ادامه طوفان در جهان پساطوفان/ یمن؛ طرحی نو در محور مقاومت

سه شنبه 2 بهمن 1403 - 10:0:0
ادامه طوفان در جهان پساطوفان/ یمن؛ طرحی نو در محور مقاومت

با عملیاتی شدن آتش‌بس در غزه هم اکنون مهم‌ترین سوال در عرصه تحولات منطقه وضعیت پرونده یمن است. جنبش انصارالله یمن از همان ابتدای طوفان الاقصی با ورود به عرصه دفاع از مقاومت فلسطین به یکی از بازیگران اصلی طوفان الاقصی تبدیل شد و توانست جایگاه خود را از یک بازیگر محلی به یک بازیگر منطقه‌ای و حتی بین‌المللی ارتقا دهد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  البته این تنها مزیت اکتسابی انصارالله از ورود به طوفان الاقصی نبود بلکه جایگاه ویژه مسئله فلسطین در جامعه یمن موجب شد محبوبیت جنبش انصارالله در جامعه یمن نیز به شکل بی سابقه‌ای افزایش یابد.

بیشتــر بدانیــد:

بازگشت ملتی شکست‌ناپذیر به خانه پس از ماه‌ها آوارگی

عقب نشینی مفتضحانه ارتش ترور با چاشنی تمسخر مردم غزه

  • نقطه عطف

آتش‌بس غزه را باید یک نقطه عطف در تحولات ماه‌های اخیر منطقه بدانیم که موجب می‌شود پارادایم تحولات در منطقه تغییر کند. از این رو لازم است مقاومت یمن به سرعت پیروزی‌های خود در طوفان الاقصی را به امتیازات نقد سیاسی و اقتصادی داخلی تبدیل کند تا در دور جدید تحولات کماکان توان اقدام از موضع برتر را داشته باشد.

در شرایط فعلی و با تعیین تکلیف وضعیت مقاومت در محورهای فلسطین، عراق، لبنان و سوریه که عمدتا شرایطی بهتر از پیشاطوفان ندارند واضح است که یمن به مهمترین دارایی مقاومت در منطقه تبدیل شده است. کارآمدی بالای مقاومت یمن در عرصه تحولات منطقه در هفته‌های اخیر با پر کردن خلاء عملیاتی حزب الله لبنان، مقاومت عراق و مسیر لجستیک سوریه در نبرد با رژیم صهیونیستی کاملا واضح بود. از همین رو لازم است تهران برای محافظت از این دارایی حیاتی و راهبردی به شکل ویژه‌ای میدان و دیپلماسی را فعال کند.

  • طرح دشمن

توانایی‌های ذاتی انصارالله و پشتوانه بالای مردمی این گروه در یمن موجب شده است همه طرف‌ها به این نکته که امکان مهار انصارالله از طریق فشار نظامی وجود ندارد معترف باشند. طبیعی است که در این شرایط آمریکا با در پیش گرفتن راهبرد سنتی خود به سمت استفاده از ابزارهای اقتصادی با هدف مهار مقاومت از درون جامعه یمن حرکت کند. آمریکا پیش از این زیرساخت‌های حقوقی متعددی برای ورود به این فاز از درگیری با مقاومت یمن فراهم کرده است و از هم اکنون با عملیاتی کردن تحریم “بانک یمن و کویت” به اتهام تامین مالی انصارالله این فاز را به شکل عملیاتی آغاز کرده است.

عمق کم اقتصاد یمن و وابستگی جدی اقتصاد این کشور به واردات کالا از خارج و تبادلات مالی بین‌المللی موجب می‌شود اقتصاد یمن نسبت به این حربه بسیار آسیب پذیرتر از دیگر بخش‌های مقاومت از جمله ایران باشد. این مسئله فوریت ورود تهران به عرصه حمایت از مقاومت یمن را جدی‌تر می‌کند.

  • حمایت دیپلماتیک و مستشاری اقتصادی

جمهوری اسلامی ایران یکی از با سابقه ترین کشورها در تعامل با تحریم‌های پولی و بانکی آمریکا است. تجارب بسیار ارزنده‌ای در خنثی سازی این تحریم‌ها در بخش‌های مختلف نظام اقتصادی و بانکی کشور وجود دارد که ایجاد سازوکاری برای انتقال سریع این تجربیات به دولت صنعا پیش از تاثیرگذاری محسوس تحریم‌ها بر پشتوانه مردمی انصارالله یک ضرورت فوری به نظر می‌رسد. فرصت حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در صنعا و فعالیت سفارتخانه کشورمان در یمن برای تسریع ارتباطات و انتقال تجارب در زمینه انتقال این تجارب بسیار ذی‌قیمت است و میتواند راهگشا باشد.

  • طرحی نو

نگارنده پیش از این به اهمیت فعال شدن ابزارهای نظامی انصارالله پس از آتش بس با عربستان برای تقویت موضع صنعا در مذاکرات سیاسی اشاره کرده بود. هر چند بهتر بود مذاکرات آتش‌بس یمن همزمان با مذاکرات آتش بس در غزه پیش می‌رفت تا امکان استفاده از فرصت جنگ برای دریافت امتیازات سیاسی و اقتصادی در یمن فراهم تر باشد لیکن هنوز می‌توان با استفاده از فرصت محدود عدم تثبیت معادلات سیاسی و امنیتی منطقه در پساطوفان الاقصی نسبت به بیشینه سازی مزایای دریافتی در مذاکرات امیدوار بود.

طرح‌های سیاسی موجود که تا کنون با هدایت و رهبری سازمان ملل پیش برده شده اند عمدتا بر اساس قواعد جهان پیشاطوفان الاقصی طراحی شده‌اند و به همین دلیل نمی‌توانند در شرایط جدید منطقه و جهان کارآمد باشند. از همین رو به نظر می‌رسد عدم بازی در زمین غرب و تلاش برای ترسیم قواعد جدید سیاسی در فضای مذاکراتی یمن با استفاده از رغبت چین و روسیه برای نقش آفرینی بیشتر در معادلات غرب آسیا می‌تواند بیش از دیگر سناریوها منافع مقاومت را تامین کرده و به تثبیت انصارالله در یمن تا پیش از تکمیل پازل تحریمی آمریکا کمک کند. توجه به این نکته زمانی اهمیت ویژه‎‌ای پیدا می‌کند که مد نظر داشته باشیم مسیر سیاسی طی شده از ۲۰۱۱ تا کنون برای حل بحران سیاسی در یمن و اسناد حقوقی تولید شده در این مسیر کاملا بر خلاف مصالح مقاومت طی شده است و حرکت در مسیر پیشین نمی‌تواند منافع مقاومت را تامین کند. از این رو لازم است با استفاده از شرایط و معادلات جدید حاکم بر منطقه و جهان مسیر جدید برای صلح در یمن ترسیم شود. استفاده از ظرفیت‌های ایجاد شده در جریان توافق پکن و ایجاد کمیته‌ای با مشارکت عربستان سعودی، ایران، روسیه و چین برای تدوین نقشه راه جدید سیاسی در یمن و تضمین و نظارت بر حسن اجرای آن هم می‌تواند صلح را در یمن در دسترس‌تر کند و هم کارایی نظامات منطقه‌ای و غیر غربی برای حل مسائل خاورمیانه را اثبات کرده و مانع فروپاشی نظامات جدید از جمله توافق پکن شود.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


سه شنبه 2 بهمن 1403 - 10:6:16