چه کسی برنده انتخابات امروز لبنان می شود؟

یک شنبه 16 اردیبهشت 1397 - 10:39:25
چه کسی برنده انتخابات امروز لبنان می شود؟

بیروت- الکوثر: نخستین انتخابات پارلمانی از یک دهه پیش تاکنون صبح امروز در لبنان آغاز شد و در سطحی وسیع پیش بینی می شود جنبش حزب الله و متحدانش طرف پیروز در این انتخابات باشند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، لبنانی ها از صبح امروز برای انتخاب 128 نماینده خود در پارلمان پای صندوق های رای حاضر شدند ولی به علت ماهیت طایفه ای لبنان، انتظار نمی رود این انتخابات تغییر چشمگیری در توازن بین نیروهای سنتی در این کشورایجاد کند.

تحلیلگران پیش بینی می کنند حزب الله و متحدانش در انتخاباتی که برای نخستین بار بر اساس اصل نسبیت برگزار می شود، به آسانی بیش از نیمی از کرسی های پارلمان را به دست آورند. در چنین وضعی، اکثر نیروهای سیاسی به رغم آن که برنامه و هدف سیاسی مشترکی ندارند، ائتلاف هایی در هر حوزه انتخاباتی تشکیل داده اند که ریشه در منافع گذرا دارد.

در انتخابات امروز لبنان 597 نامزد از جمله 86 زن در قالب 77 فهرست انتخاباتی برای نشستن بر 128 کرسی پارلمان با یکدیگر رقابت می کنند که نیمی از این کرسی ها به مسیحیان و نیمی نیز به مسلمانان اختصاص یافته است. تعداد واجدین شرایط رای دادن نیز سه میلیون و 700 هزار نفر اعلام شده است.

رای گیری از ساعت 7 صبح به وقت بیروت در 1880 مرکز رای گیری در 15 حوزه انتخاباتی و در میان تدابیر شدید امنیتی آغاز شد. دستگاه های امنیتی و نظامی لبنان بین 20 تا 30 هزار نیرو را برای تامین امنیت انتخابات به حال آماده باش در آورده اند.

قانون جدید انتخابات لبنان به فعالان جامعه مدنی و احزاب کوچک نیز امکان نامزد شدن داده است که گمان می رود این مسئله موجب افزایش استقبال مردم از انتخابات شود هرجند کارشناسان می گویند نامزدهایی که احتمالا از این طیف وارد پارلمان خواهند شد از تعداد انگشتان یک دست فراتر نخواهد رفت.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 16 اردیبهشت 1397 - 10:39:19