ورود نیروهای  ارتش و مبارزه باتروریسم عراق به شهر سنجار  

سه شنبه 25 مهر 1396 - 9:21:39
ورود نیروهای  ارتش و مبارزه باتروریسم عراق به شهر سنجار  

بغداد- الکوثر: نیروهای ارتش و مبارزه با تروریسم عراق وارد شهر ایزدی نشین سنجار شدند. 

 به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،لشکر گولان وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق  و فرماندهی دهوک بدون هیج  مقاومت ازسنجار  خارج شدند.

از سال 1990 تاکنون دو حزب اصلی منطقه یعنی حزب دموکراتیک کردستان به رهبری مسعود بارزانی و اتحادیه مهینی کردستان به رهبری جلال طالبانی، نفوذ و تسلط سیاسی خود در کردستان را بر حسب مناطقی که در کنترل خود دارند تقسیم بندی کرده اند. در واقع منطقه خودگردان کردستان عراق به دو بخش غرب و شرق تقسیم شده است. مناطق غربی در کنترل حزب بارزانی و مناطق شرقی در اختیار حزب طالبانی است. تا چند سال پیش، هر کدام از این دو حزب دستگاه نظامی تقریبا خودگردان و پیشمرگه های مختص به خود داشتند که تامین امنیت مناطق تحت کنترل خود را در دست داشتند.

احزاب و تشکلات سیاسی دیگر چنین تسلط سرزمینی در منطقه خودگردان کردستان عراق نداشتند. حزب گوران(تغییر) که از نظر دارا بودن کرسی در مجلس منطقه خودگردان کردستان عراق سومین نیروی سیاسی از سال 2009 بدین سو بود تنها در مباحث دموکراتیک توانسته بود خود را مطرح کند. رویکردی که حزب گوران در پیش گرفته بود با خواست تمامیت خواهی حزب مسعود بارزانی اصلا همخوانی نداشت. حزب بارزانی در این مدت ثابت کرده است که می خواهد به هر قیمتی رهبری این منطقه را داشته باشد هر چند که در این مسیر لازم باشد قانون را زیر پا بگذارد. در همین راستا، حزب حاکم پارلمان این منطقه را در تاریخ 12 اکتبر سال 2015 منحل کرد.
در اول نوامبر سال 2015 طبق قانون منطقه خودگردان کردستان عراق می باید انتخابات پارلمانی و ریاست این منطقه برگزار می شد و طبق قانون مسعود بارزانی دیگر نمی توانست در آن شرکت کند. چون دو دوره این سمت را برعهده داشته است. برخی از نمایندگان برکنار شده حزب گوران در پارلمان منطقه خودگردان کردستان عراق می گویند اقدامی که مسعود بارزانی و حزب او انجام دادند مصداق کامل کودتا بود.
یوسف محمد رئیس سابق پارلمان منطقه خودگردان کردستان عراق در این باره می گوید:« از دو سال پیش تاکنون حزب دموکراتیک کردستان به رهبری بارزانی به طور غیرقانونی بر این منطقه حکومت می راند. اما این همه ماجرا نیست. در سال 2007، دو سال بعد از آنکه نظام فدرالی در عراق به اجرا در آمد ، نخستین کشمکش ها میان اربیل و بغداد درباره کنترل بر منابع نفتی مناطق کردنشین و مناطق مورد مناقشه( مناطق که شیعیان عرب و سنی ، کردها ، ترکمن ها،ایزدی های و مسیحیان در آن زندگی می کنند) آغاز شد.
از سوی دیگر،  نیروهای موسوم به پیشمرگه های کرد با استفاده از شکست داعش وخلاء امنیتی ، در مناطق مورد مناقشه به ویژه در کرکوک مستقر شدند و مناطقی راکه تصرف کردند تحویل دولت مرکزی ندادند.

بعد از برگزاری رفراندوم کذایی استقلال کردستان از سوی بارزانی، اختلافات آشکار شد. باافزایش اختلافات بین دولت مرکزی و منطقه کردستان و احزاب کردی باهم ، سرانجام ارتش عراق ونیروهای مبارزه باتروریسم این کشور مجبور شدند به سمت کرکوک اعزام شوند.

 علت این اقدام مصوبه پارلمان عراق بود که دو هفته قبل، ارتش را ملزم کرد به سمت کرکوک اعزام شود.لذا کارشناسان اقدام دیروز ارتش عراق را در چارچوب اجرایی کردن این مصوبه ، کاملا قانونی ارزیابی می کنند.
براساس این گزارش، عملیات گسترده ارتش، پلیس و نیروهای مبارزه باتروریسم عراق دوشنبه شب  ساعت ده از سه محور جنوب- تازه خرماتو-رشاد و ریاض صورت گرفت . تمام استان کرکوک و شهر سنجار در چارچوب همین عملیات هم اکنون دراختیار نیروهای دولت مرکزی است.

گفته می شود بی تدبیری ، محاسبات غلط ، سراب های آقای بارزانی و گرفتن مشاوره از صهیونیست ها ، هم اکنون باعث شده که مردم کُرد به زحمت افتاده ، اختلافات گسترش یافته وناامنی ها افزایش یابد.


سه شنبه 25 مهر 1396 - 9:6:13

دسته بندی :