به بهانه مرده یا زنده بودن ابوبکربغدادی

هویت واقعی سرکرده داعش چیست؟

چهار شنبه 18 مرداد 1396 - 17:23:12
هویت واقعی سرکرده داعش چیست؟

«بغدادي» قدرت و اقتدار خود را در عرصه ترور به دست آورده است. روزنامه واشنگتن پست او را «استراتژيستي زيرک، قاتلي بي‌رحم و تأمين‌کننده منابع مالي گروه» معرفي مي‌کند که در عين حال «دست و دل باز هم هست».

تهران- الکوثر: اسم واقعي او  «ابراهيم عواد ابراهيم علي البدر» است، اما بيشتر به نام «ابوبکر البغدادي» شناخته مي‌شود. در برخي منابع خبري و امنيتي با نام «علي البدر سامرايي»، «دکتر ابراهيم» و «ابو دُعا» نيز از او ياد شده است. او در سال 1971 در 125 کيلومتري شمال بغداد و در سامرا به دنيا آمده است، ابوبکر بغدادي در سال ۱۹۹۱ موفق به اخذ ديپلم شد. در سندي متعلق به مدرسه آمده که او يک بار رد شده، اما بعدها با چند نمره که به وي اضافه شده، قبول گرديده است. برادر کوچک‌تر بغدادي سرباز ارتش صدام، ديکتاتور مخلوع عراق بود که در جنگ ايران و عراق کشته شد.

ابوبکر بغدادي پس از اخذ ديپلم زادگاهش را ترک کرده و به بغداد رفت. او قصد داشته تا در رشته حقوق تحصيل کند و طبق مدرکي که از آن زمان به‌دست آمده، وي علوم تربيتي و زبان‌هاي خارجي را نيز جزو رشته‌هاي دوم و سوم خود مشخص کرده بود. اما به دليل معدل پايين ديپلم موفق به ورود به دانشگاه در اين رشته‌ها نمي‌شود. وي به علت نمرات پايين و ضعف در درس‌هاي زبان انگليسي و برخي از دروس علمي ديگر، براي ورود به مقاطع بالاتر به خانواده اش متکي بود.

بغدادي در سال 1375ش از دانشگاه بغداد فارغ التحصيل شد. سپس به دانشگاه تحقيقات اسلامي صدام پيوست. دانشگاهي که صدام با هدف جذب احساسات طرفداران طيف‌هاي سنتي جامعه عراق براي بهره برداري از حمايت آنها در جنگ با ايران، اقدام به تأسيس آن کرده بود.

 

«استراتژيستي زيرک، قاتلي بي‌رحم»

«بغدادي» قدرت و اقتدار خود را در عرصه ترور به دست آورده است. روزنامه واشنگتن پست او را «استراتژيستي زيرک، قاتلي بي‌رحم و تأمين‌کننده منابع مالي گروه» معرفي مي‌کند که در عين حال «دست و دل باز هم هست».

هم منابع مالي قدرتمند در کشورهاي عرب خليج فارس از داعش پشتيباني مي‌کنند، هم وضع عوارض گمرکي در مرز عراق و سوريه اين گروه را به مال و منالي رسانده و هم فروش سياه نفت شرق سوريه و نيز باج‌گيرها در شهرهاي مختلف عراق براي آن منبع درآمدي فراهم کرده است.

«واشنگتن‌ پست» در تحليل خود نوشته است: «بغدادي ظرف يک سال با کشت و کشتارهاي بي‌رحمانه خود، نفوذ و تأثيري بين‌المللي‌ در ميان گروه‌هاي افراطي پيدا کرده که از کسي مثل الظواهري، رهبر القاعده نيز فراتر مي‌رود.

 

بغدادي چگونه راه نبرد را در پيش گرفت؟

پس از اشغال عراق توسط آمريکا در سال 2003، بغدادي در منطقة ناامن فلوجه در حمله به يگان‌هاي آمريکايي مشارکت کرد و در آنجا با فرماندهان قديمي ارتش صدام همراه و هم پيمان شد و جنگ به شيوه گروه‌هاي کوچک چريکي را مديريت کرد. در همان دوره توسط آمريکايي‌ها دستگير و روانه زندان شد.دولت آمريکا هنوز هم به اين سؤال پاسخ نداده که بغدادي در دوران حبس چگونه با ديگر افراطي‌ها ارتباط گرفته و تحت تأثير آنها قرار گرفت.

«طالب ابراهيم» گفت: ابوبکر بغدادي در زندان «بوکا» در عراق زنداني آمريکايي‌ها بود و هنگام آزادي به آنها گفت که به‌زودي در آمريکا همديگر را ملاقات مي‌کنند.

وي در مصاحبه با راديو صداي روسيه افزود: صد در صد اطمينان دارم که در دوران زنداني بودن ابوبکر بغدادي نزد آمريکايي‌ها در عراق، سازمان جاسوسي آمريکا (سي.آي.اي) با وي ارتباط برقرار کرد و او را براي کارکردن در سي.آي.اي مأمور کرد.

 

القاعده: ابوبکر بغدادي مزدور آمريکا است

«القاعده ترديدي ندارد که ابوبکر بغدادي سرکرده داعش عامل سازمان اطلاعات آمريکا سيا است.» به گزارش مشرق، «نبيل نعيم» يکي از سلفي‌هاي مصر که با سرکرده داعش در زندان بوده است در مصاحبه با يک شبکه ماهواره‌اي مي‌گويد: «ابوبکر بغدادي که نام اصلي وي «ابراهيم عواد البکري» است مدت‌ها در زندان آمريکايي‌ها در عراق بود، اما ناگهان در سال 2006 و در حالي که هيچکس مورد عفو آمريکايي‌ها قرار نمي‌گرفت، او را آزاد کردند. او پس از آزادي به «ابومصعب زرقاوي» سرکرده القاعده در عراق پيوست و آمريکايي‌ها يک ماه پس از آزادي ابوبکر و پيوستن او به ابومصعب، در يک حمله هوايي ابومصعب و تعدادي ديگر از اعضاي القاعده را کشتند.

«نبيل نعيم» مي‌گويد: «ابوبکر با هر يک از فرماندهان نظامي القاعده در عراق ملاقات مي‌کرد، آمريکايي‌ها چند ساعت بعد او را مي‌کشتند و به همين علت القاعده به شدت نسبت به هويت او ترديد داشت و ابوبکر بغدادي را يک عامل «سيا» مي‌دانست که از او براي شناسايي نيروهاي القاعده در عراق استفاده مي‌کنند.»

نبيل نعيم توضيح مي‌دهد که «من هم مدتي در زندان بودم ولي وقتي آزاد شدم، محتاج يک لقمه نان بودم. اما همه ديدند که البغدادي يکباره صاحب ميليون‌ها دلار شد و 600 الي 700 خودرو براي هواداران خود خريداري کرد که همة هزينه‌ها با واسطه قطر پرداخت مي‌شد و تسليح افراد را نيز ترکيه بر عهده داشت.»

گفتني است، بعد از حمله رژيم صهيونيستي به غزه که ادعاي اسلام‌خواهي داعش را زير سؤال برده، سرکرده تروريست‌هاي اجاره‌اي در پاسخ به اين پرسش که چرا براي حمايت از مردم غزه با اسرائيل نمي‌جنگيد؟ گفته بود؛ مأموريت ما جنگ با اسرائيل نيست، مأموريت ما جنگ با مرتدين است! ابوبکر بغدادي توضيح نداده است که اين مأموريت از کدام کانون به وي ابلاغ شده است؟

«هشام علوي» تأکيد کرد: «ابوبکر البغدادي» که نام حقيقي او «ابراهيم سامرايي» است يکي از فدائيان صدام بوده و اين گروه تروريستي از سوي اعضاي امنيتي و اطلاعاتي نظام سابق اداره مي‌شود و همچنين تعدادي از اعضاي خارجي و کشورهاي عربي عضو آن هستند.

ابوعلي مي‌گويد: بغدادي مانند برخي تندرو‌هاي ديگر نبود. صاحب مسجد از وي خواست تا به حزب اسلامي بپيوندد، اما بغدادي با اين مسئله مخالفت کرد و در سال 2004 صاحب مسجد از وي خواست تا آنجا را ترک کند، چرا که فکر مي‌کرد بغدادي فرد ناشايستي در آن منطقه است. در حال حاضر نيز صاحب مسجد به خاطر ترس از انتقام بغدادي از وي در خارج از عراق به سر مي‌برد.

بر اساس اطلاعاتي که سازمان اطلاعات آمريکا منتشر کرد، بغدادي به شهرک «القائم» رفت و در آنجا لقب «ابودعاء« گرفت و نيروهاي آمريکايي وي را به دست داشتن در عمليات کشتار و شکنجه غيرنظاميان در اين شهرک متهم کردند.

روزنامه «ديلي بيست» آمريکا نيز فاش کرد که بغدادي که براي سال‌هايي طولاني در پايگاه آمريکايي در عراق بازداشت بود، در لحظه آزادي و خداحافظي به هم سلولانش در سال 2009 گفته بود: «شما را در نيويورک مي‌بينم».

اين روزنامه به نقل از يک نظامي آمريکايي مي‌گويد: بغدادي پس از خداحافظي گفت: «شما را در نيويورک مي‌بينم اي جوانان» و منظور وي ادامه جنگ در خارج از زندان بوده است.

يکي از نظاميان سابق آمريکا نيز چندي پيش در مقاله‌اي در روزنامه نيويورک تايمز در خصوص سابقه حضور فرماندهان داعش در زندان‌هاي آمريکا نوشت: «ابوبکر بغدادي و ديگر افراطيون به دنبال حمله به آمريکا بودند و آنها با گذراندن روزهايي از زندگي خود در زندان‌هاي تحت مديريت آمريکا در عراق افراطي‌تر شدند. بايد گفت که زندان‌هاي آمريکا يک دانشگاه مجازي تعليم تروريسم براي زنداني‌ها بود».

برخي از نظامياني که در زندان بوکا خدمت کردند، در خصوص وضعيت اين زندان مي‌گويند: بوکا، زنداني با مديريت داخلي خودمختار بود و مجازات‌هاي خود ساخته را در ميان زندانيان برقرار مي‌ساختند. اگر کسي از زندانيان از قوانين اسلامي تخطي مي‌کرد، ديگر زندانيان او را مجازات مي‌کردند؛ مجازاتي که گاهي اوقات حتي به مرگ منجر مي‌شد.

اين توضيحات درمورد زندان بوکا، انطباق بسياري با اوضاع قوانين مجازات داعش دارد، قوانين خودساخته‌اي که هر انساني از مشاهده آن محزون مي‌شود، ولي داعشي‌ها آن را به نام اسلام اجرايي مي‌کنند.

در نهايت ماجراي اين آشنايي‌ها در زندان بوکا اين شد که زندانيان بعثي با زندانيان وهابي در بوکا ديدار کردند و براي همکاري با يکديگر به توافق رسيدند. افسران سابق بعثي از زندانيان وهابي هدف و اعتقادات تروريستي را ياد گرفتند و زندانيان وهابي نيز از بعثي‌ها انضباط و نظم را آموختند. برخي از حاميان داعش در توئيتر از تحت درمان قرار گرفتن ابوبکر البغدادي سرکرده گروه تروريستي داعش زير نظر چند پزشک متخصص اسرائيلي خبر داده‌اند.

سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريکا و رژيم صهيونيستي پس از آزادي بغدادي در سال 2006، او را براي عهده‌دار شدن يکي از پيچيده‌ترين مأموريت‌هاي تاريخ معاصر، شناسايي و انتخاب کردند.

بنا بر اسناد منتشر شده از سوي ادوارد اسنودن (کارمند سابق سازمان جاسوسي آمريکا) بغدادي بخشي از دوره آموزش و توجيه خود را در «اسرائيل» گذرانده است.

انتشار عکسي از سناتور جان مک کين از جمهوري‌خواهان تندروي کنگره آمريکا و حاميان حمله نظامي به سوريه با فردي که گفته مي‌شود ابوبکر بغدادي است، احتمال دست داشتن آمريکايي‌ها در پايه گذاري گروه تروريستي داعش را بيشتر کرد.

برخي بر اين باورند که البغدادي در زمان حکومت صدام هم يک تکفيري بوده و برخي ديگر نيز مي‌گويند که وي در خلال چهار سالي که در اردوگاه نظامي «بوکا» زنداني بود، به تندروي روي آورد. اردوگاه «بوکا» جايي بود که آمريکايي‌ها بسياري از فرماندهان القاعده را در آنجا محبوس مي‌کردند

پس از اشغال عراق توسط آمريکا در سال 2003، بغدادي در منطقة ناامن فلوجه در حمله به يگان‌هاي آمريکايي مشارکت کرد و در آنجا با فرماندهان قديمي ارتش صدام همراه و هم پيمان شد و جنگ به شيوة گروه‌هاي کوچک چريکي را مديريت کرد. در همان دوره توسط آمريکايي‌ها دستگير و روانة زندان شد.

هر فرد، گروه، سازمان و عشيره اي که داعش را قبول نداشته باشد، از سوي بغدادي به عنوان دشمن معرفي مي‌شود و مجاهدين سنّي اين گروه، مسلمانان صاحب ديگر مذاهب را کافر مي‌دانند. داعش براي اسرا، خائنان و دشمنان خود دادگاه و محاکمه تشکيل داده و به شکل نمادين و عبرت آموز آنها را اعدام مي‌کند و در ميان اعدام شدگان، شهروندان عادي و غيرنظامي فراواني نيز به چشم مي‌خورند و معمولا اعدام‌ها به شکل بي رحمانه و دلخراش صورت مي‌گيرد.در واقع بزرگ ترين سلاح بغدادي، ترس و وحشت بزرگي است که به دنبال اعدام‌هاي بي رحمانه به وجود مي‌آورد.

شواهد و قرائن بيانگر اين است که ابوبکر بغدادي و تروريسم تکفيري، حاصل پيوند نامبارک انديشة وهابي و تفکربعثي درعراق بوده که توسط آمريکا در زندان بوکا کشف شده وتحت آموزش وتربيت سيا وموساد قرارگرفت و سپس با برنامه ريزي وسازماندهي عملياتي سازمان‌هاي جاسوسي آمريکا و اسرائيل، مأموريت ايجاد وشعله ور نمودن فتنة فرقه‌اي و مذهبي به او محول شده است؛ همان مأموريتي که خود بغدادي خود به آن اشاره مي‌کند.

به عبارت ديگر، داعش وتروريسم تکفيري، ساخته و پرداخته مثلث شوم زور و زر وتزوير است. که زور آن استکبار جهاني به سرکردگي آمريکا و زر آن دلارهاي نفتي آل سعود و ديگر شيوخ منطقه و تزوير آن مهندسي فرهنگي انگليس مبتني بر گسل‌هاي قومي ومذهبي ملت‌هاي منطقه مي‌باشد.

منبع:مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی 


چهار شنبه 18 مرداد 1396 - 17:23:5

عکسهای بیشتر :

دسته بندی :