گسل شمال تهران درانتظار زلزله

چهار شنبه 6 دی 1396 - 22:45:2
 گسل شمال تهران درانتظار زلزله

تهران- الکوثر: محقق پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله می گوید: وقوع زمین‌ لرزه‌ای به بزرگی بیش از 7 ریشتر در گسل شمال تهران بعید نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  دکتر زارع گفت: در منطقه‌ای مثل جنوب البرز که تهران هم در آن جای گرفته، هر ۲۰۰سال انتظار زلزله‌ای با قدرت ۶.۵ تا 7 ریشتر و هر سه هزار سال انتظار وقوع زمین‌لرزه با قدرت ۷.۵ ریشتر را داریم. به همین دلیل به منطقه البرز "منطقه خطرناک از نظر زلزله" گفته می‌شود.

وی افزود: در نقشه ایران،  ۷۸ درصد شهرها را شهرهای «لرزان» با خطر نسبی بالا تشکیل می‌دهند. در ایران نیز گسلی که قبلا فعال نبوده و الان فعال شده است، نداریم.

زارع تصریح کرد:  گسل‌های فعال همگی در دوره کواترنر (دوره چهارم زمین شناسی) دچار حداقل یک بار جابه‌جایی شده‌اند. این گسل‌ها ممکن است مدت‌ها فعالیتی نداشته‌اند، ولی همچنان گسل فعال تلقی می‌شوند.

وی با بیان اینکه هیچ کس در دنیا نمی‌تواند رخداد زلزله را پیش‌بینی کند، تاکید کرد: گفتن اینکه زلزله 5.2 ریشتر شامگاه 29 آذرماه زلزله اصلی است و زلزله دیگری در راه نیست، همانقدر غیر علمی و بی اساس است که گفته شود زلزله اصلی با بزرگای زیاد در راه است.

وی گفت:  باید به دانشمندان ابزارهای رصدی بیشتری واگذار کرد تا بتوانند پاسخ‌های دقیق‌تری به سوالات این حوزه بدهند.

محقق پژوهشگاه بین‌المللی زلزله و مهندسی زلزله گفت : بررسی‌های لرزه زمین‌ساختی و زمین‌ریخت شناختی نشان می‌دهد می‌توان انتظار زمین‌لرزه‌ای با بزرگای بیش از 7 را از جنبایی مجدد گسل شمال تهران داشت. ساخت و ساز در محدوده گسل به دلیل احتمال گسیختگی مستقیم گسل و جنبش‌های خیلی شدید در حوزه نزدیک گسل باید ممنوع در نظر گرفته شود.


لینک عضویت در کانال تلگرام الکوثرفارسی اینجا


چهار شنبه 6 دی 1396 - 22:26:32