان: طرح آمریکا برای تغییر نظام ایران هیچ شانسی ندارد

چهار شنبه 13 تیر 1397 - 10:44:41
عطوان: طرح آمریکا برای تغییر نظام ایران هیچ شانسی ندارد

تهران- الکوثر: روزنامه نگار برجسته عرب نوشت شاید طرح آمریکا برای تغییر نظام ایران از طریق فشارهای اقتصادی و سیاسی روی کاغذ طرحی موفق و قابل اجرا به نظر برسد ولی در عمل نتایجی فاجعه بار برای طراحان و مجریان آن خواهد داشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان در یادداشتی در روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت: با بررسی عمیق اظهارات خطرناک جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا که از شبکه تلویزیونی «سی بی اس» پخش شد می توان چنین برداشت کرد که جنگ بعدی آمریکا در خاورمیانه قطعا با ایران و احتمالا در آینده نزدیک خواهد بود.

بولتون یکی از سرسخت ترین دشمنان اسلام و مسلمانان در بین مقامات ارشد دولت آمریکا و از وابسته ترین آنان به اسرائیل و برنامه های آن در منطقه است. وی در سخنان روز دوشنبه خود فاش کرد به نظر او بشار اسد رئیس جمهور سوریه مشکل راهبردی برای کشورش نیست بلکه مشکل راهبردی واقعی ایران است.

به نظر بولتون خطر ایران تنها به بلند پروازی های این کشور در زمینه هسته ای و ساخت سلاح های هسته ای محدود نمی شود بلکه «حمایت گسترده و پیوسته ایران از تروریسم بین المللی و حضور بازوهای انقلابی آن در منطقه خاورمیانه» را نیز در بر می گیرد.

این افشاگری بی سابقه به معنای تغییرات ریشه ای در راهبرد آمریکا در خاورمیانه است و مهمترین سرفصل آن نیز هدف گرفتن کانون خطر از دید آمریکا و اسرائیل و به عبارتی «رأس نظام» تهران و دست کشیدن از تلاش برای نابودی هم پیمانان این کشور در سوریه، لبنان، افغانستان، عراق و نوار غزه است.

آنچه که بر این تئوری صحه می گذارد تحولاتی است که می توان آنها را این گونه خلاصه کرد:

1. تهدیدات ترامپ به اعمال تحریم های سخت و کشنده علیه ایران، به گونه ای که تحریم ها علیه کره شمالی در برابر آن ناچیز است.

2. تماس تلفنی رئیس جمهور آمریکا با سلمان پادشاه عربستان سعودی و درخواست از وی برای افزایش سقف تولید نفت عربستان تا دو میلیون بشکه و به عبارتی تولید 12 میلیون بشکه در روز، برای جبران هرگونه کاهش تولید در بازار نفت. هدف از این اقدام می تواند آغاز جنگ در آینده نزدیک علیه ایران یا هدف گرفتن زیرساخت ها و چاه های نفتی آن باشد، اما به احتمال زیاد هدف از آن سد راه صادرات نفت ایران به چین، هند، ترکیه، فرانسه، ایتالیا و یونان یعنی بزرگترین مشتریان نفتی ایران است تا به این ترتیب منابع مالی ایران تمام شود و آلام مردم این کشور افزایش یابد.

3. تصمیم ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکا از سوریه و تشویق هم پیمانانش در خلیج فارس برای استقرار نیروهای جایگزین به ویژه در شرق فرات برای جلوگیری از قرار گرفتن این نیروها در معرض حملات بسیج مردمی، حزب الله عراق و دیگر جنبش های نظامی عراقی مثل «النجبا» در صورت اعمال تحریم یا تصمیم به جنگ علیه ایران.

4. آمریکا به طور کامل دست از حمایت گروه های مسلح سوری در جنوب غرب این کشور برداشت و از طریق فرماندهان اتاق عملیات آمریکایی «موک» در اردن، رسما به فرماندهان این گروه ها اعلام کرد در برابر ارتش سوریه که یگان های آن برای آزادسازی کامل درعا و سویدا و بازگشایی گذرگاه های مرزی سوریه و اردن به حومه این مناطق رسیده اند، از این گروه ها پشتیبانی نخواهد کرد.

5. ادامه استقرار نیروهای آمریکا در پایگاه التنف در مرز عراق و سوریه و نزدیک اردن و جلوگیری از استقرار نیروهای سوریه و همپیمانان آن در شرق فرات برای بستن راه کمک رسانی زمینی ایران به نیروهای هم پیمان در عراق، سوریه و لبنان.

بخش اصلی راهبرد آمریکا از نظر طراحان آن به طور خلاصه عبارت است از اینکه در صورت نتیجه بخش بودن فشارهای نظامی یا اقتصادی یا هر دوی این فشارها برای تغییر نظام تهران، فرآیند تغییر نظام سوریه و شاید هم عراق و غلبه بر بازوهای نظامی ایران به ویژه حزب الله لبنان بسیار آسانتر، راحت تر و شدنی است.

با توجه به قدرت آمریکا به عنوان ابرقدرتی که از حمایت اسرائیل و برخی کشورهای عربی نیز برخوردار است، این راهبرد روی کاغذ و از لحاظ تئوری تا حدودی صحیح است اما شاید در عمل نتایج فاجعه باری برای طراحان آن داشته باشد. ایران امروز مثل عراق سال 2003 نیست، نه به لحاظ قدرت بلکه به این سبب که ایران بخشی از ساختار منطقه و جهان است که نباید اهمیت و قاطعیت آن را دست کم گرفت.

نتانیاهو کسی است که راهبرد جدید آمریکا، یعنی اولویت دهی به تغییر نظام تهران را طراحی کرده است، درست مثل استادش برنارد لوییس و مزدوران یهودی اسرائیل در دولت جورج بوش امثال پل ولفوویتز و ریچارد پرل که حمله به عراق و اشغال آن را طراحی کردند. اما تفاوت اینها در صدها هزار موشک انباشته شده در انبارهای تسلیحات ایران، سوریه، حزب الله و جنبش حماس است که سیل آسا بر سر اسرائیلی ها، همپیمانان آمریکا و پایگاه های آن در منطقه خلیج فارس خواهد بارید.

شاید بولتون و همپیمانان نو محافظه کار او توانستند عراق را ویران و اشغال کنند اما به نظر من دفعه بعد در ایران بخت یار آنان نخواهد بود و این بهای سنگینی است که آنها و همپیمانانشان خواهند پرداخت.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


چهار شنبه 13 تیر 1397 - 10:30:9