دبيرکل مجمع جهاني بيداري اسلامي:

رهايي قدس شريف، اولويت اول مقاومت اسلامي

شنبه 21 بهمن 1396 - 14:22:19
رهايي قدس شريف، اولويت اول مقاومت اسلامي

تهران- الکوثر: ­دبيرکل مجمع جهاني بيداري اسلامي با تاکيد بر «ايجاد و تقويت گفتمان مقاومت» گفت: آزادي فلسطين و رهايي قدس شريف از بند اشغال، هدف متعالي و اولويت اول مقاومت اسلامي را تشکيل مي‌دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، متن سخنراني علي اکبر ولايتي در همايش مهمانان خارجي شرکت کننده در جشن پيروزي انقلاب اسلامي به شرح زير است:
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين و الصلاه و السلام علي محمد المصطفي و علي آله الطاهرين و صحبه المنتجبين و علي جميع الانبياء و المرسلين
ايام الله دهه مبارک فجر و سي و نهمين سالگرد طلوع انقلاب بزرگ اسلامي ايران به رهبري حضرت امام خميني (رحمت الله عليه) را تبريک عرض نموده و به شما ميهمانان گرامي و سروران ارجمند و شرکت کنندگان در اين نشست خوشامد و خيرمقدم عرض مي نمايم.
در آستانه ورود انقلاب اسلامي ايران به چهلمين سال حيات پر برکت خود هستيم. دستاورد‌هاي انقلاب اسلامي ايران در سطح داخل و خارج با نگاهي به يکي از مهمترين دستاورد‌هاي منطقه‌اي آن يعني «ايجاد و تقويت گفتمان مقاومت» موضوعي است که مي‌خواهم در نشست حاضر بر آن تأکيد کنم.
براي تبيين دستاورد‌هاي انقلاب، لازم مي‌دانم تا مختصري از وضعيت ايران در دوران رژيم طاغوت از جهات سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي بيان کنم؛ چرا که بدون توجه به شرايط داخلي و خارجي ايران در دوران قبل از انقلاب اسلامي، نمي‌توان به عظمت دستاورد‌هاي اين انقلاب الهي و دستاورد‌هاي ارزشمند جمهوري اسلامي در دوران ما بعد از انقلاب پي برد.
نظام سياسي ايران در دوران قبل انقلاب اسلامي، نظام پادشاهي به شکل موروثي بود و مردم ايران هيچ نقشي در به قدرت رسيدن پادشاه نداشتند. هم رضا خان و هم محمدرضا پهلوي به عنوان ديکتاتور‌هاي مستبد، خشن و بيگانه‌پرست که هيچ اختياري از خود نداشتند، هر دو با نظر بيگانگان به قدرت رسيدند و در واقع دست نشانده آنان بودند. تحقير مردم ايران از يک طرف و بها دادن به بيگانگان از طرف ديگر از خصوصيات خاندان حاکم پهلوي در ايران بود.
از نظر اقتصادي، اقتصاد ايران در سال‌هاي پاياني رژيم پهلوي، يک اقتصاد کاملاً وابسته به خارج بود. نداشتن برنامه مشخص اقتصادي، عقب ماندگي علمي، وابستگي شديد به صادرات نفتي، رشد سرمايه داري در دامان امپرياليسم، نابودي کشاورزي، سطح بالاي بيکاري و کم کاري، درآمد سرانه بسيار پايين، وضع بد بهداشت همگاني، بي اعتنايي به علم، مراکز علمي و تحقيقاتي، اشرافي گري شديد، توزيع ناعادلانه درآمدهاي ملي و تشديد فاصله طبقاتي و در يک کلام، فساد، اسراف، ظلم اقتصادي و فقر اکثريت مردم ايران از ويژگي‌هاي برجسته مديريت فاسد، بي کفايت و ناکارآمد اين دوران بود.
مبارزه با فرهنگ اسلامي و ملي از مختصات فعاليت‌هاي فرهنگي رژيم طاغوت مي‌باشد. اسلام‌زدايي از يک طرف و ترويج فرهنگ غربي از طرف ديگر، از اولويت‌هاي کاري تمامي دستگاه‌هاي فرهنگي رژيم گذشته بود.
در چنين شرايطي انقلاب اسلامي ايران به رهبري حضرت امام خميني (رحمت الله تعالي عليه) به وقوع مي‌پيوندد و پس از قرن ها، الگو و ساختار نويني از نظام سياسي در دنيا تحت عنوان مردم سالاري ديني را که متکي به رأي مردم و در چارچوب اصول و موازين اسلام ناب محمدي (صلي الله عليه و آله) است را تشکيل مي‌دهد.
ميهمانان گرامي.
چهار دهه از عمر انقلاب اسلامي مي‌گذرد و امروز به روشني مي‌توان کميت و کيفيت نتايج ارزشمند و دستاورد‌هاي شگرف آن را در سطح داخل، منطقه و جهان به تماشا نشست.
امروز جمهوري اسلامي ايران به برکت انقلاب اسلامي و براساس آمار‌هاي مراکز معتبر جهاني، از نظر روند رشد علمي و فناوري، جزو شتابنده‌ترين‌ها کشور‌ها در سطح دنيا محسوب مي‌شود و سرعت پيشرفت علمي ملت ايران 11 برابر متوسط دنياست. افزايش ميزان توليدات علمي، پيشرفت در حوزه‌هاي فناوري نانو، سلول‌هاي بنيادي، فناوري هسته اي، حوزه هوافضا، بيوتکنولوژي و حوزه دارو‌هاي پزشکي تنها گوشه‌اي از دستاورد‌هاي انقلاب در عرصه‌هاي علمي و فناوري است.
در حوزه سياسي بايد از استقلال در تصميم‌گيري، حفظ تماميت ارضي کشور، انتخابات آزاد، افزايش بينش سياسي مردم، استقلال در سياست خارجي و رساندن ايران به عزت و کرامت لايق خود بايد نام برد که باعث شده است جمهوري اسلامي ايران يه عنوان يک نظام مردم سالار ديني، جزو دموکراتيک‌ترين کشور‌ها در دنيا به شمار رود.
از نظر اقتصادي و اجتماعي نيز همانگونه که مستحضر هستيد، انقلاب اسلامي ايران به رغم تحريم‌هاي چهل ساله، دستاورد‌هاي بزرگي براي ملت ايران به ارمغان آورده است که گسترش عدالت اجتماعي و توزيع عادلانه ثروت و امکانات، ايجاد زيرساخت‌هاي اقتصادي و خودکفايي، در بسياري از زمينه‌ها از آن جمله است.
همچنين بايد از احيا و اجراي قوانين اسلامي در سطح کلان جامعه در ابعاد سياستگذاري و قانونگذاري و اجرا، ترويج فرهنگ اسلامي و قرآني و احياي شعائر الهي و احکام اسلامي، مبارزه با انحطاط و ابتذال فرهنگي و اعتلاي فرهنگ اسلامي هم نام برد که دستاورد‌هاي انقلاب اسلامي در حوزه فرهنگي به شمار مي‌رود.
علاوه بر آثار ارزشمند داخلي انقلاب اسلامي لازم مي‌دانم از دو دستاورد مهم انقلاب اسلامي ايران در عرصه خارجي يعني «گفتمان و انديشه بيداري، مقاومت و استکبارستيزي» و «ورود اسلام به افق هاي تمدن نوين اسلامي» در فراسوي جغرافياي ايران اسلامي نام برد که بيش از پيش ساير مکاتب فکري، نظري و تمدني غرب را به چالش کشيده است و نظام سلطه و استکبار را با هزينه‌هاي سنگين مواجه ساخته است.
حضار محترم و ميهمانان ارجمند.
پديداري و ماندگاري و باروري «انديشه مقاومت» که امروز به مؤلفه‌اي تعيين کننده و قدرتمند در معادلات منطقه و جهان اسلام تبديل شده است، يکي از تأثيرات بسيار مهم و راهبردي انقلاب اسلامي است که متأثر از آرمان ها، ارزش‌ها و انديشه‌هاي انقلابي بنيانگذار کبير انقلاب اسلامي ايران و تدابير و تصميم¬هاي دورنگرانه و استراتژيک مقام معظم رهبري است. اگر هدايت هاي مقام معظم رهبري و ايستادگي و شجاعت و درايت حضرت ايشان و مقاومت جوانان شيفته اسلام در لبنان و فلسطين و سوريه و عراق و ايستادگي دولت-هاي قانوني اين کشور‌ها نبود اکنون دمشق و بيروت و بغداد به دست عوامل صهيونيسم افتاده بود.
با وجود اهداف متعددي که مقاومت اسلامي از نخستين روز‌هاي شکل گيري در دستور کار خود قرار داده است، ليکن آزادي فلسطين و رهايي قدس شريف از بند اشغال، هدف متعالي و اولويت اول مقاومت اسلامي را تشکيل مي‌دهد. مقاومت اسلامي به اين دليل شکل گرفت که براساس اصول مسلم و مبرهن اسلام ناب محمدي (صلي الله عليه و آله)، امکان سازش با رژيم غاصب صهيونيستي وجود ندارد. کدام مسلمام غيرتمندي است که به اشغال قبله اول مسلمين رضايت دهد لذا تنها راه موجود مقاومت و مبارزه بود تا هم شريعت اسلام حفظ گردد و هم از حقوق حقه مسلمانان در هر نقطه‌اي از جهان که مورد ظلم واقع مي‌شوند دفاع شود.
برادران مسلمان.
نظام سلطه در حوزه جنگ سخت و در مواجهه ميداني با انديشه و گفتمان مقاومت اسلامي، عرصه را باخته است. تحولات داخلي در سوريه و عراق و نابودي داعش که اهرم فشار و ابزار راهبردي آمريکا و رژيم صهيونيستي براي تحقق منافع خويش از طريق از کار انداختن انديشه مقاومت در اين دو کشور بود، يکي از شکست‌هاي مهم نظام استکبار در مقابله مقاومت در هزاره سوم ميلاد است. ملت مظلوم يمن به رغم حملات گسترده متجاوزان سعودي که تحت حمايت غرب و آمريکا اين کشور را به خاک و خون مي‌کشند، از نظر ميداني و سياسي تاکنون فاتح اين نبرد نابرابر بوده است. تحولات داخلي لبنان در ماه‌هاي گذشته و عبور هوشمندانه و فاتحانه آن از معرض دسيسه‌هاي پيچيده‌اي آمريکايي- صهيونيستي که برخي از رژيم‌هاي مرتجع عربي نيز در شکل دهي به آن دست داشتند، مصداق ديگري از شکست براي نظام سلطه و استکبار در منطقه بود.
مي‌خواهم توجه شما حضار گرامي را به اين مسأله مهم رهنمون سازم که نظام سلطه و استکبار براي جبران شکست و رفع درماندگي و استيصال در نبرد نظامي و ميداني در مقابل جبهه مقاومت اسلامي، به جنگ نرم روي آورده است. براي همين است که مقاومت اسلامي امروز و در عين حال که دوران طلايي خود را سپري مي‌کند، در شرايط حساس و پيچيده‌اي قرار گرفته است. چرا که صهيونيسم غاصب و پشتيبانان بين المللي آن به صورت برنامه ريزي شده و در پشت نقاب‌هاي متنوع در صدد تضعيف گفتمان مقاومت و بالکانيزه کردن کشور‌هاي اسلامي و به حاشيه راندن مسأله مهم و حياتي فلسطين هستند.
در شرايط فعلي، مهمترين راهبرد آمريکا و رژيم صهيونيستي و برخي از حکام عربي که با پشت کردن به مباني اسلام ناب محمدي و اصول گفتمان مقاومت در جبهه دشمن غربي – عبري قرار گرفته اند، دامن زدن به اختلاف‌هاي قومي و مذهبي و منازعات فرقه‌اي در ميان مسلمانان و تضعيف پايه‌هاي اقتدار ملي در کشور‌هاي عضو جبهه مقاومت و تجزيه آن هاست.
امروز امت اسلام براي حفظ دستاورد‌هاي ميداني و سياسي ناشي از پيروز‌هاي جبهه مقاومت و همچنين عبور از توطئه‌هاي نرم و سخت موجود و پيش رو که قدرت‌هاي بين المللي تدارک ديده اند، بيش از هر زمان ديگري به وحدت و اتحاد که مقدمه رسيدن به تمدن نوين اسلامي که مقصد و هدف غايي تمام جنبش‌هاي اسلامي است، نيازمند است.
در پايان لازم مي‌دانم تأکيد کنم که نظام سلطه و استکبار و وابستگان منطقه‌اي آن، از خصومت و کينه‌ورزي خود عليه کشور‌هاي اسلامي و جوامع مسلمان و گفتمان مقاومت هرگز دست بر نخواهد داشت، از اين رو ملت‌هاي مسلمان بايد دائما خود را براي مواجهه با هر تهاجمي از سوي دشمن مهيا سازند و لازمه آن تداوم کار فرهنگي و بصيرت‌افزايي در سطح جوامع اسلامي از سوي علما، فقها، متفکران، انديشمندان و نخبگان و فعالان فرهنگي جهان اسلام و جبهه مقاومت است.
والسلام عليکم و رحمت الله و برکاته


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


شنبه 21 بهمن 1396 - 14:21:17