10 راه حل برای بهبود خواب که معجزه می‌کند

شنبه 12 خرداد 1397 - 10:9:37
10 راه حل برای بهبود خواب که معجزه می‌کند

تهران- الکوثر: خوابیدن یکی از مهمترین کارهایی بوده که می‌توانیم برای حفظ سلامتی و حتی زیبایی خود انجام دهیم. اما متاسفانه یک سوم مردم دنیا در سراسر جهان فقط 6 ساعت در شبانه روز می‌خوابند

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ما  10 پیشنهاد برای بهبود خواب شما، ارائه می‌دهیم تا با خواب بهتر به حفظ سلامتی خود کمک کنید.

1. ورزش کردن و داشتن فعالیت

اگر ما در طول روز زیاد فعالیت نکنیم نمی توانیم شب ها راحت بخوابیم. وقتی در تمام طول روز نشسته ایم نمی توانیم بدنمان را مجبور کنیم که 8 ساعت دیگر هم در آن حالت باقی بماند، پس در نتیجه این باعث می شود در رختخواب غلط بزنیم. چون بدن ما طوری طراحی شده است که در حالت طبیعی نیاز به تحرک دارد، پس باید سعی کنیم در طول روز حتما تحرک داشته باشیم. بهترین زمان برای ورزش کردن صبح زود یا ساعات اولیه بعد از ظهر است.

نکته: هرگز قبل از خواب ورزش نکنید.

2. کم کردن نور اتاق

وقتی خورشید غروب می کند ما دوست داریم با پر نور کردن خانه، کمبود نور را جبران کنیم. اما در اصل این تاریکی است که باعث ترشح هورمون هایی در بدن می شود که ما را برای خوابیدن آماده می کند. بنابراین اگر داخل خانه پر نور باشد برای بدن کمی گیج کننده می شود. همین مورد برای خواب هنگام نگاه کردن به تلویزیون هم تکرار می شود، پس باید نور تلویزیون و مانیتور را حتما در شب کم کنید.

3. در تاریکی مطلق بخوابید

این کار بسیار با اهمیت است چون به تولید ملاتونین در بدنمان و در نتیجه خوابی راحت تر کمک می کند. عده ای برای پنجره های اتاق خوابشان کرکره هایی تهیه می کنند که پشت پنجره قرار می گیرند و آن را به طور کامل می پوشانند و اتاق را کاملا تاریک کرده به طوری که حتی دست در جلوی صورت دیده نمی شود. البته می توانید از چشم بند هم استفاده کنید اما تاریک کردن پنجره ها بیشتر توصیه می شود. اگر مجبورید که بچه شیر دهید و نصف شب از خواب بیدار شوید، سعی کنید با نور خیلی کم این کار را انجام دهید و چشمانتان را به آن تاریکی عادت بدهید.

4. به یک موزیک یا موسیقی ملایم گوش دهید

البته این مورد کمی شخصی و سلیقه ای است مثلا افرادی هستند که دوست ندارند هنگام خواب صدایی بشنوند و به همین علت از گوشگیر استفاده می کنند، اما بعضی ها دوست دارند که قبل از خواب به چیزی گوش بدهند این افراد می توانند با صدای کم از یک دستگاه پخش کننده استفاده کنند. شما هم می توانید صدا و موسیقی مورد علاقه خود را انتخاب کنید و قبل از خواب گوش داده و به بهبود خواب خود کمک نمائید.

5. اجتناب از خوردن چایی و قهوه

بعد از ساعت 3 بعد از ظهر هیچ محرکی نخورید. مواد محرک مثل انواع قهوه ها یا چایی ها (چایی سیاه یا سبز هیچ تفاوتی نمی کند) حتی شکلات می تواند تعادل خواب را به هم بزند. خیلی ها دوست دارند که بعد از شام یک تکه شکلات یا بیسکوییت شکلاتی بخورند اما باید بدانند که این مواد کافئین دارند و خواب را خراب می کنند.

6. هرگز با شکم پر و یا گرسنه نخوابید

بعضی ها دوست دارند که دیر وقت چیزهایی مثل یک لیوان شیر یا یک کاسه سوپ بخورند. البته این یک انتخاب شخصی است، خیلی ها هم قبل از خواب چیزی نمی خورند چون در معده شان احساس سوزش می کنند اما مهم این است که نه خیلی گرسنه به رخت خواب بروید چون نمی توانید بخوابید و نه قبل از خواب پرخوری کنید چون بدن شما ریلکس نمی شود و نمیتوانید بخوابید.

7. وقت شناس بودن

سعی کنید زمان مشخصی برای به رخت خواب رفتن انتخاب کنید. چون بدن ما دوست دارد که ریتم خاصی داشته باشد. بنابراین بهتر است قبل از خواب یک کار خاص انجام دهید، مثلا ماسک زیبایی بزنید یا این که کتاب بخوانید (تفاوتی ندارد) این روند باعث می شود پس از مدتی، حین انجام آن کار سیگنال هایی به مغز ارسال شود که الان وقت خواب است و با این کار بدن آماده خواب می شود و این امر می تواند به بهبود خواب شما کمک کند.

8. اتاق خود را خنک نگه دارید

خنک بودن اتاق در بهبود خواب و داشتن خوابی راحت مهم است چون هنگام خواب بدن گرما تولید می کند، مخصوصا اگر شخص دیگری هم در رخت خواب شما باشد بنابراین خیلی بد است اگر نیمه های شب از گرما بیدار شوید و پتوی خود را کنار بزنید.

9. ملاقات آدم‌ها در طول روز

شاید این مورد به نظرتان عجیب به نظر برسد اما یکی از پزشکان که خود مشکل بی خوابی داشت و تحقیقات زیادی برای این موضوع انجام داد به این نتیجه رسید که وقتی صبح ها بیرون می رود، در کلاس درس تدریس می کند و با افراد زیادی سر و کله می زند شب راحت تر می خوابد اما در مقابل روزهایی که در خانه است و با رایانه کارهای خود را انجام می دهد شب ها نمی تواند راحت بخوابد. اگر بخواهیم این موضوع را با زیست شناسی انسان تطبیق بدهیم متوجه می شویم که انسان ها به صورت موجودات اجتماعی آفریده شده اند و احتیاج دارند که در بین مردم بوده و با انسان های زیادی در ارتباط باشند. پس اگر تنها زندگی می کنید یا تعداد اعضای خانواده تان کم است از خانه بیرون بروید و با مردم کمی صحبت کنید حتی می توانید به اینترنت متصل شوید و ویدیوهایی را تماشا کنید که آدم های زیادی را نشان می دهد.

10. از نور صبح غافل نشوید

بیرون رفتن و صورت و چشم ها را در معرض نور خورشید قرار دادن خیلی به تنظیم شدن ریتم طبیعی بدن و ساعت زیستی کمک می کند. البته لازم نیست که حتما برای ورزش صبح زود بیرون بروید همین که از خانه خارج شوید و کمی پیاده روی کنید کافی است و این به یک خواب راحت خیلی کمک می کند.

اگر همه راه ها را امتحان کردید و باز هم مشکل خواب داشتید آسان طب پیشنهاد دیگری برای شما دارد. پیشنهاد ما گل ساعتی است، گل ساعتی را می توانید به صورت پودر یا کپسول استفاده کنید. این گل یکی از بهترین داروها برای افرادی است که نمی توانند به راحتی بخوابند، البته دقت داشته باشید تحت نظر پزشک جهت بهبود خواب خود استفاده کنید.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 12 خرداد 1397 - 10:9:18

دسته بندی :