پژوهشگر اسلامی، شیخ هانی العبودی، در برنامه «ثالث الحجج ع» درخصوص معنای «هلاک شدن» سخن گفت.
وی اظهار داشت: معنای هلاک را میتوان در بسیاری از آیات قرآن با همین واژه یا واژگان مشابه یافت، از جمله آیه «وَلا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ» (و خود را به هلاک نیندازید). این مفهوم پاسخگوی شبههای است که برخی مطرح میکنند که امام حسین علیهالسلام خود را گرفتار هلاک ساخته است؛ چگونه میتوان چنین ادعایی را رد کرد.
بیشتر بدانید:
پيروزي امام حسين (ع) فراتر از شكست نظامي در كربلا| ثالث الحجج ع
ارتباط با امام حسین (ع)؛ از سیره پیامبر تا نقش امام صادق (ع) | ثالث الحجج ع
شیخ العبودی تصریح کرد: هلاک در اینجا به معنای وقوع یک روند است که ابتدا هلاکت به وجود میآید و سپس هلاک رخ میدهد. به بیان دیگر، هلاک نتیجه هلاکت است. آیه «وَلا تُلْقُوا بِأَیْدِیکُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ» به معنای آن است که خود را به سوی هلاکت سوق ندهید، چرا که هلاک نتیجهای همچون گمراهی، خسارت، نابودی، مرگ، فروپاشی یا سقوط در پرتگاه است. این معانی مختلف همه از مفاهیم مرتبط با هلاک هستند.
ایشان افزود: امام اباعبدالله علیهالسلام پیش از حرکت به سوی کربلا در بیانیهای فرمود: «من برای شرارت، نخوت، ظلم یا فساد خروج نکردم بلکه برای اصلاح امت جدم قیام کردم.» اصطلاحاتی که حضرت به کار برده، همگی از مفردات هلاک هستند و با بیان این جملات، به شبهه کسانی که میگویند امام حسین علیهالسلام خود را به هلاک کشاند، پاسخ دادهاند.
بنابراین، حضرت قصد داشتند بگویند که من خود را به هلاک و تباهی نرساندم چون معنای واقعی هلاک را به خوبی میدانستم و هدفم اصلاح بوده است که نقطه مقابل هلاک و فساد است.