امیرعبداللهیان: ایران همواره مسیرهای روابط طبیعی با سعودی ها را باز گذاشته است

شنبه 28 بهمن 1396 - 9:22:5
امیرعبداللهیان: ایران همواره مسیرهای روابط طبیعی  با سعودی ها را  باز گذاشته است

تهران- الکوثر: دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل درباره راهبردهای ایران در برابر عربستان در پرونده های مختلف منطقه ای، اعلام کرد که ایران همواره باب برقراری روابط طبیعی را فراروی سعودی ها باز گذاشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دکتر حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل در گفتگویی در پاسخ به سوالی پیرامون آینده روابط میان ایران و عربستان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران به دلایل مختلف از جمله همسایگی و به موازات آن مسلمان بودن، هیچ گاه در راهبردهای خود، عربستان سعودی را جزء دشمن قرار نداده است، اما در کنار اینها عربستان سعودی در وضعیتی نیست که بتواند به عنوان دشمن برای جمهوری اسلامی ایران تعریف شود. ممکن است برخی در موسسات پژوهشی بحث کنند که امکان حمله نظامی عربستان سعودی به ایران وجود دارد، اما عربستان سعودی که هیچ گنده تر از عربستان سعودی که آمریکا است هم نمی تواند چنین کاری کند.

امیر عبد اللهیان افزود: ما نگاهمان به عربستان، نگاه به کشور همسایه و مسلمان است، زمانی که در وزارت خارجه بودم، واسطه ای گفت علیرغم اینکه رابطه ایران با عربستان قطع است اما عربستان سعودی (ملک سلمان) از شما درخواست دارد بین انصارالله و سعودی ها واسطه شوید تا آنها با هم ملاقات سری داشته باشند. نتیجه بررسی و تصمیم مقامات ما آن شد که برای جلوگیری از کشتار مردم یمن و جلوگیری از کشتار نظامیان سعودی و برای توقف این جنگ، علیرغم قطع ارتباط با عربستان، کمک کنیم و در مقطعی این اتفاق افتاد ولی خود سعودی ها پای بند نبودند.

وی تصریح کرد: بنده چندی پیش این موضوع را در یک گفتگویی مطرح کردم اما وزارت خارجه عربستان گفت که ما اظهارات امیرعبداللهیان را رد می کنیم، اما دقیقاً چنین چیزی صحت داشت و اتفاق افتاد. رابط عربستان سعودی به تهران آمد، گفتگو انجام شد و نتیجتاً آقای عبدالسلام از سوی انصارالله و یک سرلشگر عالی رتبه سعودی در مرز مشترک یمن و عربستان با یکدیگر ملاقات کردند و پایه ای برای مذاکرات بعدی در عمان و کویت شد.

امیرعبداللهیان گفت: بعد از این گفتگو که قرار شد سری بماند خود سعودی ها به دلیل اینکه خبر به نوعی درز پیدا کرده بود به وسیله بعضی عوامل محلی، مجبور شدند موضوع را به نوعی در رسانه ها تکذیب کنند و عنوان کنند که یک دیدار محدود عشیره ای و قبیله ای برای یک سری هماهنگی ها در مرز بوده است. چرا جمهوری اسلامی ایران این کار کرد؟ چون ما عربستان سعودی را با تمام رفتارهای غیرسازنده اش و نقش منفی ای که در منطقه بازی می کند، به عنوان یک کشور اسلامی، یک کشوری که حرمین شرفین در این کشور وجود دارد، مردم این کشور مسلمان هستند، همسایه ما هستند را ترغیب کنیم که نقش سازنده در قبال تحولات منطقه داشته باشد.

دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین الملل  خاطرنشان کرد: بنده رفتار عربستان سعودی را در تحولات منطقه رفتار غیر سازنده می دانم، امیدوارم سعودی ها به رفتار سازنده بازگردند و برای آنکه در مسیر سازنده قرار گیرند، باید در مسیر عقلانیت قرار بگیرند، از شتابزدگی و سیاست های جنگ افروزانه فاصله بگیرند، از اینکه فکر کنند با رقص شمشیر با آقای ترامپ و اعزام هیأت به اسرائیل، پایه های نظام سیاسی شان تقویت می شود، به درکی برسند که نسل قبل از محمد بن سلمان رسیده بود.

وی ادامه داد: همواره رفتار جمهوری اسلامی ایران در قبال عربستان سعودی سازنده، منطقی و رفتاری مبتنی بر اُخوت و برادری اسلامی بوده است، اما به دلیل این که ذاتاً عربستان سعودی در مقابله و یا در رقابت با ایران و جمهوری اسلامی ایران قرار داده، در بهترین دوران و روابط ما با عربستان سعودی هم پایه های محکمی در روابط دو کشور ایجاد نشده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا

 


شنبه 28 بهمن 1396 - 9:19:26