کارشناس اقتصادی خبرداد:

خم شدن کمر اقتصاد رژیم صهیونیستی زیر بار هزینه‌های اشغالگری

سه شنبه 22 اسفند 1396 - 12:44:15
خم شدن کمر اقتصاد رژیم صهیونیستی زیر بار هزینه‌های اشغالگری

بيروت- الکوثر: یک کارشناس مسائل اقتصادی گفت ادامه اشغالگری در فلسطین و جنگ های متعدد در غزه و در نتیجه کاهش هزینه های معیشتی و خدمات عمومی و بهداشتی و آموزشی، موجب بی ثباتی اقتصادی اسرائیل شده و آن را به میزان زیادی متضرر کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی عربی 21 به نقل از «شلومو سبیرسکی» کارشناس اسرائیلی مسائل اقتصادی نوشت، نگاهی به بودجه اسرائیل در سال 2019 بیانگر تاثیر منفی اشغال خاک فلسطین بر سیاست اقتصادی اسرائیل است زیرا ادامه مخالفت فلسطینی ها با اشغال سرزمین ها یشان عامل اصلی بی ثباتی در سیاست مالی اسرائیل به شمار می‌رود. همچنین ادامه هزینه کردن برای اشغال سرزمین های فلسطینی ها به معنی کاهش هزینه آموزشی، بهداشتی و تامین اجتماعی است حال آنکه اسرائیل همچنان آماده ادامه اشغالگری است حتی اگر این کار به ضرر خدمات عمومی و معیشتی ساکنانش تمام شود.

سبیرسکی که مدیر موسسه مسائل اقتصادی و اجتماعی «ادفا» است ادامه داد، از دو راه می توان مشکلات مالی دولت را حل و فصل کرد: یا بالا بردن مالیات مردم به منظور افزایش درآمد دولت یا تصمیم گیری جدی برای دستیابی به راه حل سیاسی با فلسطینی ها که در نهایت ثبات سیاسی و اقتصادی را برای اسرائیل محقق سازد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد، بنابر اعلام سازمان همکاری های اقتصادی، اسرائیل کمترین هزینه را به بخش های غیرنظامی و اجتماعی اختصاص داده است. این داده ها بیانگر مشکلاتی است که کابینه اسرائیل در سیاست های اقتصادی خود در طولانی مدت با آن دست به گریبان است زیرا کاهش بودجه خدمات معیشتی و عمومی در اسرائیل موجب کاهش سطح توسعه بخش های تاثیرگذار جامعه در طولانی مدت خواهد شد.

سبیرسکی که نویسنده کتاب «بهای زورگویی واشغالگری» است افزود: سیاست اقتصادی منفی کابینه نئولیبرال‌ها به ریاست بنیامین نتانیاهو کاملا با مسائل سیاسی و امنیتی گره خورده است آن هم در حالی که دوران جنگ های بزرگ اسرائیل از مدت ها قبل و به عبارت بهتر پس از امضای توافق صلح با مصر در سال 1978 به سرآمده است، اما اسرائیل به جای جنگ های بزرگ به رویارویی های نظامی با فلسطینی ها در فواصل زمانی مختلف رو آورده است و انتفاضه سال‌های 1987 و 2000 و چهار جنگ در غزه در سال های 2006 ،2008 ،2012 و 2014 خسارت های سنگینی به اقتصاد اسرائیل وارد آورد.

به گفته این کارشناس اقتصادی اسرائیلی، به عنوان مثال انتفاضه دوم فلسطین موجب رکود اقتصادی در اسرائیل و کاهش سرمایه گذاری در آن شد حال آن که به علت تنش های امنیتی و سیاسی، فلسطین هر لحظه مستعد انفجار است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


سه شنبه 22 اسفند 1396 - 12:44:2