ویژه الکوثر :

اهداف پنهانی سیاست های عربستان در منطقه و تغییرات ناگهانی آن

چهار شنبه 1 شهریور 1396 - 11:3:57
اهداف پنهانی سیاست های عربستان در منطقه و تغییرات ناگهانی آن

حسین شیخ الاسلام دیپلمات ارشد کشورمان تاکید کرد ریاض دچار سردرگمی است .

تهران- الکوثر: مشاور وزیر امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران با اشاره به سیاست های عربستان در منطقه تاکید کرد: مشکلات کنونی عربستان در منطقه را خود مقامات ریاض به وجود آ ورده اند.

حسین شیخ الاسلام درگفتگوی اختصاصی با پایگاه الکوثر با بیان اینکه  عربستان از لیبی  تاافغانستان و از سوریه تالبنان و در کشورهای دیگر منطقه مشکلات و بحران هایی  برای خودش آفریده که علت  آن سیاستهای خود ریاض است، تصریح کرد:   سعودی ها  اکنون سردرگم شده اند و به دنبال فرافکنی و انداخت علت و سبب بحران ها بر گردن دیگران هستند.

وی تصریح کرد:  اصلی ترین موضوع این است که ریاض  نمی داند باخودش چکارکند.  ناتوی اسلامی وکارهای مختلف با هزینه میلیون هادلار  نتیجه ای نداشت و سنگ بنای شورای همکاری را هم با دعوای قطر به هم ریخت .

دیپلمات ارشد کشورمان با بیان اینکه عربستان مشکلاتش باخودش است، به حوادث العوامیه و قطیف اشاره کرد و گفت: عربستان نوعی تفکرخاص وهابیت را دنبال می کند و مردم  هم در آنجا پایگاهی ندارندبنابراین  رژیم سعودی تلاش می کند باایجاداختلافات در داخل خود عربستان سیستم پادشاهی  را حفظ  کند و مردم مطالبات سیاسی نداشته باشند.

وی افزود:  شیعیان عربستان حقوق طبیعی خودشان را می خواهند. اما  نظام پادشاهی از این مسائل می ترسد و می خواهد باهرعنوانی به این پادشاهی ادامه دهد.

مشاور وزیر امور خارجه گفت:  شیعیان عربستان  به جاهای دیگر نگاه می کنند  و این الگوپذیری باعث مشکلات برای سعودی ها شده است . به عنوان مثال مردم می بینند در ایران انتخاب مردمی ودمکراسی پارلمانی حاکم است و  ترک و عرب وکرد  کنارهم زندگی می کنند این ها برای عربستان وحکومتهای پادشاهی منطقه گران تمام شده است و به همین خاطر برای ایران و شیعیان  منطقه مشکلات درست می کنند . عربستان ازمردم خود وحشت دارد.

سفیر اسبق ایران در سوریه همچنین  درخصوص تفاوت بین محمد بن سلمان و ملک سلمان و پادشاهان قبلی گفت:  آنها پخته تر و باتجربه تر بودند و در انتقال قدرت تجرییات را لحاظ می کردند  ولی ولیعهد جوان خیلی برای پادشاهی عجله دارد و بافت سنتی انتقال قدرت را از بین برده و برای پادشاه شدن بحران افرینی مانند جنگ یمن  کرده   مضافا اینکه محمد بن سلمان برای کسب حمایت آمریکا به انها نیز باج کلان  داده است.

وی درباره سیاست عربستان درقبال برجام هم گفت: عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی و آمریکا هیچ موفقیتی برای ایران نمی خواهند..برجام هم یک توافق بین المللی بود و آنها این رابه ضررخودمی دیدند و می بینند  و به همین علت سنگ اندازی می کنند.

مشاور وزیر امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران بااشاره به همسویی سیاستهای ریاض و تل آویو گفت: همکاری و منافع انها به هم گره خورده و هردو یک دشمن مشترک دارند. البته همفکری و همکاری آنها سابقه طولانی دارد و  در جنگ 33روزه  هم بروز کرد. سعودی ها باحزب الله مخالف و بااسرائیل همراه بودند. اما اکنون بعداز از بین رفتن داعش  ممکن است فلسطین بار دیگر اولویت اول شود به همین دلیل رژیم صهیونیستی  برای جلوگیری ازاین کار، ازعربستان می خواهد همکاری خود را علنی کند.

حسین شیخ الاسلام  به سیاست های  عربستان در قبال عراق هم اشاره کرد و گفت:  ریاض  بعداز12سال فهمید علیرغم همه  سنگ اندازی ها ،حکومت موفقی درعراق  مستقر است .آنها به دنبال این بودند نظام پارلمانی عراق را ناموفق جلوه دهند امانتوانستند.

وی  درادامه با بیان اینکه عربستان ضعیف شده است، تصریح کرد: حتی امریکایی ها کم کم در حال تغییر سیاستهای خود در منطقه هستند ونمونه ان  ایران، یمن وسوریه است و عربستان هم مجبور است این واقعیت ها را قبول کند .انها در همه جاشکست خوردند هرچند هرکاری دستشان بود دریغ نکردند و مردم را کشتندو اواره کردند اما نتیجه ای نداشت .

مشاور وزیر امور خارجه  جمهوری اسلامی ایران  درپایان بااشاره قانون «جاستا»  تاکید کرد عربستان باپول دیگر نمی تواند هرکاری  را ازپیش ببردچون آمریکایی ها هم حریص هستند و به  باج خواهی ورشوه گیری خودادامه خواهند داد. عربستان مسئول 11سپتامبر بود و باید هزینه انرا بپردازد.


چهار شنبه 1 شهریور 1396 - 10:49:28