آشنایی با رهبران انقلاب بحرين در زندان

روحانی شیعه دربند بحرینی: شیخ حسن مشیمع، شاخص ترین رهبر مخالفان شیعی در بحرین

جمعه 20 مرداد 1396 - 10:18:22
روحانی شیعه دربند بحرینی: شیخ حسن مشیمع، شاخص ترین رهبر مخالفان شیعی در بحرین

الکوثرفارسی: مجاهد شیخ حسن مشیمع  از کسانی بود که خواهان قرار گرفتن کشورش تحت قیمومیت وحمایت بین المللی شورای امنیت سازمان ملل است.

تهران- الکوثر:  شیخ حسن مشیمع، دبیر کل جنبش حقوق و آزادی «حق» و معاون پیشین دبیر کل جمعیت اسلامی وفاق ملی در تاریخ هفدهم مارس سال 2011 بدست عوامل رژیم آل خلیفه بازداشت و به 25 سال زندان محکوم شد.

این استاد مجاهد پس از تخریب میدان لولؤ  در منزل خود واقع در جد حفص دستگیر شد. شیخ حسن مشیمع متولد 1948، مدرس زبان انگلیسی، پس از اینکه به خاطر فعالیتهای سیاسیاش در حوادث بحرین بازداشت شد  در نیمه دهه 90مجبور به بازنشستگی شد. پس از آزادی اش از زندان، به یکی از شاخص ترین رهبران مخالف شیعی در بحرین تبدیل گشت.وی  از کسانی بود که خواهان قرار گرفتن کشورش تحت قیمومیت وحمایت بین المللی شورای امنیت سازمان ملل است.

معروفیت و شناخته شدن او پس از انتفاضه دهه نود میلادی پدیدار شد؛ زیرا او در فرایندهای دینی و سیاسی بحرین فعالیت داشت و از بارزترین رهبران معترضی بود که با همراهی علامه شیخ عبدالامیر جمری در دسامبر 1994 صورت گرفت.

* اولین دستگیری او: در میان انتفاضه 1994، دوبار بازداشت شد. اول در مارس 1995 بود که آزادی او پس از گفت و گوهایی با رژیم بحرین در سپتامبر همان سال انجام شد.

* بازداشت دوم او: این بازداشت در ژانویه 1996 پس از شکست مذاکرات انجام شد و آزادی او در فوریه 2001 صورت گرفت یعنی وقتی که میثاق نامه میهنی امضاء شد. پس از وعدههایی که دولت بحرین در مورد بررسی مطالبات مخالفین به آنها داد، این امر انگیزه ای برای موافقت مردم با امضاء این میثاق نامه شد.

* بازداشت سوم:  در فوریه 2007 بار دیگر بازداشت شد و پس از یک روز آزاد گشت.

* بازداشت چهارم: در 26 ژانویه 2009 بار دیگر به اتهام دامن زدن به دشمنی ها با حکومت بحرین و تلاش برای کودتا علیه رژیم بازداشت شد، و در آوریل 2009 به همراه شیخ محمد حبیب مقداد، آزاد گشت.

* بازداشت پنجم: در میانه انقلاب 14 فوریه 2011 بار دیگر به همراه اکثر رهبران مخالفین، بازداشت شد.

او در سال 2005 پس ار آزادی از سومین بازداشت، به همراه مجموعه ای از دوستان خود در جمعیت اسلامی وفاق ملی، جنبش «حق» را تاسیس نمود. او از سال 2001 عهدهدار پست نائب رئیسی آن بود. تا اینکه به خاطر رویکرد این جنبش در ثبت نام کردن در قانون جمعیتها از آن خارج شد. حسن مشیمع و افراد نزدیک به او در میان مخالفین، این کار را باعث محدود شدن حوزه عمل خود میدانستند بنابراین  اقدام جدید این جنبش را در انتخابات مجلس در نوامبر 2006 تحریم نمودند.

شیخ مشیمع به صورت غیابی در سال 2010 به همراه 25 نفر دیگر محاکم شد، اتهام انها این بود که برای سرنگونی رژیم حاکم تلاش میکنند، اما پس از انقلاب 14 فوریه، در روز شنبه 26/3/2011 به بحرین بازگشت. در این دادگاه غیابی او به حبس أبد محکوم شد و همچنان در زندان مرکزی در بازداشت به سر می برد.


جمعه 20 مرداد 1396 - 10:18:10