سرنوشت نامعلوم؛ تاکتیک جدید آل خلیفه ضد معترضان بحرینی

پنج شنبه 7 دی 1396 - 16:12:17
سرنوشت نامعلوم؛ تاکتیک جدید آل خلیفه ضد معترضان بحرینی

مرکز مطالعات دموکراسی و حقوق بشر خلیج فارس در بیانیه ای از سرنوشت نامعلوم پنج بحرینی ابراز نگرانی کرد.

تهران- الکوثر:   سیدرضی عمادی در یادداشتی می نویسد:  نیروهای امنیتی بحرین روز 15 دسامبر پنج جوان بحرینی را در منطقه «الدراز» دستگیر کردند و با گذشت دو هفته هیچ اطلاعی از سرنوشت آنها در دست نیست. رژیم آل خلیفه از تحولات خاورمیانه به عنوان یک فرصت بهره می گیرد. در حالی که تحولات سوریه، یمن، عراق، لیبی، اختلاف ها در درون شورای همکاری خلیج فارس و حتی تحولات درونی عربستان سعودی مورد توجه رسانه ها، نهادها و کشورهای مختلف قرار دارد، تحولات بحرین به حاشیه رفته است و کمتر مورد توجه قرار دارد.

ناپدیدشدگی اجباری در بحرین  

بنابراین حکومت بحرین به خشونت علیه معترضان ادامه می دهد، اما این خشونت به بازداشت، شکنجه و اخراج از محل کار نیز محدود نمی شود بلکه شیوه های شدیدتری از خشونت اخیراً به کار گرفته می شود. صدور و اجرای حکم اعدام که اخیراً درباره شش جوان بحرینی به کار گرفته شد و همچنین «ناپدیدشدگی اجباری» از جمله این شیوه های خشن است که رژیم آل خلیفه اعمال می کند.

ناپدیدشدگی اجباری به معنای این است که اشخاص  دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل می شوند و حکومت اطلاعاتی نیز از آنها در اختیار خانواده های شان و یا افکار عمومی قرار نمی دهد. این وضعیت می تواند ماهها و تا سال ها نیز ادامه پیدا کند.

در مقدمه «کنوانسیون بین‏ المللی حمایت از تمامی اشخاص در برابر ناپدیدشدن اجباری» از ناپدیدشدگی اجباری به عنوان «جرم» یاد شده و در زمره جنایت ضد بشریت قرار دارد. در بند یکم ماده یکم این کنوانسیون آمده است که «هیچ کس نباید در معرض ناپدید شدن اجباری قرار گیرد.» در بند دوم این ماده نیز آمده است که «هیچ موقعیت استثنایی، اعم از جنگ یا تهدید جنگ، بی ثباتی سیاسی داخلی یا هر حالت اضطراری عمومی دیگری نمی تواند وسیله توجیه ناپدید شدن اجباری باشد.»

ناپدید شدن 5 جوان بحرینی 

بازداشت و بی اطلاعی از سرنوشت 5 جوان بحرینی، مصداق ناپدیدشدگی اجباری است که رژیم آل خلیفه مرتکب شده است. هدف اصلی آل خلیفه در بکارگیری این روش ها، ایجاد رعب و وحشت در میان مردم معترض بحرینی است، اما غافل از اینکه مردم بحرین طی هفت سال گذشته نشان دادند وحشت آفرینی نتایج معکوسی برای حکومت دارد. در واقع؛ به هر اندازه که رژیم آل خلیفه به ارعاب و وحشت آفرینی روی می آورد، مردم بحرین گامی رو به جلو  بر می دارند و اعتراض ها را  با سازماندهی بهتری به پیش میبرند.

صدای اعتراض مردم بحرین در میان خشونت لجام گسیخته منطقه خاورمیانه به گوش کسی نمی رسد و رژیم آل خلیفه نیز از مظلومیت این مردم برای اعمال خشونت بیشتر ضد آنان بهره می گیرد.


اخبار بحرین را اینجا پیگیری کنید


پنج شنبه 7 دی 1396 - 16:12:8