نقش ولایت در اسلام

پنج شنبه 6 اردیبهشت 1397 - 14:26:26
نقش ولایت در اسلام

تهران – الکوثر: پژوهشگر برجسته مصری به تبیین نقش و جایگاه ولایت در نظام اسلام پرداخت.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دکتر ایمن مصری استاد فلسفه در حوزه و دانشگاه در گفتگو با برنامه «مصابیح الدجی» از شبکه جهانی الکوثر گفت: ولایت مفهومی دوجانبه دارد، یک طرف کامل، قوی و بی نیاز است و طرف دیگر ناقص، ضعیف و نیازمند است. اما طرف کامل و بی نیاز طرف ناقص ونیازمند را مورد لطف و عنایت خود قرار می دهد و او را کامل می کند، طرف دوم هم در مقابل به او محبت و مودت می ورزد و از او پیروی می کند.

 

این استاد برجسته مصری افزود: مصداق اول ولایت، پیوند بین خالق و مخلوق است و ولایت در درجه اول از آن خداوند متعال است، زیرا اوست موجود کامل و قوی و رؤوف و بخشنده است و نسبت به مخلوقات ضعیف و ناقص خود مهربان است و آنها را کامل می کند.

استاد فلسفه ادامه داد: در مرتبه بعدی خداوند ولایت را به پیامبران و بخصوص پیامبر خاتم (ص) عطا نموده و فرموده است «پیامبر از مؤمنان نسبت به خودشان اولی تر است»، در اینجا پیامبر نیز مانند خداوند به تکمیل و رعایت امت می پردازد و وظیفه امت نیز در قبال ایشان محبت و فرمانبری است.

دکتر ایمن مصری افزود: پیامبر اسلام (ص) بعد از خود ولایت را به فرمان الهی تسلیم امام علی (ع) و فرزندان او یعنی امامان معصوم (ع) سپرد. بنابراین، نظام اسلام یک نظام ولائی است یعنی قائم به ولایت است.

و در پایان

وتابع الدكتور أيمن المصري، بعد ذلك نقل النبي (ص) هذه الولاية بأمر من الله إلى الإمام علي عليه السلام وذريته من بعده من الأئمة المعصومين عليهم السلام.

 

وختم الدكتور أيمن المصري حديثه قائلاً: النظام الإسلامي بكلمة واحدة نظام ولائي يعني قائم على الولاية.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

 


پنج شنبه 6 اردیبهشت 1397 - 14:26:20

دسته بندی :