درخواست ولیعهد سعودی از ترامپ: سوریه را ترک نکنید!

شنبه 11 فروردین 1397 - 13:54:30
درخواست ولیعهد سعودی از ترامپ: سوریه را ترک نکنید!

تهران- الکوثر: در شرایطی که رئیس جمهور آمریکا علنا اعلام کرده است به زودی نظامیان این کشور سوریه را ترک خواهند کرد‏، وليعهد سعودی که ظاهرا به دنبال اهداف دیگری است از دولت آمريکا درخواست کرد نظاميانش را از سوريه خارج نکند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی نشريه تایم نوشت، رئیس جمهور آمریکا اخیرا اعلام کرد نظامیان ارتش این کشور در آینده نزدیک کشور جنگ زده سوریه را ترک می کنند اما محمد بن سلمان در گفتگویی مفصل با این روزنامه از دولت آمریکا گفت « ما فکر می کنیم نظامیان آمریکا اگر نه برای دوره ای درازمدت، دست کم برای دوره ای میان مدت باید در سوریه باقی بمانند».
بن سلمان، شاهزاده 32 ساله سعودی سال گذشته هنگامی که در جایگاه ولیعهدی پدرش قرار گرفت، سلسله مراتب سلطنت را در عربستان برهم ریخت و خود را به قدرتمندترین حاکم سعودی در چندین دهه گذشته تبدیل کرد. علاوه بر ولیعهدی او در جایگاه معاون اول نخست وزیر، رئیس شورای امور اقتصادی و توسعه و وزیر دفاع عربستان نیز قرار دارد.
او که برای دیداری چند روزه از چند شهر آمریکا این کشور سفر کرده است گفت حضور نظامیان آمریکایی در خاک سوریه آخرین و تنها تلاش برای متوقف کردن ایران، دشمن دیرینه عربستان، از ادامه گسترش نفوذش در منطقه با کمک هم پیمانان منطقه ای به شمار می آید. وی افزود حضور نظامیان آمریکایی در سوریه همچنین به واشنگتن اجازه می دهد در آینده این کشور حرفی برای گفتن داشته باشد.
بن سلمان مدعی شد: « ایران با کمک شبه نظامیان نیابتی و هم پیمانان منطقه ای، مسیر تدارکاتی زمینی را برقرار خواهد کرد که از بیروت آغاز می شود و با گذشتن از سوریه و عراق به تهران می رسد. هلال به اصطلاح شیعی به ایران اجازه خواهد با استفاده از هم پیمانانش در منطقه پرتلاطم و تنش جای پای بزرگتری بدست بیاورد».

بن سلمان که میلیاردها دلار قرارداد تسلیحاتی برای جلب حمایت رئیس جمهور آمریکا از سیاست های ریاض در خاورمیانه امضا کرده است گفت: « اگر ارتش آمریکا نظامیان خود را از شرق سوریه خارج کند، پایگاه (دیرالزور) را از دست می دهد و این گذرگاه مسائل فراوانی را در منطقه رقم خواهد زد.»
از بن سلمان با نام معمار جنگ سه ساله در یمن یاد می کنند. جنگی که در آن ارتش ائتلافی به سرکردگی عربستان در برابر حوثیها (جنبش انصارالله) قرار گرفته است. این جنگ، فقیرترین کشور عربی دنیا را در بحرانی انسانی فرو برده است. بحرانی که هر روز دارد به علت قحطی و گرسنگی، بیماری های واگیر و افزایش شمار قربانیان غیرنظامی دامنه دارتر می شود.
تنها چند ساعت پس از آنکه دونالد ترامپ در سخنانی در جمع هوادارانش در ریچفیلد، اوهایو اعلام کرد نظامیان آمریکایی بزودی از سوریه خارج می شوند، این مقام سعودی هم در سخنانش به سوریه اشاره کرد.
بن سلمان گفت اسد (بشار اسد، رئیس جمهور سوریه) از قدرت برکنار نخواهد شد. او ابراز امیدواری کرد اسد به دست نشانده تهران تبدیل نشود.
وی گفت: « بشار (اسد) می ماند اما فکر می کنم به نفع او نباشد به ایرانی ها اجازه بدهد هر کاری دلشان می خواهد (در سوریه) انجام بدهند.»


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


شنبه 11 فروردین 1397 - 13:54:12