افشاگری مقام پیشن قطر پرده از توطئه‌های شؤم برداشت

شنبه 6 آبان 1396 - 19:3:54
افشاگری مقام پیشن قطر پرده از توطئه‌های شؤم برداشت

تهران- الکوثر: اعتراف‌های نخست‌وزیر قطر از ابعاد دیگری توطئه‌های شوم صهیونیست‌ها و آل‌سعود در منطقه پرده برداشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، چند روز از آخرین افشاگری درباره نقش ویرانگر عربستان سعودی در منطقه سپری نشده بود که حمد بن‌جاسم، وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر پیشین قطر، طی سخنانی جنجالی از دیگر طرح‌ها و تلاش‌های عربستان سعودی برای حمایت از تروریست‌های و گروه‌های خطرناک مسلح در منطقه پرده برداشت.

هفته پیش، پایگاه خبری «ذی انترسپت»در گزارشی به نقل از سند سری سازمان امنیت ملی آمریکا (ان. اس. ای) فاش کرد که عناصر مسلح تروریست 18 مارس سال 2013 به دستور مستقیم شاهزاده «سلمان بن سلطان» معاون وزیر دفاع وقت عربستان سعودی، 120 تن مواد منفجره و موشک برای افراد مسلح در سوریه دریافت کرده و این شاهزاده از تروریست‌ها خواسته بود که دمشق را با آتش روشن کرده و فرودگاه آن را به خاک یکسان کنند.

بر اساس گزارش این پایگاه، سعودی‌ها همیشه امیدوار بودند که «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه سقوط کند و شاهزاده سلمان بن عبدالعزیز یکی از مسئولان اصلی عربستان سعودی بود که جنگ در سوریه را دنبال می‌کرد.

پیش‌ازاین بسیاری از رسانه‌ها و گزارش‌های خبری درباره توطئه‌های آل‌سعود با همکاری و هماهنگی آل‌سعود باهدف به آتش کشیدن ملت‌های منطقه، هشدار داده بودند، اما این بار «حمد بن‌جاسم آل‌ثانی، وزیر امور خارجه و نخست‌وزیر پیشین قطر، در گفت‌وگو با برنامه «الحقیقه» تلویزیون قطر به بخشی از این توطئه‌های آل سعود اشاره کرد.

وی در این خصوص با افشای نقش عربستان سعودی به همراه ترکیه و کشورش در شعله‌ور کردن بحران سوریه گفت: «آن زمان عربستان مأموریت براندازی نظام بشار اسد را به قطر محول کرده بود و سلاح‌ و مهمات نیز با هماهنگی ترکیه، عربستان و ارتش آمریکا به دست گروه‌های مسلح در سوریه ازجمله جبهه النصره می‌رسید.»

زمانی که ملت‌های منطقه در تونس، لیبی، مصر و بحرین علیه رژیم‌های وابسته به آمریکا و عربستان سعودی خیزش کردند، عربستان سعودی بر اساس برنامه‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و با همراه کردن ترکیه و قطر به دنبال این بود تا از این فضای نابسامان منطقه بهره‌برداری کرده و آتشی را که تهدیدی برای دامن آن‌ها بود به‌طرف محور مقاومت ازجمله سوریه سوق دهند تا از یک‌سو بتوانند با حمایت‌های تسلیحاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی خود را از خشم و خیزش مردمی در امان نگه دارند و اعتراض‌های داخلی را سرکوب کنند امری که در بحرین و عربستان سعودی نمود یافت و از سوی دیگر نیز بتوانند از وضع موجود برای منافع رژیم‌های خود و بقای بیشتر آن‌ بهره‌برداری کنند، موضوعی که حمد بن جاسم در بخشی از سخنان خود به آن اشاره کرد و گفت: «ما با هم بر سر شکار نزاع کردیم، اما شکار از دست ما رفت و اکنون ما نشسته‌ایم و درباره شکار با یکدیگر نزاع می‌کنیم.»

این بخش از سخنان این مقام قطری گواهی گویا بر جاه‌طلبی و توسعه‌طلبی رژیم آل سعود در عربستان سعودی است که به‌هیچ کم‌وکاستی به مزدوری معذور برای آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه تبدیل شده است.

اعتراف‌های نخست‌وزیر قطر از ابعاد دیگر توطئه‌های صهیونیست‌ها و آل‌سعود در منطقه پرده برداشت و آن تلاش آن‌ها برای به فراموشی سپردن موضوع فلسطین و اشغالگری رژیم صهیونیستی در آن است، به گونه‌ای که ملت‌های منطقه اولویت اول خود را فراموش کنند و درگیر درگیری‌های بی‌پایانی شوند که صهیونیست‌ها برای آن‌ها تدارک دیده‌اند. شور و شغف آل‌سعود در عربستان و آل‌خلیفه در بحرین و رژیم امارات و مصر برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با رژیم اشغالگر قدس نیز گویای این واقعیت است، زیرا اکنون این رژیم‌های با رفت‌وآمدها و دیدارهای پنهانی و البته بزدلانه خود بسان سارقان شب در پی دریوزگی برقراری روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی هستند. حمد بن‌جاسم دراین‌باره نیز گفت: «اکنون عرب‌ها در پی دوستی با اسرائیل هستند و هیچ‌کس دیگر از قدس حرف نمی‌زند بلکه همه درباره نحوه عادی‌سازی روابط با این رژیم حرف می‌زنند.»

در پایان اشاره به این نکته شایسته است که علت خصومت‌ها و مواضع تند و از روی عصبانیت مقامات عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و آمریکا علیه محور مقاومت و شخصیت‌ها و فرماندهان نظامی آن‌ها در لبنان، سوریه و عراق را باید در تحقق نیافتن برنامه‌های شوم آن‌ها برای منطقه دانست.

*دکتر جلال چراغی، روزنامه‌نگار و پژوهشگر

لینک عضویت در کانال تلگرام الکوثر فارسی


شنبه 6 آبان 1396 - 19:3:39