نبود نشانه های مثبت برای حل تنش درون‌عربی

جمعه 17 شهریور 1396 - 15:50:12
نبود نشانه های مثبت برای حل تنش درون‌عربی

اگرچه دور تازه ای از تلاش های میانجی گرایانه برای حل تنش قطر با گروه عربی 1+3 آغاز شده، اما «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر بار دیگر تاکید کرده که این کشور پای میز مذاکره ای خواهد آمد که به حاکمیت قطر خدشه وارد نکند.

تهران- الکوثر: - «یوسف بن علوی»، وزیر امور خارجه عمان روز گذشته 7 سپتامبر به دوحه، پایتخت قطر سفر و با شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر دیدار و درباره تنش درون‌عربی گفتگو کرد. همزمان با این سفر ، «صباح الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت نیز روز گذشته در واشنگتن با «دونالد ترامپ»، رئیس جمهوری آمریکا دیدار و درباره تنش درون‌عربی گفتگو کرد.

در عین حال، ترامپ تنها اندکی پس از گفتگو با امیر کویت به صورت تلفنی نیز با شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی»، امیر قطر گفتگو کرد. می‌توان گفت دور تازه‌ای از تلاش‌های میانجی‌گرایانه  عمان، کویت و آمریکا برای حل تنش‌ درون‌عربی آغاز شد. این تنش از 5 ژوئن گذشته آغاز شد و بیش از سه ماه نیز از آن می‌گذرد. با وجود این تلاش‌ها، اما، هیچ نشانه‌ای از روند کاهشی تنش دیده نمی‌شود.

اظهارات متفاوت امیر کویت و وزیر خارجه قطر و همچنین بیانیه بامداد امروز چهار کشور تحریم‌کننده قطر گویای تداوم تنش قطر با گروه عربی 1+3 است. امیر کویت در دیدار با ترامپ گفت: «دولت دوحه به نامه‌ ارسالی برای مذاکره در مورد درخواست‌های مطرح شده کشورهای عربی پاسخ مثبت داده است.» این در حالی است که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی»، وزیر امور خارجه قطر پس از دیدار با «یوسف بن علوی» ضمن اینکه 13 شرط چهار کشور عربی تحریم کننده قطر را در تعارض با حاکمیت این کشور دانست، بر مذاکره طبق اصولی که به حاکمیت قطر خدشه وارد نکند و در تناقض با قوانین بین‌المللی نباشد، تاکید کرد.

چهار کشور تحریم کننده قطر بامداد امروز 8 سپتامبر در بیانیه‌ای که واکنش سریع به اظهارات روز گذشته امیر کویت و وزیر خارجه قطر محسوب می‌شود، اعلام کردند که «تعیین پیش شرط توسط دوحه برای مذاکره جهت اجرای خواسته های 13 گانه، نشان از عدم جدیت قطر برای مبارزه با تامین مالی تروریسم است.»

این بیانیه آب سردی بر تلاش‌ها برای کاهش تنش درون‌عربی محسوب می‌شود زیرا چهار کشور تحریم‌کننده صریحاً قطر را به «تأمین مالی تروریسم» متهم کردند. سوال این است که چرا تلاش‌ها برای کاستن از تنش نتیجه مثبتی ندارد و چرا نشانه‌ای از تمایل طرفین برای کاهش تنش دیده نمی‌شود؟ پاسخ به این سوال را می‌توان در دو کلید واژه مهم و حیاتی جستجو کرد: «استقلال» و «نگاه سلسله‌مراتبی».

دولت قطر به درستی معتقد است که مذاکره برای اجرای شروط 13 گانه به منزله نقض حاکمیت این کشور است زیرا در واقع؛ این شروط خطوط و راهبردهای سیاست خارجی قطر را به عنوان کشوری وابسته و تحت‌الحمایه تعیین می‌کند. موضوع دیگر تداوم «نگاه سلسله‌مراتبی» عربستان سعودی است. عربستان با پافشاری بر پذیرش بدون پیش‌شرط شروط 13 گانه توسط قطر ثابت می‌کند که همچنان نگاه سلسله‌مراتبی به قدرت در شورای همکاری خلیج فارس دارد. 

در این نگاه، ریاض به عنوان قدرت برتر، راهبردها و خط مشی‌های کشورهای دیگر از جمله قطر را نیز تعیین می‌کند. در همین راستا، «عادل الجبیر»، وزیر امور خارجه قطر روز 5 سپتامبر عنوان کرد که «موضع عربستان در قبال قطر ثابت است.» با توجه به این شرایط، می‌توان انتظار داشت که تنش میان قطر و گروه عربی 1+3 همچنان ادامه داشته باشد. 

منبع: پارس تودی


جمعه 17 شهریور 1396 - 15:49:31

دسته بندی :