چگونگی بازتاب سخنان روحانی در روزنامه‌های سعودی و عرب‌زبان

پنج شنبه 30 شهریور 1396 - 12:46:17
چگونگی بازتاب سخنان روحانی در روزنامه‌های سعودی و عرب‌زبان

تهران- الکوثر: بسیاری از روزنامه‌های عرب‌زبان سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بازتاب قرار دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در حالی که ساعت‌های گذشته رسانه‌ها و مطبوعات سعودی و صهیونیستی به شیوه‌ها و اشکال مختلف رسانه‌ای و تبلیغی از تهدیدها و سخنان نسنجیده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، علیه ایران، استقبال کرده و با انتخاب تیترها و عنوان‌های جنجالی به بازتاب آن پرداختند، این ارگان‌ها سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران را به طور ضعیف یا به‌گونه‌ای دیگر بازتاب قرار دادند.

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان سعودی، که اصلی‌ترین بنگاه سخن‌پراکنی عربستان سعودی در منطقه غرب آسیا به شمار می‌رود، در صفحه اصلی خود هیچ اشاره‌ای به سخنان رئیس جمهور اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد نکرد. این روزنامه، در صفحه فرعی خود با نام «صفحه ایران» به بازتاب سخنان حسن روحانی پرداخت و نوشت: «روحانی تهدید کرد که به عبور از توافق‌نامه هسته‌ای پاسخ قاطع خواهد داد.»

 

تصویر روزنامه الشرق الاوسط از سخنرانی روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل

تصویری که این روزنامه سعودی برای این خبر انتخاب کرده، جالب است. این روزنامه تصویر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه بود که در حال بلند کردن دستش است. این روزنامه با انتخاب این تصویر به مخاطب چنین القاء کرده است که کشورهای اروپایی نیز با سخنان روحانی مخالف هستند.

روزنامه «الحیات» دیگر ارگان تبلیغی فرامنطقه‌ای عربستان سعودی در صفحه اول خود تصویری از حسن روحانی رئیس جمهوری ایران را منتشر و به بازتاب بخش اندکی از سخنان وی پرداخت.

این روزنامه در گزارشی دیگر از نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، به بازتاب ضعیفی از سخنان رئیس جمهوری اسلامی ایران پرداخت و به این بهانه بخش عمده این گزارش خبری خود را به تحولات نشست مجمع عمومی و سخنان رئیس جمهور آمریکا علیه ایران و نیز ادعاهای عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی را علیه ایران اختصاص داد.

روزنامه «الأخبار» لبنان نیز سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بازتاب قرار داد و نوشت: «حسن روحانی دیروز به سخنرانی دونالد ترامپ واکنش نشان داد و درباره از بین رفتن توافق هسته ای به دست نااهلان عرصه سیاسی اظهار تاسف کرد.»

این روزنامه در قالب گزارشی به بازتاب بخش‌هایی از سخنان حسن روحانی پرداخت و در پایان نیز به تناقض‌گویی مقامات آمریکا اشاره کرد و نوشت: ترامپ در حالی از خروج احتمالی کشورش از برجام خبر داد که نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام کرد ترامپ خواهان خروج از برجام نیست بلکه او از این توافق ناخرسند است.

روزنامه لبنانی «البناء» نیز به بازتاب سخنان حسن روحانی پرداخت و نوشت: «حسن روحانی به شدت پاسخ داد و اروپایی ها نیز از کسانی که خواهان لغو توافق هسته ای هستند، انتقاد کردند.»

این روزنامه نیز در قالب گزارشی به بخش هایی از سخنان حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل و تناقض‌گویی مسئولان و مقامات آمریکایی در این باره پرداخت.

روزنامه «الدیار» لبنان در حالی که تصویری از رئیس جمهور روحانی در حال دست دادن با همتای فرانسوی‌اش را منتشر کرد، به موضع مستحکم ایران و تناقض‌گویی آمریکایی ها اشاره کرد و نوشت: در حالی که روحانی اعلام کرد کشورش از تهدیدهای آمریکا بیمی ندارد، واشنگتن اعلام کرد از توافق هسته ای خارج نمی شود.

برخی دیگر از روزنامه های لبنانی که مورد حمایت عربستان سعودی هستند، مانند ارگان های تبلیغی سعودی عمل کردند. مطبوعات دیگر کشورهای عربی مانند مصر، اردن، الجزایر، قطر و امارات و اردن نیز یا به طور ضعیف سخنان رئیس جمهوری ایران را بازتاب قرار دادند یا اشاره ای به آن نکردند.


پنج شنبه 30 شهریور 1396 - 12:46:4