آیا قدس قربانی جاه طلبی‌های بن‌سلمان می‌شود؟ 

دو شنبه 2 بهمن 1396 - 2:40:52
آیا قدس قربانی جاه طلبی‌های بن‌سلمان می‌شود؟ 

تهران- الکوثر: چندی است رسانه‌های مختلف مطالبی درباره تمایل ولیعهد رژیم سعودی محمد بن‌سلمان به خارج کردن تولیت مسجدالاقصی و مدیریت اوقاف اسلامی شهر قدس از دست اردن و سیطره مستقیم ریاض بر این اماکن منتشر می‌کنند؛ اما این ماجرا ریشه در کجا دارد؟ 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این ماجرا با مصاحبه پایگاه اینترنتی سعودی «ایلاف» با اسحاق هرتزوگ رئیس حزب کار رژیم صهیونیستی و عضو کنست آغاز شد. وی در این مصاحبه گفت: «با توجه به اینکه مقدس‌ترین اماکن اسلامی در عربستان سعودی قرار دارد، این کشور باید نقش و مسئولیتی در اداره اماکن مقدس در قدس داشته باشد به ویژه که تجربه مدیریت اماکن مقدس در مکه و مدینه را نیز دارد»! 
پایگاه اینترنتی «عرب۴۸» که فلسطینی‌های ساکن اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ آن را اداره می‌کنند این سخنان هرتزوگ را تلاشی برای ایجاد شکاف بین کشورهای عربی توصیف کرد به ویژه آنکه گزارش‌ها از تنش پنهان بین عربستان و اردن حکایت داشت. 
پس از این مصاحبه بود که روزنامه اینترنتی «رای الیوم» که زیر نظر عبدالباری عطوان روزنامه نگار برجسته فلسطینی تبار در لندن به روز می‌شود نوشت، برخی مسئولان جنبش فلسطینی فتح، اقداماتی را آغاز کرده‌اند که به تقویت روابط بین عربستان سعودی و گروهی از بزرگان و فعالان و شخصیت‌های شهر اشغالی قدس مربوط می‌شود و سازماندهی سفر هیئتی از قدس به ریاض برای دیدار با محمد بن سلمان از جمله این اقدامات است. رای الیوم همچنین به نقل از یک منبع دیپلماتیک آمریکایی نوشت عربستان بیش از پیش به بهانه کمک به پایداری ساکنان قدس در حال نزدیک شدن به جامعه فلسطینی‌های ساکن قدس است. این منبع افزود محمد بن سلمان پول‌هایی برای تشکیلات خودگردان فلسطین فرستاده است که به تقویت پایداری ساکنان قدس اختصاص دارد. 
در چنین شرایطی بود که رسانه‌های معتبر جهان از دیداری طوفانی بین عبدالله دوم پادشاه اردن و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در ریاض خبر دادند. سفر شاه اردن به ریاض پس از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و پیش از برگزاری اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی در استانبول ترکیه برای محکوم کردن این تصمیم ترامپ صورت گرفت. آن گونه که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از خبرنگار دیپلماتیک خود در اردن نوشت، بن سلمان در دیدار با عبدالله دوم ابتدا از او خواست در نشست استانبول شرکت نکند ولی شاه اردن با توجه به مسئولیت کشورش در برابر قدس، این درخواست را به طور کامل رد کرد. 
به نوشته نیویورک تایمز آنچه شاه اردن را برآشفته کرد این سخن بن سلمان بود که عربستان باید سرپرستی اوقاف اسلامی در شهر قدس را برعهده داشته باشد نه اردن زیرا رسالت اسلام از شهرهای مدینه و مکه آغاز شد که در قلمرو این کشور است. پادشاه اردن در پاسخ گفت، ما هاشمی و از خاندان رسول الله هستیم و خانواده ما طی ۹۰۰ سال سرپرستی اوقاف اسلامی قدس را حتی در زمان حکومت عثمانی برعهده داشته است... در خصوص عربستان هم بهتر است این کشور به امور مکه و مدینه اهتمام ورزد و از آن‌ها محافظت کند! 
به نوشته نیویورک تایمز، پیشنهاد بن سلمان برای پرداخت سه میلیارد دلار به اردن در ازای شرکت ارتش اردن در جنگ یمن، اوضاع را وخیم‌تر کرد به ویژه که بن‌سلمان شرکت ارتش اردن در این جنگ را راهی برای اثبات شجاعت ارتش اردن دانست. اما شاه اردن که خشمگین بود با اشاره به مقاومت ۱۳ روزه ارتش اردن در شهر قدس برابر ارتش رژیم صهیونیستی در جنگ سال ۱۹۶۷ گفت در شجاعت ارتش اردن هیچ بحثی نیست و اگر نیرو‌ها و تجهیزات کمکی به نظامیان صهیونیست نمی‌رسید آن‌ها نمی‌توانستند قدس را اشغال کنند. عبدالله دوم تاکید کرد ما نیاز نداریم کسی به ما درس شجاعت بدهد و بدون خداحافظی با محمد بن سلمان اتاق جلسه را ترک کرد و با هواپیمای اختصاصی خود به اردن بازگشت. 
پس از این ماجرا، پادشاه اردن برادرانش فیصل و علی بن حسین و شاهزاده طلال بن محمد را از ارتش کنار گذاشت زیرا دستگاه اطلاعاتی اردن به گزارش‌هایی درباره وجود تماس‌های پنهان بین این افراد و ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی با هدف سرنگون کردن پادشاه اردن دست یافته بود. 
بلافاصله بعد از این ماجرا بود که شماری از نمایندگان پارلمان اردن در جلسه پارلمان برای بررسی لایحه بودجه با کارتهایی روی سینه خود ظاهر شدند که روی آن‌ها ملک عبدالله دوم به عنوان «خادم قبله نخست و سومین حرم شریف» توصیف شده بود! 
این ماجرا‌ها به روشنی نشان می‌دهد ولیعهد جاه طلب سعودی به دنبال زعامت کل جهان اسلام است و به دست آوردن تولیت مسجدالاقصی و اوقاف قدس را علاوه بر سرپرستی اماکن مقدس اسلامی در مکه و مدینه، راهی برای تثبیت و تحمیل زعامت خود بر جهان اسلام می‌داند. حتی اگر لازمه آن، نزدیک شدن به صهیونیست‌هایی باشد که قدس و کل سرزمین فلسطین را در اشغال خود دارند.

زارع زاده

منابع: اسپوتنيک عربي، کانال مطالعات عربستان سعودي


برای عضویت در کانال تلگرام فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


دو شنبه 2 بهمن 1396 - 2:40:29