بنیان اجتماعی و نظریه اعتباریات
بر اساس تحلیل مقاله، تشکیل اجتماع از منظر علامه طباطبایی نه تنها بر پایه ضرورتهای منفعتطلبانه انسان برای رفع نیازهای اولیه استوار است، بلکه عقل در این حوزه، کارکردی اجتماعی و جهتدهنده به خود میگیرد. علامه با تقریر نظریه “اعتباریات” و استفاده دقیق از مفهوم “استخدام”، چارچوبی منسجم برای فهم اجتماع و قوانین حاکم بر آن ارائه کرده است. این رویکرد، اصول اجتماعی ایشان را از دام نسبیتگرایی افراطی و تفاسیر سکولار جدا ساخته و به آن عمق بخشیده است.
استخراج عدالت از منظر هستیشناسی
نکته بدیع این تحلیل، بازخوانی نظریه استخدام و اعتباریات در قالب یک نظریه “وجودشناختی” است. این بازخوانی به استخراج لایههای عمیقتر این نظریات میپردازد و در نهایت، ضرورت وجود عدالت و قوانین اجتماعی را به عنوان پیامد مستقیم این ساختار هستیشناختی اثبات میکند. این امر نشان میدهد که تفکر علامه طباطبایی در حوزه اجتماع، یک سیستم منسجم است که در آن هر جزء به دیگری وابسته است.
جهت دسترسی به منبع کامل، لطفاً اینجا کلیک نمایید.