تحقیق سازمان ملل نشان می‌دهد

تروریست‌های سوریه درکی از اسلام و جهاد ندارند

شنبه 14 مرداد 1396 - 12:54:29
تروریست‌های سوریه درکی از اسلام و جهاد ندارند

نتایج یک تحقیق جدید که توسط سازمان ملل متحد انجام شده نشان می‌دهند اعضای گروه‌های تروریستی در سوریه درکی از اسلام و معنای راستین جهاد ندارند.

ترویست‌هایی که در طول جنگ شش ساله سوریه اقدام به مبارزه با دولت مرکزی این کشور کرده‌اند هدف ادعایی خود را محافظت از «اسلام» یا «جهاد» در راه عقیده عنوان می‌کنند، اما نتایج یک تحقیق سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که آنها نه درکی از اسلام دارند و نه معنای راستین «جهاد.»

روزنامه «ایندیپندنت» گزارش داده نتایج این تحقیق که برای دفتر مبارزه با تروریسم سازمان ملل متحد انجام شده نشان می‌دهد عامل انگیزشی اصلی برای این تروریست‌ها نه حفظ اسلام بلکه عوامل اقتصادی و تلاش برای یافتن معنا در زندگی است.

یافته‌های تحقیق جدید نشان می‌دهند تروریست‌هایی که برای پیوستن به جنگ سوریه ترک وطن می‌کنند از لحاظ طبقه اجتماعی-اقتصادی متعلق به طبقات محروم هستند، سطوح تحصیلاتی پایینی دارند و «فاقد هر گونه درک اساسی از معنای راستین جهاد یا حتی مذهب اسلام هستند.»

از جمله دیگر نتایج جالب این تحقیق که بر اساس مصاحبه با 43 تروریست سوریه از 12 کشور مختلف انجام شد این است که برخی از این افراد حتی روش نماز خواندن را هم بلد نیستند. تروریست‌های سوریه از حیث مسائل جمعیت‌شناختی بیشتر احتمال دارد مذکر، جوان و متعلق به طبقات محروم از لحاظ اقتصادی و تحصیلی و وضعیت اشتغال باشند.

در توضیح یکی از یافته‌های این تحقیق آمده است: «بیشتر آنها بیکار یا نیمه بیکار هستند و می‌گویند که زندگی‌شان فاقد معنا بوده است.»

اکثر تروریست‌هایی که محققان با آنها مصاحبه کرده‌اند متعلق به خانواده‌هایی بزرگ و اهل بخش‌های محروم شهرهایی بوده‌اند که از جریان اصلی جامعه در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی به حاشیه رانده شده‌اند. عامل انگیزش آنها، بیش از هر چیز عوامل اقتصادی است: «به نظر می‌رسد باور مذهبی کمترین نقش را در انگیزه آنها داشته باشد و عوامل اقتصادی نقش مهم‌تری در این میان داشته‌اند.»

نتایج این تحقیق موید یافته‌های به دست آمده از اسناد درز یافته داعش است که نشان می‌دهند اکثر افرادی که جذب این گروه تروریستی شده‌اند درک اندکی از شریعت اسلام داشته‌اند. این یافته‌ها همچنین بار دیگر ارتباط نزدیک تروریسم و جرم را مورد تأکید قرار می‌دهند.

منبع : tasnimnews


شنبه 14 مرداد 1396 - 12:54:9