مرگ آخرین سفیر رژیم صهیونیستی در ایران

دو شنبه 14 اسفند 1396 - 17:50:33
مرگ آخرین سفیر رژیم صهیونیستی در ایران

تهران- الکوثر: اوری لوبرانی آخرین سفیر رژیم صهیونیستی در ایران در سن ۹۲ سالگی به درک واصل شد . او کارمند عالیرتبه موساد بود که کارهای " نامطلوب " را به او واگذار می کردند!

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  لوبرانی در 7 اکتبر سال 1926 در حیفا متولد شد . مأمور عالیرتبه اطلاعاتی سازمان موساد و به عنوان فردی قدرتمند برای انجام بسیاری از مأموریتهای مهم اطلاعاتی توصیف می شد .

وی خطرناک ترین مقام رژیم صهیونیستی بود که در  حزب کارگر و جناح لیکود انجام وظیفه کرد .

او با دیوید بن گوریون ، لوی اشکول ، گلدا مایر ، مناخیم بگین ، اسحاق شامیر و اسحاق رابین همکاری داشت .

در اوایل دهه 60 میلادی مشاور امور عربی بن گوریون بود و در سالهای 1971 - 1967 سفیر رژیم صهیونیستی و نیز رئیس شعبه سازمان موساد در اتیوپی بود و سپس در سال 1973 برای جلوگیری از نفوذ اعراب در آفریقا به فعالیت پرداخت و روابط استواری با تعددی از رهبران آفریقایی مانند " عیدی امین " رئیس جمهوری سابق اوگاندا برقرار کرد.

وی رهبری و مدیریت اجرایی عملیات مربوط به انتقال تعداد 15000 نفر یهودی اتیوپیایی ( فلاشه ها ) به اسرائیل رابرعهده داشت .

لوبرانی همچنین  رابطه ای بسیار محکم و صمیمانه با محمدرضا پهلوی شاه ایران داشت ، لذا از سوی سازمان موساد به ایران اعزام شد و گفته می شد که وی در ایجاد اتاقهای بازجویی معروف " ساواک " همکاری داشته است .

علی رغم این مسائل ، وی در سال 1978 سقوط شاه را پیش بینی کرد که این امر در آن زمان برخلاف نظرات سازمان سیا و وزارت خارجه اسرائیل بود .

در هنگام حضورش در ایران به عنوان فرستاده موساد ، با " یعقوب نمرودی " که تاجر اسلحه بود همکاری کرد.

وی در سال 1983 موساد را ترک کرد و به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی رفت . او از سهامداران شرکت صادرات اسلحه " یورکون " و هماهنگ کننده فعالیتهای اشغالگران اسرائیلی در جنوب لبنان بود .

لوبرانی همچنین  در تأسیس بازداشتگاه " خیام " در جنوب لبنان مشارکت کرد . وی به عنوان مبدع " گزینش شیعی " شناخته می شود ، چرا که به عقیده ناظران ، او در انجام توافقاتی با آنتوان لحد و عناصر شیعه موفق شد از سیاست سابق اسرائیل مبنی بر پشتیبانی از مسیحیان مارونی فراتر رفته و مزدوران و شریکانی از تمامی طایفه های لبنانی تدارک ببیند .


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


دو شنبه 14 اسفند 1396 - 17:47:19

دسته بندی :