شاعر بلندآوازه لبنانی: شهدای مقاومت، ستارگان آسمان لبنان هستند

پنج شنبه 26 بهمن 1396 - 11:20:4

بیروت- الکوثر: نزار فرنسیس شاعر سرشناس لبنانی از دبیرکل جنبش حزب الله و نیروهای مقاومت که افتخار و سربلندی را برای لبنان در جنگ سال 2006 با رژیم صهیونیستی و در مبارزه با تکفیری ها به ارمغان آورند، ستایش کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نزار فرنسیس که در منطقه رأس بعلبک در شمال لبنان متولد و بزرگ شده است با شرکت در برنامه «لقاء خاص» شبکه جهانی الکوثر درباره علت روی آوردن به شعر و قصیده سرایی گفت: «من از کودکی در زمینه سخنرانی و اداره مراسم استعداد داشتم. وقتی 11 ساله بودم در جشن روز معلم انتخاب شدم تا قصیده ای را در این جشن درباره مقام معلم بخوانم. با خوشحالی به همه دوستان و خانواده ام اطلاع دادم و همه را به مراسم دعوت کردم. اما صبح روز مراسم متوجه شدم شخص دیگری را برای خواندن قصیده جایگزین من کرده اند. علت هم این بود که خواهر آن فرد در مدرسه ما معلم بود و با لابی کردن با مدیر مدرسه، برادرش را جایگزین من کرده بود».

این شاعر لبنانی افزود: «این مسئله تاثیر منفی زیادی روی من گذاشت و حالم را دگرگون کرد. به سراغ استاد ادبیات عرب رفتم و اعتراض کردم. او هم گفت اگر قصیده دیگری درباره معلم داری، می توانی تو هم روی سن بروی و آن را بخوانی. من برای آن که جلوی خانواده ام کم نیاورم، نخستین ابیات عمرم را ظرف مدت کوتاهی سرودم و وقتی شعرم را برای استاد ادبیات عرب خواندم او پرسید مطمئن هستی شعر را خودت سروده ای؟ من گفتم آری و او وقتی مطمئن شد گفت هرکاری لازم باشد انجام می دهد تا من روی سن بروم. این طور شد که من ساعت 12 ظهر همان روز روی سن رفتم و شعری را که سروده بودم در وصف معلم خواندم».

نزار فرنسیس افزود: «شعری که خواندم با استقبال شدید حاضران مواجه شد و بعد از آن استاد ادبیاتم من را تشویق کرد شعر گفتن را ادامه دهم. این طور بود که من به استعدادم در این زمینه پی بردم».

این شاعر مشهور لبنانی که تاکنون بیش از دوهزار قصید سروده است خود را میهن پرست می داند و تاکید دارد هنرمندان از جمله شاعران نباید خود را از تحولاتی که در اطرافشان و در کشورشان روی می دهد کنار بکشند. نزار فرانسیس که شعرهای زیادی در ستایش از مقاومت در لبنان و فلسطین و سوریه سروده است تاکید کرد وظیفه شاعر این است که جانب حق را بگیرد و از جنجال نترسد زیرا فقط باید از خدا ترسید.

فرنسیس که فارغ التحصیل رشته حقوق است افزود: «من از تحولاتی که در اطرافم روی می دهد جدا نیستم و دور شدن از حق و حقیقت را خیانت می دانم... همین مسئله باعث شد درباره مبارزه اخیر نیروهای مقاومت با تکفیریها در جرود رأس بعلبک که نزدیک زادگاهم است شعر بسرایم».

این شاعر لبنانی با قرائت برخی ابیاتی که سروده است افزود، سیدحسن نصرالله کسی است که در جنگ با افراط گرایان خطر را از کشور ما دور کرد، خطر این افراد از خطری که در سال 2006 لبنان را تهدید می کرد بزرگتر بود.

نزار فرانسیس همچنین با ستایش از شهدای لبنان و مقاومت گفت: جایگاه شهدا بسیار بالاست، آنها ستاره هایی در آسمان این کشور هستند که عزت و کرامت را برای این سرزمین به ارمغان آوردند.

برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 25 بهمن 1396 - 11:10:2