دوویلپن: اروپا باید در برابر زورگویی ترامپ در موضوع برجام بایستد

جمعه 4 خرداد 1397 - 0:7:28
دوویلپن: اروپا باید در برابر زورگویی ترامپ در موضوع برجام بایستد

تهران- الکوثر: نخست وزیر اسبق فرانسه بر لزوم استقلال اروپا از آمریکا در شرایط کنونی جهان و اتخاذ تدابير تنبيهي عليه دولت اين کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دومینیک دو ویلپن در مصاحبه با شبکه تلویزیونی بی اف ام تی وی، گفت: متحد شدن اروپا در شرایط کنونی ضرورت دارد. ما امروز برای این کار دلیل مهمی داریم و آن سیاست زور است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در پیش گرفته است. ما شاهد آن هستیم که این سیاست طی چند هفته گذشته جهان را تغییر داده است. سیاست های آمریکا با سر و صدایی بی سابقه و بدون در نظر گرفتن واقعیت های جهانی سه موضوع اصلی را تغییر داد. دونالد ترامپ در مورد ایران توافقی را که امضا و توسط سازمان ملل متحد تایید شده بود پاره کرد. او قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و در حوزه اقتصادی نیز افزایش تعرفه های گمرکی مطرح شده است. ما شاهد آن هستیم که این سر و صداها همه جهان را درگیر کرده است. همچنین ما شاهد هستیم که آمریکا این سر و صداها را با دوستان و متحدانش شروع کرده است اما ما می بینیم که با چینی ها به توافق می رسد. بنابراین ضروریست که بار دیگر نه گفتن را یاد بگیریم. استقلال و حفظ تمامیت ارضی کلید اعتبار برای رهبران اروپایی و همچنین رئیس جمهور فرانسه است.
دوویلپن افزود: ما باید به تمامی مسائلی که هم اکنون بر روی میز مذاکرات قرار دارد نه بگوییم. باید از طریق راهبرد دیپلماتیک جدید فرانسه و اروپا این نه را بگوییم. در مورد ایران ما نمی توانیم بپذیریم که آمریکا این چنین قوانین بین المللی و توافقی را که امضا شده است به سخره بگیرد. حتی در چنین مواردی باید تحریم هایی در نظر گرفته شود. این رویکردی غیرقابل قبول است. ما می توانیم تدابیر کوچکی اتخاذ کنیم. قانون 1996 وجود دارد که به ما اجازه حمایت از شرکت هایمان را می دهد.
دوویلپن در پاسخ به این سوال که آیا شرکت های اروپایی می توانند به تجارت با ایران ادامه دهند گفت: به طور قطع به رغم تهدید آمریکا می توانند چنین کنند. ما باید ضمن ارتباط با روسیه و چین و تمامی کشورهای امضا کننده توافق بر روی مسائلی مانند تجارت با یورو کار کنیم تا اجازه دهیم شرکت ها تجارت خود را بر واحدی به غیر از دلار متمرکز کنند. این بسیار پیچیده است و ما می بینیم شرکت های بزرگ به ویژه شرکتهای فرانسوی آماده خروج از ایران می شوند. به طور قطع این یک اشتباه است. ما باید رویکردی سیاسی در پیش بگیریم. ما باید به شرکت های خود تضمین دولتی بدهیم. به کاری که آمریکا با بانک بی ان پی پاریبا انجام داده نگاه کنید. این بانک به پرداخت جریمه 9 میلیارد دلاری محکوم شده است. اگر دولت فرانسه به هریک از این شرکت ها تضمین بدهد آنگاه دولت آمریکا با شرکت ها و بانک های فرانسوی رو به رو نیست بلکه با دولت فرانسه رو به روست. اگر آلمان، انگلیس و همه کشورهای امضا کننده توافق برای راه اندازی این جنبش با ما موافق باشند ما در برابر خواسته ترامپ خواهیم ایستاد.
نخست وزیر اسبق فرانسه افزود: با توجه به سخنان تند مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا ما دیگر احساس نمی کنیم دوست و متحد دولتی هستیم که با ما چنین رفتار می کند. این سیاست دیکته کردن و ضرب الاجل تعیین کردن است و همان طور که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برای نخستین بار گفت من هم می گویم که ما نمی توانیم به آمریکا تکیه کنیم. این یک واقعیت است و هرکس که این واقعیت را نبیند کور است.
دوویلپن گفت امانوئل مکرون تا انتهای راه برای متقاعد کردن ترامپ پیش رفت اما حالا ما واقعیت را می دانیم. ایران ، غزه و قدس؛ آیا ما می توانیم بپذیریم که حق امنیت اسرائیل که ما همواره آن را به رسمیت شناختیم و آن را تضمین کردیم همان حق کشتار مردم فلسطین است؟
نخست وزیر اسبق فرانسه در مورد اینکه آیا آنچه در غزه رخ داد کشتار است گفت دقیقا این یک کشتار است. زمانی که به شهروندان، زنان و کودکان غیرمسلح تیراندازی می شود چه نام دارد؟ این یک کشتار است.
دوویلپن در پایان گفت آمریکایی ها می خواهند بار دیگر چاقو بر گردن مقامات ایران بگذارند و تمامی خواسته های غیرقابل تصور خود را محقق کنند. در حال حاضر حفظ توافق هسته ای توسط ما امضا کنندگان بسیار مهم است. آغاز مذاکراتی جدید برای دستیابی به امنیت و ثبات بیشتر در خاورمیانه امکان پذیر است. این تلاش ها نباید تنها روی ایران متمرکز شود. عربستان سعودی می تواند در مورد جنگ یمن، جنگی بیهودی که در ماههای اخیر ده هزار کشته برجای گذاشته است کاری انجام دهد. اسرائیل هم باید در خصوص موضع گیری خود در قبال فلسطینی ها امتیازاتی به آنها بدهد. این امکان برای ایران وجود دارد که در مورد پرونده سوریه اقدامات قابل توجهی انجام دهد. هرکس می تواند در این منطقه مسئولیت خود را برعهده بگیرد تا بتوان از این مارپیچ مرگبار خارج شد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 4 خرداد 1397 - 0:7:15