حل بحرانی در نظام بین الملل بدون حضور آمریکا

نشست آستانه؛ الگوی موفق همکاریهای سه جانبه

یک شنبه 26 شهریور 1396 - 13:43:32
نشست آستانه؛ الگوی موفق همکاریهای سه جانبه

هئیت سوری :ششمین نشست آستانه با موفقیت تمام شد و ما از هر طرحی که به خونریزی در سوریه پایان دهد حمایت می کنیم. همه طرف‌ها به مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه النصره (فتح الشام) متعهد شدند و درباره منطقه کاهش تنش در ادلب توافق حاصل شد.

تهران - الکوثر: در این بیانیه بر حفظ تمامیت ارضی سوریه بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و نیز ادامه مذاکرات سیاسی بین مخالفان و دولت سوریه بر مبنای قطعنامه 2336 شورای امنیت تاکید و هرگونه حل و فصل نظامی بحران سوریه منسوخ اعلام شده و آمده است: درگیری‌ها در سوریه باید براساس قطعنامه 2254 شورای امنیت و مصوبه‌های حاصل از نشست‌های کشورهای حامی سوریه، پایان یابد و راه برای امدادرسانی به مردم جنگ‌زده این کشور درچارچوب قطعنامه 2165 هموار شود.در بیانیه پایانی نشست آستانه همچنین بر ادامه مذاکرات سیاسی برای دستیابی به مکانیزمی با هدف انتقال قدرت در سوریه براساس قطعنامه‌های 2318 و 2254 شورای امنیت اشاره شده است که می‌تواند به درگیری‌های سوریه پایان دهد.

در همین حال نیزسخنگوی دولت اردن اعلام کرد که امان از بیانیه پایانی نشست آستانه 6 که با حضور سه کشور ایران، روسیه و سوریه برگزار شد، در مورد ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در سوریه استقبال می‌کند.

در این نشست که، نمایندگان ایران، روسیه، ترکیه، دولت بشار اسد، سازمان ملل و بخشی از معارضان سوری به عنوان اعضای اصلی شرکت داشتند. دولت آمریکا فقط نماینده ناظر در این نشست داشت، اما به نظر می رسد خود آمریکایی ها هم می دانستند نمی توانند نقشی بیش از این داشته باشند. آمریکائیها که در ژنو یک اجازه حضور به ایران ندادند ، اما در نشستهای آستانه ، این ایران بود که اجازه نداد آمریکا وارد این مذاکرات شود بلکه فقط توانست در حد یک ناظر حضور یابد.این تغییر در توازن ، در نتیجه تغییرات در عرصه های میدانی است. عربستان نیز که در ابتدا مخالف حضور معارضه در این مذاکرات بود حالا در شرایطی قرار گرفته است که هیچ ابتکار عملی را برای خود متصور نیست .واشنگتن و ریاض ، در سوریه دست خالی دارند. اگرچه آمریکا تلاش می کند با حمایت از کردها و گرفتن زمین، بریا خود جایی در مذاکرات باز کند.

ترکیه نیز که در ابتدا خواستار ورود مستقیم به بحران سوریه و نیز در اختیار گرفتن استان ادلب بود. حال بعد از نشست ششم اعلامداشته که نشست آستانه برای حل بحران سوریه به مثابه مرحله پایانی گفت و گوهایی است که هدف از آن پایان دادن به بحران است.این نشست با نظارت روسیه، ایران و ترکیه با هدف رسیدن به تفاهم برای تقویت آتش بس، کاهش مناطق تنش و تامین کمک های انسان دوستانه به مردم سوریه صورت می گیرد و همه شرایط برای رسیدن به توافق در سوریه از جمله کاهش مناطق تنش در ادلب فراهم است و تلاش گسترده ای برای کاهش مناطق تنش در ادلب و حومه آن صورت می گیرد. در هر حال امروز صحنه میدانی و سیاسی در اختیار سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه می باشد .

تغییر موضع اردوگاه ضد سوری و تغییر معادلات به سود نظام سوریه در میدان های نبرد افق های بازگشت امنیت به سوریه را روشن کرده و پیروزی ها در میدان های نبرد نقشه سیاسی آنها را تغییر داده است.به یقین بازپس گیری منطقه دیرالزور به طور کامل و پاکسازی آن از لوث حضور تروریست ها توسط ارتش سوریه، زیان های راهبردی برای غرب و همپیمانان آنها وارد کرده و می کند.

شاخص ها و نشانه های خوش بینی آشکار شده است. ارتش سوریه با پیروزی در میدان های نبرد بسیاری از معادلات نظامی و سیاسی را تغییر داده است. دولت هایی که در بحران آفرینی نقش داشتند اکنون گزینه های اندکی در اختیار دارند.

امروز سخن درباره تجزیه و فروپاشی سوریه به دور از هرگونه واقعیت است. این موضوعی است که سبب شده بسیاری از کشورهایی که برای تجزیه سوریه طرحی اندیشیده بودند و طی سال های بحران برای اجرایی سازی آن زمینه سازی می کردند از خواسته های خود چشم پوشی کنند و عملا توانایی اقدام خاصی را هم ندارند. آنها اعتراف می کنند دستیابی به هدف در سوریه سخت است. از این رو، با کاهش رویاها و روی آوردن به مذاکره خود را با واقعیت میدان های نبرد نزدیک می کنند.

موفق همکاریهای دیپلماتیک بین سه کشور ایران ، روسیه و ترکیه ، این تجربه ارزشمند و واقعیت را بخوبی به تصویر کشید که اصرار بر راه حل نظامی در بحرانهای موجود در منطقه - از جمله بحران سوریه- راهی عبث و بلکه خسارت بار بوده و صرفاً از طریق توافقات و همکاریهای جمعی می باشد که می توان به نتیجه رسید و بحرانهای موجود را حل و فصل نمود.


یک شنبه 26 شهریور 1396 - 13:40:47