بازگشت شبکه الجزیره به دامن مقاومت

چهار شنبه 1 آذر 1396 - 16:46:21
بازگشت شبکه الجزیره به دامن مقاومت

تهران- الکوثر: شبکه الجزیره قطر با پی بردن به اشتباه‌ها و سیاست‌های پیشین خود در دنباله‌روی از سیاست‌های عربستان سعودی، به این نتیجه رسیده است که محبوبیت آن در گرو حمایت از محور مقاومت و قضیه فلسطین است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شبکه تلویزیونی الجزیره قطر شامگاه دوشنبه گذشته (29 آبان) به‌طور کامل سخنرانی سید حسن نصرالله، دبیر کل اتحادیه عرب، را درباره تحولات لبنان و منطقه به‌طور زنده پوشش داد و پس از پایان سخنرانی نیز با خبرنگار خود در بیروت درباره این سخنرانی و فضای حاکم بر بیرون گفتگو کرد.

شبکه الجزیره در حالی در اتفاقی نادر طی هفت سال گذشته به پخش زنده سخنرانی سید حسن نصرالله اقدام کرد و بخش‌هایی از سخنرانی او را به رنگ قرمز زیرنویس کرد که طی هفت سال گذشته، سیاست‌های این شبکه کاملا مغایر با رویکردهای محور مقاومت بود.

با آغاز تحولات مربوط به بحران سوریه در سال 2011 میلادی، شبکه الجزیره هماهنگ با شبکه سعودی العربیه، و موازی با سیاست‌های عربستان سعودی و سیاست‌ خارجی پیشین قطر ، طرح براندازی دولت سوریه را کلید زد.

در این خصوص، با آغاز تحرکات مردمی در کشورهای عربی در قالب «بیداری اسلامی» علیه برخی دیکتاتورهای فاسد در کشورهای عربی چون تونس، لیبی، مصر، بحرین و عربستان سعودی، الجزیره به عنوان بازی قدرتمند رسانه‌ای قطر، توجه و اهتمام خود را روی سوریه متمرکز کرد.

با آغاز تحولات و اعتراض‌ها در کشورهای عربی، الجزیره بر خلاف سوریه از تحولات و اعتراض‌های مردمی در کشور بحرین علیه رژیم آل‌خلیفه و اعتراض‌های مردمی در استان الشرقیه و قطیف عربستان علیه رژیم آل‌سعود چشم پوشی کرد. این رویکرد جهت‌دار الجزیره سبب شد که این شبکه جایگاه و محبوبیت سابق خود را در بین بینندگان و مخاطبان عرب‌زبان از دست بدهد و حتی برخی از گویندگان، مجریان و خبرنگاران این شبکه مانند «غسان بن جدو»، رئیس دفتر سابق این شبکه در بیروت، «محمد حسن البحرانی»، مدیر دفتر این شبکه در تهران و «عباس ناصر»، مدیر دفتر این شبکه در سرزمین‌های فلسطین از فعالیت در آن کناره‌گیری کنند.

الجزیره به همراه دیگر شبکه‌های همسو مانند العربیه، المستقبل، اسکای نیوز عربی، و به‌طور کلی رسانه‌ها و مطبوعات کشورهای ضد محور مقاومت پوشش اخبار مربوط به مقامات و شخصیت‌های محور مقاومت از جمله سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان، را متوقف کرد و برای ضربه زدن به محور مقاومت به شیوه‌های رایج در جنگ‌های نرم چون بزرگ‌نمایی، تکرار، انگاره‌سازی، شایعه‌سازی، تحریف، مستندسازی، تأکید بر تصاویر غیرموثق، گفت‌وگو با شاهدان دروغین به نام شاهدان مردمی، به پوشش دادن خبرها و حوادث مربوط به سوریه، عراق و لبنان اقدام کرد و در عین حال چشمان خود را به روی سرکوب، شکنجه، تجاوزگری‌های رژیم حاکم بحرین و رژیم آل خلیفه علیه مردم معترض در این دو کشور بست.

الجزیره با استفاده از تصاویر و چیدمان تصویری و با بهره‌گیری از مؤلفه‌های دیداری و شنیداری تمام تلاش خود را به کار گرفت تا محور مقاومت را به عنوان محور ظالم و محور ضد مقاومت را به عنوان محور منجی نشان دهد، اما با تاسیس شبکه‌های تلویزیونی دیگر چون شبکه «المیادین» این شبکه بسیاری از بینندگان و مخاطبان خود را در کشورهای عربی از دست داد و به ابزاری در دست عربستان سعودی و سیاست‌های غلط آن در منطقه تبدیل شد.

پس از روی کار آمدن محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، که سکان امور عربستان را به‌طور مطلق به دست گرفت و مخالفان را سرکوب کرد و پس از آن نیز وارد مرحله موضع‌گیری علیه قطر شد و به همراه برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس مانند بحرین و امارات عربی متحده، دوحه را تحت محاصره قرار داد، الجزیره به این نتیجه رسید که ناگزیر باید در رویکرد سیاسی و رسانه ای خود چرخش ایجاد کند و بار دیگر به دامن مقاومت و موضوع اصلی جهان اسلامی یعنی موضوع فلسطین برگردد.

شبکه الجزیره با نشان دادن توجه و اهتمام به محور مقاومت و حزب الله لبنان درصدد به دست آوردن جایگاه از دست‌رفته خود است، جایگاهی که بسیاری از کارشناسان رسانه درباره از دست دادن آن به علت دنباله روی از سیاست‌های عربستان سعودی هشدار داده بودند.

جلال چراغی

روزنامه‌نگار و پژوهشگر


برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 1 آذر 1396 - 16:46:12