حادثه نفتکش سانچی به روایت مهندس کشتی

سه شنبه 26 دی 1396 - 9:57:51
حادثه نفتکش سانچی به روایت مهندس کشتی

تهران- الکوثر: یک متخصص و مهندس کشتی ، مسائل پیرامون حادثه نفتکش سانچی را تشریح کرد .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این متخصص و مهندس کشتی که خواست نامش فاش نشود، گفت : کشتی چینی با دماغه به پهلوی تانکر برخورد کرده و اصولا دماغه شناورها به خاطر تمرکز بالای اِلِمان های سازه ای ، استحکام بالاتری در مقایسه بابخشهای میانی سازه دارد.
وی افزود : در اثر برخورد دماغه کشتی با یک مانع ، معمولا آسیب کمتر به شناوری وارد می شود .
این مهندس ایرانی که سابقه 25 ساله کار بر روی کشتی دارد اضافه کرد : در این حادثه کشتی چینی کریستال با دماغه به سمت چپ قسمت میانی کشتی تانکر سانچی برخورد داشته و با ایجاد آسیب حداقلی در بخش سینه شناور کریستال مخازن حمل بار تانکر ایرانی در اثر انرژی ناشی از تصادم دچار شکست کامل و انفجار و بعد هم نشت میعانات و گسترش فاجعه شده است .
وی گفت : با اینکه سرعت حرکت ، بالاتر از ۲۵ کیلومتر نیست ولی سرعت ، تنها پارامتر مهم در مورد برخورد یا انرژی جنبشی نیست و باید انرژی حاصل از برخورد، اینرسی حرکتی و شدت ضربه را نیز سنجید که پارامتری از وزن و سرعت به طور همزمان هستند.
این کارشناس افزود : اصولا در این موارد به خاطر اینرسی بالای حرکتی برای امکان تغییر مسیر یا توقف کامل به حدود 8 کیلومتر مسافت نیاز هست .
وی در خصوص انرژی برخورد هم گفت : اگر جابجایی کشتی چینی حدود 80 هزار تن باشد ( 60 هزار تن بار در حال حمل و 20 هزار تن هم وزن شناور) و اگر فرض کنیم در زمان برخورد ، سرعت را به 10 گره کاهش داده باشند ، عددی حدود ۱ گیگا ژول انرژی می شود و با توجه به سطح کم تماس در لحظه برخورد با توجه به شکل سینه شناور bulbous bow ، عملا میزان تنش و فشار وارده به بدنه کشتی نفت کش ایرانی و فله بر چینی بسیار بالاتر از آستانه تحمل فولاد دریایی (235 مگا پاسکال ) می شود که این باعث از دست رفتن بدنه در نقطه برخورد خواهد شد .
این مهندس کشتی با بیان اینکه در اغلب تصادم ها هم این پدیده اتفاق میفتد افزود : در آن موارد ، معمولا پارگی باعث نفوذ آب به داخل مخزن می شود ولی اینجا به علت اینکه از داخل مخزن میعانات گازی بوده انرژی برخورد به راحتی باعث انفجار میعانات شده است .
وی با اشاره به بار تانکر ایرانی که میعانات بوده و از بنزین مشتعل تر است و بوی بسیار بدی دارد گفت : عملا بعد از انفجار احتمال زنده بودن پرسنل به حداقل می رسد درحالیکه کشتی چینی ، فله بر و حامل گندم بوده و امکان فرار برای آنان بسیار بیشتر بوده است .
این متخصص دریایی افزود : بحث شناسایی و دیدن کشتی ها در رادار ، طبعا میزان سوانح دریایی را کم میکند اما همیشه احتمال سانحه هست.
وی به برخورد یک کشتی با ناو آمریکایی در ماه اگوست که از پهلو برخورد کرده بود اشاره کرد و گفت : در آنجا نیز هفت نفر از افسرهای امریکایی ناپدید شدند
مهندس باسابقه کشتی افزود : در ماه ژوئن سال گذشته هم یک اتفاق مشابه نزدیک سنگاپور باعث ناپدید شدن 10 افسر امریکایی شد.
وی به تعداد کل مخازن این کشتی ها که عموما 10 تا یا 12 مخزن است اشاره کرد و گفت : با توجه به تصاویری که از تصادم کشتی ها وجود دارد و اینکه کشتی چینی دقیقا به وسط سانچی برخورد کرده ، احتمالا دیواره عرضی بین دو مخزن را نیز آسیب زده و درحقیقت چیزی حدود 25000 تن میعانات نفتی همون لحظه تصادم شروع به نشت و انفجار کرده است .
این کارشناس افزود : در این شرایط، هم شناور، پایداریش را از دست می دهد و هم ریسک نفوذ آتش به سایر مخازن وجود دارد و با گذشت زمان و افزایش فشار و دما ، امکان امداد رسانی ، بسیار به حداقل می رسد .
وی با بیان اینکه فولاد هادی گرماست گفت : وقتی مخزن میانی منفجر شده است ، شدت انفجار در زمان کمی با انتقال حرارت و انتشار گازهای سمی عملا تبدیل به یک کوره داغ میشود و نمی توان به سادگی به کشتی نزدیک شد و حرارت،اطراف را نیز گرم می کند.
این کارشناس مسائل دریایی با بیان اینکه خود مایع هم بر روی آب مشتعل می ماند افزود: حرارت محل انفجار حدود 400 درجه هست که این به سمت باقی قسمتهای سازه هم منتقل میشود .
وی به کشتی چینی اشاره کرد و گفت : این کشتی به اسم CF Cristal ، یک شناور 225 متری هست که از سمت سینه شناور به قسمت میانی کشتی سانچی و در سمت چپ شناور برخورد کرده است .
این کارشناس افزود: با در نظر گرفتن طول به فاصله 200 متری خدمه چینی که با نقطه تصادف فاصله داشتند و اینکه انفجار و اتش ، داخل کشتی ایرانی بوده و خدمه کریستال می توانستند با پوشیدن لباس و استفاده از قایق نجات خارج شوند .
وی به مسیر مستقیم کشتی چینی اشاره کرد و گفت : چون این کشتی از سمت جلو برخورد کرده است و به صورت عمود بر تانکر بوده ، از یک جایی به بعد کاپیتان کشتی چینی می تواند مطمئن شود که برخورد قطعی است و در نیم ساعت اخر با توجه به سرعت و ابعاد و فاصله و مسیر حرکت شناورها ، ممکن هست آنها زودتر اژیر خطر را کشیده و نفرات به سمت قایق نجات رفتند.
این کارشناس اضافه کرد : یکی از کارهایی هم که درزمان اطمینان از برخورد کشتی صورت می گیرد ، قراردادن حرکت کشتی به سمتی هست که کمترین خرابی ایجاد شود و همینطور که میبینیم کشتی چینی با دماغه ، به سمت مانع رفته چرا که این بخش ، از استحکام بالایی برخوردار است .
وی تاکید کرد : البته بعد از مشخص شدن اطلاعات جعبه سیاه ( VDR ) کشتی ها ، می توان بسیار دقیقتر در این زمینه صحبت کرد.
این مهندس کشتی تصریح کرد : صحبت از یک باک بنزین خودرو نیست بلکه صحبت از اشتعال ۱ میلیون بشکه میعانات نفتی هست که این یعنی رسیدن فولاد بدنه به نقطه اشتعال و ذوب شدن خود فولاد در بعضی نواحی .
وی گفت : از لحاظ امکان خاموش کردن هم شناورهای آتش خوار خیلی نمیتوانند کمک کنند .
این متخصص به فاجعه آتش در سکوهای آفشور ( فلات قاره ) خلیج مکزیک اشاره کرد و گفت : نزدیک یک ماه برای کنترل کامل این فاجعه از سوی دولت آمریکا ، زمان برد .


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


سه شنبه 26 دی 1396 - 9:30:9