برگزاری مراسم سالگرد نسل کشی مسلمانان بوسنی

سه شنبه 20 تیر 1396 - 18:31:13
برگزاری مراسم سالگرد نسل کشی مسلمانان بوسنی

مراسم بزرگداشت بیست و دومین سالگرد فاجعه نسل کشی سربرنیتسا امروز سه شنبه برگزار شد.

تهران- الکوثر: از ساعات اولیه امروز صبح، هزاران نفر از شهروندان بوسنیایی، خانواده ها و بازماندگان سربرنیتسا در کنار شهروندان دیگر کشورها، با حضور در قبرستان پوتوچاری، یاد و خاطره قربانیان این فاجعه هولناک را گرامی داشتند و در مراسم خاک سپاری پیکرهای 71 نفر از قربانیان که به تازگی شناسایی و تشخیص هویت شده اند، شرکت کردند. دراین مراسم، مسوؤلان سیاسی، کشوری، شخصیت های سرشناس بوسنیایی، دیپلمات ها و نمایندگان کشورهای خارجی، نمایندگان جامعه بین الملل نیز در این مراسم حضور داشتند.

تاکنون 6504 قربانی در مرکز یادبود و قبرستان پوتوچاری دفن شده اند و تلاش برای یافتن بقایای پیکرهای بیش از 1000 نفر دیگر همچنان ادامه دارد. اولین مراسم دفن پیکر ها در سال 2003 برگزار شد.

هر سال در ۱۱ ژوئیه قربانیان که در نسل‌کشی ۱۹۹۵ کشته شده‌اند و شناسایی می‌شوند، طی مراسمی در یک گورستان در شرق بوسنی به خاک سپرده می‌شوند. هزاران بازدیدکننده از کشورهای مختلف جهان در این مراسم حاضر می‌شوند.

کشتار یا نسل‌کشی سربرنیتسا به قتل حدود ۸۰۰۰ تن از ساکنین بوسنیایی شهر مسلمان‌نشین سربرنیتسا (در بوسنی و هرزگوین امروزی) توسط ارتش جمهوری صرب بوسنی اشاره دارد. این کشتار، بعد از جنگ جهانی دوم، بزرگ‌ترین نسل‌کشی در اروپا به ‌شمار می‌رود.


سه شنبه 20 تیر 1396 - 18:31:9

عکسهای بیشتر :

دسته بندی :